آرزوی راستگرایان برای وحدت

نویسنده
مریم کاشانی

» مانعی بر سر راه همگرایی وجود ندارد

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های انجام شده برای ایجاد وحدت در میان راستگرایان جمهوری اسلامی به نتیجه مناسبی برسد. او همچنین تاکید کرد هرکس جدا از جریان اصولگرایی وارد انتخابات شود شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام ابراهیمی به سایت خبرآنلاین گفت: “مسئله وحدت اصولگرایان از یک سال گذشته تحت عنوان «همگرایی اصولگرایان» مطرح شده و اقدامات مختلف نیز برای رسین به آن آغاز شده است. بر مبنای مسیری که تا الان طی شده من گمان می‌کنم مانعی بر سر راه همگرایی اصولگرایان وجود ندارد.”

او اضافه کرد: “این دور با دوره های گذشته متفاوت است. از این جهت که ما در گذشته حرکت همگرایی را قبل از انتخابات نداشتیم. اما الان اقدامات منجر به همگرایی را که تا حدود زیادی در استان‌ها با موفقیت انجام گرفته و در مرکز هم نشست‌هایی که با سران گروه ها و جریان ها داشتیم و هیچ کدام مخالفتی نکردند من خوشبین هستم به آینده و معتقدم که حرکت فعلی با حرکت های گذشته متفاوت است.”

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال ساز مخالف محمود احمدی‌نژاد و ایجاد اختلاف دوباره در میان راستگرایان هم گفت: “ما ارتباطی با دکتر احمدی‌نژاد نداشتیم. اما به اعتقاد من ایشان یا در این ساز و کار وحدت حضور پیدا نخواهد کرد یا اگر وارد شود تصور نمی‌کنم مخالفتی داشته باشد.”

 او تاکید کرد: “هرکس بخواهد جدا از جریان اصولگرایی حرکت کند موفق نخواهد شد. نه اقای احمدی نژاد و نه هیچ یک از جریانات اصولگرا خارج از ساز و کار وحدت حرکت کنند نمی‌توان برای آنها موفقیتی متصور بود.”

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دو گروه سیاسی از میان روحانیون جمهوری اسلامی هستند که امیدوارند اینبار بتوانند اختلاف در میان گروه‌های همسوی خود را کاهش دهند. این دو جریان در دو دهه گذشته بارها تلاش کردند در جریان انتخابات از تشتت در میان آرای راستگرایان جلوگیری کنند، اما هر بار بیش از گذشته ناکام بودند.

از سال ۱۳۹۰، ظهور جریان موسوم به جبهه پایداری که به آیت‌الله مصباح‌یزدی نزدیک هستند، ناکارآمدی شیوه‌های گذشته جریان‌های سنتی راستگرا برای ایجاد وحدت در میان اصولگرایان را آشکارتر کرد. اینبار آیت‌الله مصباح‌یزدی و هواداران او مقصر اصلی جدایی در میان راستگرایان معرفی شده بودند.

 چند ماه بعد از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری اسلامی، تلاش دو گروه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین برای ایجاد وحدت برای انتخابات آینده آغاز شد و البته آنگونه که پیش‌بینی می‌شد تاکنون نتیجه مشخصی درپی نداشت.

جریان‌های راستگرایی که در سال‌های گذشته، مقابل هم قرار گرفته بودند، حاضر به فراموشی اختلاف‌ها نبودند. علی لاریجانی و جریان نزدیک به او و همچنین حجت‌الاسلام ناطق نوری و هوادارانش، به آرامی فاصله خود را از متحدان سابق افزایش دادند. محمود احمدی‌نژاد که شان خود را بالاتر از مشارکت در ائتلاف با دیگران می دانست، خود را کنار کشید و حالا در حال آماده شدن برای مشارکت مستقل است. جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح یزدی نیز حاضر به تبعیت از جامعتین نشدند و در واقع انتظار داشتند که دیگران از آنها تبعیت کنند. اخیرا عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما هم به فکر جمع کردن گروهی برای خود افتاده و قصد شرکت در انتخابات آینده را کرده است.

اختلاف‌ها آنقدر شدت گرفته که تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در جلسات موسوم به وحدت هربار کمتر از قبل است. خبرگزاری فارس دیروز در خبری از برگزاری آخرین نشست وحدت خبر داد و نوشت: “جلسه همگرایی اصولگرایان با جامعه روحانیت مبارز روز گذشته با حضور صادق محصولی عضو ارشد جبهه پایداری، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان ، محمد رضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران و حجت الاسلام تقوی تشکیل شد.”

البته حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، این جلسه را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: “همراهی و هماهنگی بسیار خوبی در بین احزاب اصولگرا حاکم است و اعضای شرکت کننده در نشست روزگذشته اعتقاد به همراهی و هماهنگی اصولگرایان در انتخابات داشتند.”

با وجود اختلافهایی که دیگر امکان پنهان کردن ندارند، اعضای وابسته به جناح‌های موسوم به اصولگرا هربار سخن از امکان‌پذیر بودن وحدت می‌ گویند و البته این وحدت را به شیوه مورد علاقه خود تعریف می‌کنند.

برای نمونه علی عباسپور تهرانی‌فرد ، نماینده مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی دیروز طی گفتگویی تاکید کردکه رئیس مجلس هم “محور وحدت اصول‌گرایان” است و هم “محور وحدت بین اصلاح‌طلبان”

یکبار هم غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا کسانی همچون آیت‌الله محمدیزدی و مصباح‌یزدی می‌توانند محور وحدت اصولگرایان باشند یا خیر، گفته بود: “بله، می‌توانند این نقش را ایفا کنند، بزرگان اصولگرایان همیشه محترم بوده‌اند و اصولگرایان نیز همواره احترام پیشکسوتان خود را داشته‌اند. اکثریت اصولگرایان نیز آیت الله یزدی و آیت الله مصباح را قبول دارند.”

با اینهمه در اواخر سال گذشته، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی اعلام کرد که مصباح یزدی محور وحدت اصولگرایان نیست. او گفته بود: “ آقای مصباح یزدی برای ما شخصیت محترمی است که می‌تواند در بحث وحدت اصولگرایان تاثیرگذار باشد، اما اینگونه نیست که همه اصولگرایان دور یک نفر جمع شوند. گروه‌های اصولگرا تنها حول محور جامعتین بحث وحدت و همگرایی خود را دنبال می‌کنند.”

در همان روزها حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و از نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی هم اعلام کرد که وحدت اصولگرایان باید بر محور ولایت ‌باشد: “باید برروی ولایت بعنوان ستون خیمه انقلاب تمرکز کرد چراکه هرکس از آنجایی راه کج رفت و خراب شد که با ولی امر زاویه پیدا کرد و نقطه وحدت اصولگرایان باید تمرکز روی پیروی از مقام ولایت باشد. ممکن است اختلاف سلیقه بین ما اصولگرایان پیش بیاید اما باید بیان رهبر معظم انقلاب برای همه ما فصل‌الخطاب باشد و همه باید پشت سرمقام ولایت حرکت کنیم.” معنی پنهان این سخنان آن بود که جبهه پایداری حاضر به پذیرش محوریت جامعتین برای وحدت اصولگرایان نیست.

به نظر می‌رسد با نزدیکتر شدن فصل انتخابات، اختلاف‌ها در میان راستگرایان نیز شدت بیشتری خواهد یافت و نحوه حضور آنها تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نداشته باشد.