دبیر شورای نگهبان عضو کمیته انتخاباتی اصولگرایان

نویسنده
نازنین کامدار

» اصلاح طلبان منهای جنبش سبز

تائید و تکذیب های مکرر حضور دبیر شورای نگهبان در کمیته انتخاباتی جریان موسوم به “اصولگرا” موجب شد تا بحث ها پیرامون مهندسی انتخابات مجلس آینده در محافل سیاسی بالا بگیرد.از دیگر سو تغییر لحن فرمانده سپاه و علی لاریجانی درباره اصلاح طلبان نیز احتمال حضور جریانی با تابلوی اصلاح طلبی در انتخابات مجلس را تقویت کرده است؛ جریانی که  علی اکبر هاشمی رفسنجانی،  به عنوان محور آن مطرح شده است.

 شروط خاتمی برای شرکت در انتخابات هم،  در کنار ادامه حملات هواداران احمدی نژاد به او و حتی تعرض فیزیکی به وی،  آنهم در شرایطی که رهبران جنبش سبز در زندان خانگی قرار دارند،  موجب شده است تا در بین اصلاح طلبان نیز بحث های شدیدی درباره نفس شرکت در انتخابات و یا تحریم آن در بگیرد؛ بحث هایی که در برآیند نهایی به ادامه وضعیت “تردید” اصلاح طلبان تعبیر شده است.

اما در این میان، آنطور که روزنامه جوان در هفته گذشته پیش بینی کرده بود،  به نظر می رسد جریانی با محوریت هاشمی رفسنجانی و متشکل از برخی مدیران اجرایی سابق،  اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (اطرافیان حسن روحانی)،  نمایندگان کنونی فراکسیون اقلیت به علاوه تعدادی از اعضای سابق حزب اعتماد ملی که “اصلاح طلبان معتدل” نام گرفته اند،  برای حضور در انتخابات مجلس آماده می شوند. در واپسین نمونه از این تلاش،  اعلام برائت محمد باقر نوبخت، معاون حسن روحانی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام  از آنها که “افراطیون منتسب به اصلاح طلبان” نامیده و نیز حملات وی به “جریان انحرافی” تا حدی موضع انتخاباتی این طیف را روشن کرده است.

مواضعی که آزادی زندانیان سیاسی،  رفع حصر از رهبران جنبش سبز،  آزادی فعالیت احزاب و مطبوعات که در شروط خاتمی گنجانده شده،  در آن دیده نمی شود.

 

 دخالت مستقیم جنتی در انتخابات

 در روزهای اخیر با وجود  آنکه اغلب چهره های وابسته به جناح راست از احمدی نژاد،  اسفندیار رحیم مشایی و اطرافیان آنها اعلام برائت کرده اند،  کمیته سه نفره انتخاباتی این جریان که تاکنون به دلیل ترکیب اش از سوی احمدی نژاد با انتقاد مواجه بوده،   با تائید و تکذیب های متعدد درباره کناره گیری علی اکبر ولایتی و حضور احمد جنتی که سمت ریاست ستاد انتخاباتی شورای نگهبان را یدک می کشد،  حاشیه ساز شده است.

تائید و تکذیب هایی که شائبه مهندسی انتخابات و تلاش برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان نزدیک به طیف خاتمی از یک سو و راستگرایان حامی احمدی نژاد ـ مشایی را تقویت کرده است.

خبرآنلاین،  نزدیک به اصولگرایان،  در باره اخبار پیرامون دخالت علنی جنتی در جریان انتخابات نوشته است: “حضور احتمالی دبیر شورای نگهبان در ترکیب کمیته انتخاباتی اصولگرایان،  موضوعی است که غرویان از آن خبر داد اما برخی دیگر از اصولگرایان،  آن را بعید خواندند”.

به نوشته این سایت،  غرویان گفته بود: “آقای جنتی با عنوان یک چهره شاخص می​تواند نقش موثری در ایجاد وحدت بین اصولگرایان ایفا کند،  بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که ایشان در این ترکیب نهایی قرار بگیرند. امید است که به درخواست​های متعدد در این زمینه توجه شود”.

تعجب محافل سیاسی از این دخالت آشکار انتخاباتی در همان زمان افشای نقش جنتی موجب شد تا چهره هایی چون پرویز سروری و غلامرضا مصباحی مقدم از بعید بودن این حضور سخن بگویند.

بر اساس نوشته خبرآنلاین سروری که از متهمان جنایتگاه کهریزک محسوب می شود گفته است: “بعید می​دانم آقای جنتی وارد شوند. بعید است که او در این موضوع ورود یابد. خود آقای جنتی نخواهد پذیرفت که به عنوان ناظر بر انتخابات،  در کنار این مجموعه قرار بگیرد”.

مصباحی مقدم،  نیز می گوید: “عمده تلقی​ها از محوریت جامعتین در ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آتی است که نماد آن هم آیت​الله مهدوی کنی و آیت​الله یزدی هستند. ممکن است آیت​الله جنتی در سطح این افراد،  برای مشورت دعوت شوند اما ایشان به دلیل آنکه دبیر شورای نگهبان هستند،  بعید است که وارد کمیته​های انتخاباتی شوند”.

سخنان مصباحی مقدم موجب شد تا حسین ابراهیمی که از وی به عنوان “رئیس هیات داوری اصولگرایان مجلس” نام برده می شود،  در فردای ادعاهای “بعید است” بار دیگر از حضور جنتی خبر دهد و چنین بگوید: “احتمال حضور آقای جنتی اصلابعید نیست”.

همین شیوه از تایید و تکذیب درباره علی اکبر ولایتی نیز همچنان ادامه دارد و چهره های رسانه ای راستگرا مدام از کناره گیری او از کمیته سه نفره وحدت و  ادامه فعالیت او در این کمیته خبر می دهند.

کمیته سه نفره که  ابتدا برای جلب رضایت احمدی نژاد تشکیل شد و قرار بود با مهدوی کنی و محمد یزدی،  روسای جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هماهنگ باشد،  هم اکنون با بالاگرفتن اختلافات میان این جریان بر سر لیست مورد نظر مشایی،  در حاشیه قرار گرفته  تا جایی که به اعتقاد تحلیل گران در نهایت نیز منجر به تفاهم و ارائه فهرست مشترک نخواهد شد.

 

دخالت اعضای شورای نگهبان در انتخابات 88

این اخبار موجب شد تا در لابلای اخبار ضد و نقیض درباره احمد جنتی،  یکی دیگر از موارد تقلب انتخاباتی مورد اشاره کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی درباره دخالت اعضای شورای نگهبان به نفع احمدی نژاد در انتخابات 88 رسما تایید و به پرونده “پخش پول بین ۹ میلیون رای دهنده از سوی دولت نهم” افزوده شود.

به نوشته آفتاب،  حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان دیروز از “تذکر” به شورای نگهبان به خاطر “دخالت انتخاباتی” سخن گفته و افزوده است: “یکی - دو مورد دخالت برخی اعضای شورای نگهبان در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به تذکراتی به آنها شده است. دلیل تذکر به این اعضای شورای نگهبان،  آن بوده که در انتخابات سال ۱۳۸۸ در حمایت از یکی از نامزدها موضع‌گیری کرده‌اند”.

 

اصلاح طلبان؛ مرزبندی ها

در حالی که  اخبار درباره دخالت مجدد احمد جنتی در روند انتخابات به نفع راستگرایان  و احتمال تکرار تقلب،   صفحه نخست رسانه های داخلی را پر کرده و همزمان با ادامه سکوت  محمد خاتمی،  جریانی که به نظر می رسد با محوریت هاشمی رفسنجانی تشکیل شده،  با مرزبندی بین خود و جنبش سبز از یک سو و جریان انحرافی از سوی دیگر،  مطابق پیش بینی ارگان رسانه ای سپاه پاسداران،  در حال تحرکات انتخاباتی است.

دراینباره مواضع اخیر محمد باقر نوبخت،  دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و از نزدیکان حسن روحانی و معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت،  مختصات این جریان را روشن می کند.

نوبخت طی یادداشتی در سایت آفتاب نوشته است: “صرف‌نظر از مصادره‌ای که بعضاً نسبت به مفاهیم حقیقی «اصول‌گرایی» و «اصلاح‌طلبی» به عنوان دو ضرورت انکارناپذیر در فرایند پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی توسط برخی از تشکل‌های موسوم به «اصول‌گرایان» و «اصلاح‌طلبان» صورت گرفته و یا به دلیل خودپسندی سیاسی آنها،  در مقاطعی،  جامعه از خدمات بخشی از نیروهای صادق و توانای خود محروم مانده است. لیکن با یادآوری این واقعیت که رقابت سیاسی نیروهای درون نظام،  هیچ‌گاه تقابل حق مطلق با باطل مطلق نیست،  باید با درک درستی از واقعیت‌های داخلی و خارجی به ‌ویژه در مقطعی که قدرت‌های بزرگ در جهت مطامع خود،  کنشگرایانه از سوی ملت‌های منطقه تصمیم‌گیری و اقدام می‌نمایند،  عقل سیاسی حکم می‌کند تا با هدف افزایش توان بازدارندگی کشور،  شخصیت‌های «مستقل»،  «اصول‌گرا» و یا «اصلاح‌طلب واقعی»،  وفادار به آرمان‌های حضرت امام خمینی،  اصل ولایت فقیه و متعهد به قانون اساسی،  با فاصله‌گیری از جریان‌هایی انحرافی و افراطی،  هم‌چون مشاوران امین در کنار رهبر معظم انقلاب اسلامی،  رسالت تاریخی خود را در جهت تحصیل منافع ملی ایفا نمایند”.

او افزوده است:” با عنایت به جایگاه فراجناحی رهبری نظام،  متصف نمودن،  «مقام معظم رهبری» به یک جریان خاص و تلاش در دور کردن سایر جریان‌های درون نظام از حول این محور،  در خوش‌بینانه‌ترین برداشت،  نوعی ترجیح منافع جناحی به مصالح ملی است.در این راستا با پذیرش نقش ممتاز «مردم» در «قدرت ملّی» می‌بایست با شکیبایی و تدبیر و پرهیز از هرگونه وانمایی نسبت به انشقاق در صفوف ملت در جهت تقویت وحدت ملّی،  گام برداشت.قطعاً تحقق چنین زمینه‌ای برای پیشرفت و تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران،  ضمن طرد جریان‌های ساختارشکن و انحرافی از یک سو،  با محدود کردن میدان تاخت و تاز عناصر نورسیده،  افراطی و پرخاشگر…  و از سوی دیگر،  با گسترش حلقة شخصیت‌های اصیل،  با سابقه و یاران مخلص انقلاب،  پیرامون رهبری و برخورداری از ظرفیت‌ همة نیروهای معتقد به بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران،  دور از دست نخواهد بود”.

او در پایان می نویسد: “اساساً «اصول‌گرایی» رویکردی اصیل در راستای دست‌یابی به اهداف مترقی انقلاب اسلامی است و همواره نظام به هم گامی «اصول‌گرایان» نیازمند خواهد بود. کما اینکه انشعاب و جدایی عناصر افراطی و ساختارشکن از اردوگاه «اصلاح‌طلبی» کشور هرگز نافی ضرورت نگاه «اصلاحی» به حرکت انقلابی و استکمالی نیست”.

 

استقبال نظام از خاتمی؟

همزمان علی لاریجانی،  رئیس مجلس و یکی از چهره های مطرح جریان اصولگرا،  ”اصلاح طلبان” را واقعیتی انکار ناپذیر در عرصه سیاسی ایران دانسته و گفته است: “نفی اصلاح‌طلبان نفی واقعیت است”.

او هیچ اشاره ای به اصلاح طلبان مورد نظرش نکرده  اما از جلسه اخیر وی با فراکسیون اقلیت مجلس،  به نظر می رسد که منظور او جریانی است که از جنبش سبز اعلام برائت کرده است.

رسانه های حکومتی همچنین روز گذشته سخنان فرمانده کل سپاه را درباره محمد خاتمی بازتاب دادند که گفته بود: “بازگشت خاتمی به عرصه سیاسی بستگی به موضع‌گیری‌هایش دارد”.

خاتمی هنوز واکنشی به این سخنان و موضع گیری ها نشان نداده است.