حرف اول

نویسنده
میترا سلطانی

گروههای”خودسر” علیه موسیقی…

 

 

روند صدور مجوز برای اجرای گروه های موسیقی در ایران به شدت تحت کنترل نظامیان وزارت ارشاد قرار گرفته وحجم توقیف ولغو کنسرت ها بشدت افزایش یافته است.

حضور پلیس و نیروهای لباس شخصی در بسیاری از کنسرت ها ، باعث لغو مراسمی می شود که حتی دارای مجوز رسمی ازوزارت ارشاد هستند. توقیف کنسرت حسام الدین سراج درکرمانشاه و چالوس، لغو برنامه همایون شجریان درتبریز و شهرام ناظری درهمدان، بر هم زدن کنسرت رضا صادقی و محسن یگانه در بابل،لغوکنسرت بداهه نوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی در نیشابور ،توقیف کنسرت احسان خواجه امیری و سالار عقیلی درشهرستان  نور و همدان و… از جمله آخرین نمونه هاست.

اما به نظر می رسد اخبار ناگوار این حوزه همچون دیگر بخش های هنری ایران تمام نشدنی است.پس از لغو کنسرت تیرماه ماه شهرداد روحانی در کرمان، کنسرت موسیقی گروه “شهنازی” که قرار بود درتیرماه سال جاری برگزار در همین شهربرگزارشود هم لغو شد.

داریوش پیرنیاکان سرپرست این گروه در اعتراض به اقدامات اخیر وزارت ارشاد وتوقبف دیگر برنامه های هنری درخانواده موسیقی ، می گوید:” به لغو کنسرت این گروه و دیگر کنسرت‌ها اعتراض دارم. سالن متعلق به دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده و ظهر روز قبل از شروع کنسرت، مجوز سالن را پس گرفتند. وزارت ارشاد وظیفه دارد از من به عنوان یک هنرمند حمایت کند و باید عوامل لغو را بازخواست کند.”

پیرنیاکان در بخش دیگری از سخنان خود در باره عدم قدرت وزارت ارشاد در حوزه فعالیت های هنری می گوید: “وقتی وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگی به یک اجرا مجوز می دهد، دیگر نهادهای دولتی باید به این مجوز احترام بگذارند و نهایت تلاش خودشان را برای اجرای برنامه به بهترین شکل انجام دهند.

شخص وزیر ارشاد باید در خصوص این اتفاقات پاسخگو باشد. چرا این همه کنسرت در این کشور لغو می شود؟ اصلا مسئولیت وزیر ارشاد چیست؟ چرا معاونت هنری ارشاد جوابگوی این اتفاقات نا خوشایند نیست؟ آنها باید از اداره ارشاد کرمان بخواهند که به این موضوع رسیدگی کند. هر استانی برای خودش قانون خودش را دارد و هر مسئولی هم با سلیقه خاص خودش عمل می کند.”

پیش از این شهرام ابو عامری،که ریاست  انجمن موسیقی اداره ارشاد کرمان را بر عهده داشت، در اعتراض به لغو کنسرت شهرداد روحانی گفته بود: “دلیل لغو این کنسرت عدم هماهنگی بین سیستم‌های نظارتی بود که برگزاری این کنسرت از نظر تهران بلامانع و از نظر مسئولان کرمان نامناسب بود. این امر برای من خیلی ناراحت‌کننده است و دیگر از خدمت کردن در این سمت بریده‌ام. هیچ چیز بدتر از بی قانونی نیست.“پس از انتشار این سخنان ابوعامری با فشار نیروهای امنیتی و محلی شهرکرمان مجبور به استعفاء شد.

معاون اجرایی خانه موسیقی می گوید کنسرت هایی که اخیرا لغو شده اند همگی مجوز داشته اند اما در آخرین لحظات اجرای آن متوقف شده است.
حمیدرضا عاطفی به خبرگزاری آریا توضیح بیشتری می دهد: “با وجود اینکه با تمام نهاد های دولتی همچون نیروی انتظامی، وزارت ارشاد و اماکن هماهنگی کردیم ولی دانشگاه باهنر کرمان به صورت یک طرفه این کنسرت را لغو کرد.”

حمید شاه آبادی معاونت هنری وزیر ارشاد درباره لغو کنسرت ها در استان ها به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید:” مجموعه اتفاقاتی که در استان ها می افتد بخشی از آن ها خارج از حوزه معاونت است. 

درمورد موضوعات و موارد اخیر که صورت گرفته بررسی نهایی را انجام خواهیم داد و دلیل این کار را نیز دنبال خواهیم کرد.“ 

از آخرین اتفاقات  در حوزه موسیقی ، تعطیلی کنسرت موسیقی بی کلام درشهرستان بوشهر است. مخالفین  اجرای این کنسرت با صدور بیانیه ای، برگزار کنسرت گیتار در استان را بعنوان حرکتی قبیح محکوم کردند:“عده ای با این کار  تلاش دارند تا خلق را به جهالت کشانده و از راه خداگمراه سازند.. از مسئولین ذیربط می خواهیم که سریعاً نسبت به ابطال مجوز برگزاری اینگونه مراسمات که دل امت شهیدپرور و ولایتمدار استان بوشهر را جریحه دار می کند، اقدام عاجلانه نمایند.“این عده که به گفته ی شاهدان عینی تحت حمایت گروه انصار و حزب الله شهرستان خود هستند در پایان بیانیه خود اعلام کرده اند در صورت تکرار چنین  کنسرتهایی که خلاف موازین اسلامی است بر خورد جدیتری خواهند کرد.