گوجه فرنگی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

صد کیلو گوجه فرنگی داریم، هزار نفر مشتری، قیمت گوجه فرنگی ده رلور است، در حالی که باید پنج رولور باشد. چکار کنیم که قیمت گوجه فرنگی و ماشین و خانه و نان و کره و برق و چیزهای دیگر کم شود؟

نکته مهم: دولت چون نمی تواند قیمت همه چیز را کاهش دهد، فقط قیمت گوجه فرنگی را کاهش می دهد. اگر موفق شد قیمت چیزهای دیگر خودش کاهش پیدا می کند.

آمریکا: به محض گران شدن گوجه فرنگی، خانواده شامبولیانس که تولید کننده اصلی گوجه فرنگی است، به جای اینکه آنها را تبدیل به کود کند، به بازار می فرستد و قیمت گوجه فرنگی کاهش پیدا می کند و به پنج رولور می رسد. بعد، خانواده شومبولیانس با افزایش درآمد موفق می شود که بازار گوجه فرنگی را به دست بگیرد و با پول آن شش شبکه تلویزیونی می خرد و در انتخابات بعدی شومبولیانس که عضو حزب جمهوریخواه است، چون حزب دموکرات باید قدرت را در دست بگیرد، نامزد دموکرات ها می شود و به جای اوباما قدرت را در دست می گیرد، یا معاون او می شود.

آلمان: گوجه فرنگی ها به محض اینکه احساس گرانی کنند، به افکار عمومی مراجعه می کنند و متوجه می شوند که افکار عمومی از آن پس به جای گوجه فرنگی سیب زمینی که ارزان است مصرف می کنند، لذا متقاضیان سیب زمینی افزایش یافته و گوجه فرنگی قیمتش به چهار رولور می رسد و کشورهای مجاور برای واردات گوجه فرنگی از آلمان صف می کشند.

ایتالیا: به محض افزایش قیمت گوجه فرنگی، برلوسکونی شبکه تلویزیونی رای یک، دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت( ادامه در صفحه بعد) را فروخته و گوجه فرنگی گوچی، بنتون، دلونگی، فیات همه شروع به عرضه گوجه فرنگی های دراز، گرد، دیواری، نقلی، سانتاپامادوری( گوجه فرنگی مقدس)، سسو پامادوری( گوجه فرنگی سکسی)، دولچه پامادوری( گوجه فرنگی با مزه شیرین مثل کدو تنبل)، کاتزوپامادوری( گوجه فرنگی بی ناموس) و دیگر انواع گوجه فرنگی می شود. قرمز می شود رنگ سال و تیم آث میلان با لباس قرمز و سبز وارد زمین می شود و قیمت گوجه فرنگی به سه رولور رسیده و خانواده پامادوری همه شبکه های تلویزیونی را خریداری کرده ولی مدتی بعد به دلیل افزایش بیش از حد تولید گوجه فرنگی ورشکست شده و برلوسکونی مجددا به دلیل کاهش قیمت گوجه فرنگی رئیس جمهور می شود.

عربستان سعودی: دولت اعلام می کند براساس فتاوای مفتیان مکه و مدینه خوردن هر نوع گوجه فرنگی خلاف شریعت مطهر اسلام است و اگر کسی دست به گوجه فرنگی بزند دستش را قطع می کنند، سازمان ملل با اکثریت آرا عربستان را محکوم نمی کنند، چون یک روز قبل پادشاه عربستان با ملکه انگلیس در این مورد توافق کرده و کل اخبار کشته شدن مصرف کنندگان جوجه فرنجی حرام ممنوع اعلام می شود. قیمت ها کاهش می یابد و اصولا مردم عربستان بعد از هفده سال متوجه می شوند که شانزده سال است دارند یواشکی گوجه فرنگی می خورند.

کره شمالی: رهبر کشور شیر یا خط می اندازد، اگر شیر آمد همه تولید کنندگان و مصرف کنندگان گوجه فرنگی را اعدام می کنند و گوجه فرنگی را به دلیل اینکه می تواند به عنوان ابزار شنود دشمنان ژاپنی و آمریکایی مورد استفاده قرار بگیرند، از همه برنامه های غذایی حذف می کنند. دولت هفته مبارزه با گوجه فرنگی را اعلام می کند و تمام مخالفان حکومت در داخل و خارج مراسم ستایش گوجه فرنگی را برگزار می کنند. یک سال بعد “ جونگ اون گرد” برنده جایزه صلح نوبل به عنوان مهم ترین تولید کننده گوجه فرنگی آزادیبخش جهان می شود، در صورتی که خط بیاید، کره شمالی سه بمب اتمی جدید تولید کرده و بعد از دریافت سه میلیون تن گوجه فرنگی اهدایی سازمان فائو آن بمب ها را به ژاپن تحویل می دهد. و قیمت متعادل می شود.

سوئد: نخست وزیر سوئد اعلام می کند مصرف گوجه فرنگی سرطان زاست. بعد قرار می شود گوجه فرنگی بدون” کالری، ویتامین ث، بدون رنگ قرمز، بدون شکل گرد” تولید شود. در نتیجه همه جا فلفل سبز به جای گوجه فرنگی فروخته می شود. مصرف املت گوجه فرنگی با فلفل سبز رایج می شود و تولید گوجه فرنگی به عنوان یک عمل “ نژاد پرستانه” و “ ضد زن” در همه جا مطرح می شود. فمینیست ها اعلام می کنند که رنگ قرمز نوعی سوء استفاده از زنان و کودکان لپ گلی است و ماتیک سبز و آبی و مشکی رایج می شود. ویکی لیکس به افشای روابط امپریالیستی در مورد گوجه فرنگی و نقش آن در بازار می پردازد. شش تولید کننده گوجه فرنگی سوئد به دلیل افزایش مالیات بر گوجه فرنگی کشور را ترک کرده و به آمریکا می روند یا به تولید فلفل سبز می پردازند. قیمت گوجه فرنگی در بازار آزاد به صد رولور می رسد، و فقط مسلمانان سوئد در بازار خودشان گوجه فرنگی را به قیمت کیلویی یک رولور می فروشند.

پاکستان: قیمت گوجه فرنگی به ده رولور رسیده، ولی طرفداران القاعده تصمیم می گیرند برای حفظ شریعت گوجه فرنگی بکارند. بسیاری از مزارع تریاک تبدیل به مزارع گوجه فرنگی می شود، دولت اعلام می کند که گوجه فرنگی باید ارزان شود، سه نفر از طرفداران القاعده در حالی که گوجه رنگی در دست دارند و آن را گاز می زنند به سفارت آمریکا حمله می کنند و کشته می شوند. قیمت گوجه فرنگی در بازار به دو هزار رولور می رسد، پرویز مشرف همراه با تعدادی از حامیان ذوالفقار علی بوتو به عنوان “ حزب بیگم قرمز” کودتا کرده و به همه افرادی که قیمت گوجه فرنگی را بالا برده اند، اخطار می کنند. در اثر این اخطار دوازده انفجار صورت گرفته و 347 آمریکایی توسط 12 افغانی یمنی الاصل در عملیات انتحاری کشته می شوند. حزب گوجه فرنگی به عنوان پرطرفدارترین حزب راستگرای طرفدار تولید گوجه فرنگی در انتخابات شرکت می کند. احزاب سنی وهابی گوجه فرنگی را تحریم و آن را مخالف شریعت محمدی می نامند و شیعیان را به دلیل خوردن املت گوجه فرنگی با پیاز در شش عملیات تهاجمی می کشند. سه زن پاکستانی با نوشتن کتابی به نام “ وقتی املت خوردم” جایزه ادبی گنکور می گیرند و فروش کتاب شان جهانی می شود. کل مسلمانان پاکستان در بررسی مجدد کتاب “ بچه های نیمه شب” سلمان رشدی اعلام می کنند که علت اصلی حکم قتل سلمان رشدی چاپ کتاب بچه های نیمه شب و آیات شیطانی توسط کمپانی ماریا ترزا تیرستاین سیموس فریرا هاینز همسر جان کری مالک کمپانی رب گوجه فرنگی و کچ آپ هاینز بوده و در حقیقت آیات شیطانی آیاتی است که به گفته سلمان رشدی، زمانی که پیامبر گوجه فرنگی می خورد( با توطئه عایشه) بر ایشان نازل می شد. لذا این کتاب در تیراژ هفت میلیون به چاپ رسیده و سلمان رشدی نیز بلافاصله کتابی تحت عنوان “ املت های عایشه و دریای بیکران” منتشر کرده و سه روز بعد با همسر شصت و نهم فنلاندی اش ازدواج می کند.

عراق: قیمت گوجه فرنگی به ده رولور می رسد، دولت آمریکا برای مصرف 72 سال آینده عراق رب و سس گوجه فرنگی به این کشور صادر کرده و آیت الله سیستانی در بیانیه مشترکی با جلال طالبانی اعلام می کنند کشت گوجه فرنگی مهم ترین وظیفه ملی است. شیعیان عراق و کردهای جهان تولید گوجه فرنگی را جزو اهداف اصلی خود اعلام کرده و رب گوجه فرنگی به همه خانه ها در عراق لوله کشی می شود. توزیع گوجه فرنگی هم مجانی می شود.

ایران: قیمت گوجه فرنگی به ده رولور می رسد، در حالی که تا هفته قبل پنج رولور بوده است. مرکز آمار ایران به دستور دولت اعلام می کند قیمت گوجه فرنگی پنج رولور است. علی مطهری و احمد توکلی با تهیه یک گزارش دقیق اعلام می کنند که قیمت گوجه فرنگی دوازده رولور است و مدارکش را هم دارند. وزیر جهاد کشاورزی به مجلس احضار می شود، اما همان شب وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نفت ادغام می شود و وزارتخانه جدید بیانیه ای صادر می کند که قیمت گوجه فرنگی پنج رولور است و همه جا قابل ابتیاع است. بحث در مجلس بالا می گیرد، رهبری اعلام می کند اعلام نرخ گوجه فرنگی وظیفه وزارت اطلاعات است و مجلس در این مورد بهتر است سووالی نکند. سردار قرمزپوش در نامه ای به رهبر معترض شده و قیمت گوجه فرنگی را مورد سووال قرار می دهد. وی همان شب دستگیر شده و چون اسناد ارتباط او با ایسلند کشف شده، سفارت ایسلند در تهران مورد هجمه بسیج دانشجویی قرار می گیرد. دولت ایسلند یک روز بعد سند تجاوز هفت عضو سفارت را به کودکان زیر هجده سال با فیلم پخش می کند. دولت ایران رابطه اش را با ایسلند قطع کرده و آیت الله مصباح علت آتشفشان ایسلند را دخالت این کشور در مسائل کودکان اعلام می کند. یک نماینده از سوی رهبری به اسپانیا اعزام شده و جزیره قشم در مقابل تحویل گوجه فرنگی برای مدت بیست سال به اسپانیا داده می شود. معاون رئیس جمهور پس از خبردار شدن از این موضوع به جزیره قشم رفته و با استقبال سه نفر که به نظر 12000 نفر می آیند مواجه می شود. دولت اسپانیا به ایران اعتراض می کند. ایران هم سفیر اسپانیا را اخراج می کند، اسپانیا هم سفیر ایران را اخراج می کند. شورای امنیت ملی تشکیل شده و دستور می دهد کسی از این به بعد حق نظر دادن و خبر دادن در مورد گوجه فرنگی را ندارد و چاپ همه کنابهای آشپزی که در آن نام گوجه فرنگی آمده باشد ممنوع می شود.

نتیجه گیری اخلاقی: گوجه فرنگی مهم است، اما وقتی که وجود داشته باشد.

نتیجه گیری اقتصادی: قیمت یک چیز پولی نیست که می پردازیم، پولی است که گفته شده باید بپردازیم.

نتیجه گیری سیاسی: موجودات چیزهایی هستند که اعلام می شوند نه چیزهایی که احساس می شوند.

نتیجه گیری احساسی: لطفا احساساتی نشوید!