از اطلاعات گفتند بازجویی‌ها تمام نشده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بلاتکلیفی دانشجویان بازداشت شده مریوانی

با گذشت نزدیک به سه هفته از بازداشت چند فعال دانشجویی در مریوان، خانواده‌های آن‌ها می‌گویند زندانیان شان هنوز در اداره اطلاعات نگهداری می‌شوند و تلاشهای آنان برای اطلاع دقیق از اتهامات و علت بازداشت‌ها بی‌نتیجه مانده است.

همزمان، دلیر اسکندری، دبیر سابق هماهنگی اتحادیه دانشجویان کرد، در مصاحبه با روز، اطلاعیه منسوب به این اتحادیه در ارتباط با بازداشتهای اخیر مریوان را که در برخی ازسایت‌ها منتشر شده، تکذیب می‌کند.

سوران دانشور، خالد محمدی، زانا معینی، سامان محمودی، داوود قسیمی و محمد کهنه‌پوشی همزمان با حضار چند فعال دیگر روز سه شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در شهر مریوان بازداشت شدند.

 نیروهای امنیتی در جریان بازداشت منازل این افراد را مورد تفتیش قرار داده و کامپیو‌تر و وسایل شخصی آنان را با خود برده‌ بودند.

با گذشت چند هفته از بازداشت این افراد برخی از خانواده‌های بازداشت شدگان می‌گویند هنوز اطلاع کاملی از وضعیت آنها ندارند.

بر اساس گزارش های رسیده به روز سوران دانشور، محمد کونه پوشی و سامان محمودی طی تماس‌های تلفنی کوتاهی گفته‌اند که در بازداشتگاه اداره اطلاعات نگهداری می‌شوند.

این افراد تاکنون تفهیم اتهام نشده‌اند.

یک منبع نزدیک به خانواده سامان محمودی هم به روز گفت که این فعال دانشجویی در تماس تلفنی خود گفته است که ماموران به قصد محاکمه در دادگاه آن‌ها را از بازداشتگاه خارج کرده‌ اما در نیمه راه، طبق آنچه “نقص پرونده” خوانده شده، آن‌ها را دوباره به زندان برگردانده‌اند.

ماموران اداره اطلاعات مریوان هم به خانواده‌ها گفته‌اند که هنوز مراحل بازجویی این افراد تمام نشده و تا اتمام تحقیقات در بازداشت می‌مانند.

در سالهای گذشته به ویژه سال گذشته، شماری از فعالان مدنی و دانشجویی کرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که بیشتر آنان عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد بوده‌اند.

 اسعد باقری، سوران دانشور، میلاد کریمی، مهدی دعاگو، آرمان زمانی، رحیم باجور و شیرزاد کریمی از جمله اعضای این اتحادیه هستند که طی سال گذشته سوی نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شده‌اند.

 اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجویان کرد تأسیس شد.

تاکنون شماری از اعضای این اتحادیه از حق تحصیل محروم شده‌اند.

در میان بازداشت شدگان روز ۱۰ بهمن ماه، سوران دانشور، دانش آموخته رشته مسکن و شهرسازی از دانشگاه کردستان و دبیر کمیته هماهنگی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد است.

این فعال کرد بهمن ماه گذشته از سوی دستگاه‌های قضایی استان کردستان به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به یکسال زندان محکوم شد.

حکم آقای دانشور که در شهریور ماه سال ۹۰ بازداشت شده بود، به مدت دو سال به صورت تعلیق درآمده است.

در روزهای گذشته اطلاعیه‌ای در محکومیت بازداشت اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که اعضای این اتحادیه در سنندج انتساب آن را به این تشکل دانشجویی تکذیب می‌کنند.

در بخشهایی از این اطلاعیه، در کنار اشاره به وضعیت دانشجویان بازداشت شده، وضعیت سیاسی ایران نیز تحلیل شده است.

دلیر اسکندری، دبیر سابق هماهنگی اتحادیه دانشجویان کرد، در مورد این بیانیه به روز می گوید نظر به اینکه کلیه مواضع اتحادیه باید با تایید شورای هماهنگی و در چارچوب منشور اتحادیه واستراتژی و رویکرد اتحادیه نسبت به فعالیت مدنی شفاف و مسئولانه باشد، “باتوجه به بی‌اطلاعی اعضای اتحادیه، این بیانیه فاقد هرگونه رسمیت و وجاهتی است.”