فرد نیمه مجنون متهم به براندازی مسلحانه

نویسنده

» دو ماه زندان به خاطر حمل اسلحه پلاستیکی

محمود خسروشاهی از 60 روز پیش در حالی به اتهام تلاش برای براندازی مسلحانه دربند 7 زندان اوین زندانی است که از نظر روانی دارای تعادل نبوده و به گفته هم بندان و زندانیانی که آزاد شده اند نیمه مجنون است.

به گزارش خبرنگار “ روز” آقای خسروشاهی در حالی بازداشت شده است که  رسانه های حامی دولت کودتا از جمله خبرگزاری نیمه دولتی فارس و روزنامه کیهان با انتشار عکس هایی از او که یک اسلحه پلاستیکی در دست داشت ادعا کردند این فرد از معترضان به انتخابات بوده و قصد براندازی مسلحانه را داشته است.

یکی از وکلایی که پیگیر پرونده محمود خسروشاهی است به “روز” گفت: او نیمه مجنون  است و با کمک قرص‌های اعصاب وآرامش‌بخش کنترل می‌شود.

به گفته این وکیل دادگستری، در زندان شایع شده است  که او با اسلحه پلاستیکی  چند بسیجی را ساعت‌ها گروگان گرفته بود این در حالیست که آقای خسروشاهی به هیچ عنوان توان چنین کاری را ندارد و در حالی که با یک اسلحه پلاستیکی در بین جمعیت بوده، بازداشت شده است وتاکنون بعد از گذشت 60 روزهنوز کسی حتی برای ملاقات وی نیز نیامده و به نظر می رسد در زندان رها شده است.

به گفته این حقوقدان که پیگیر پرونده آقای خسروشاهی است ، طبق قانون مجازات اسلامی، دادستان  باید برای اونباید قیم تعیین کنه که این کار از طریق اداره سرپرستی باید انجام شود و آقای خسروشاهی را باید از زندان به بخش روانی یک بیمارستان منتقل کنند تا تحت نظر قرار بگیرد.

همزمان یک وکیل دادگستری که از طریق موکلان خود در جریان وضعیت محمود خسروشاهی قرار گرفته با انتشار نامه ای خطاب به دادستان کل کشور ، خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانی که عدم تعادل روحی و روانی او مشهود است شد.

در این نامه خطاب به دادستان کل کشور آمده است: صرف نظر از عدم مسئولیت کیفری مجانین، و لزوم نگهداری مجانین خطرناک در مراکز درمانی ویژه، و آثار سوء نگهداری این افراد در زندان، با توجه به رها شدن این فرد در زندان و عدم پیگیری خانواده‌ی ایشان که شائبه‌ی عدم وجود ولی خاص را تقویت می‌کند، لزوم تعیین قیم برای ایشان و تعیین وکیل جهت پیگیری و آزادی و یا ارجاع به مراکز درمانی در صورت لزوم، امری ضروری به نظر می‌رسد خصوصا آنکه ماده 1218 قانون مدنی، لزوم نصب قیم را برای مجانینی که ولی خاص ندارند، نیز مورد اشاره قرار داده است و طبق ماده 1222 همان قانون، در هر موردی که دادستان به نحوی از انحاء به وجود شخصی که مطابق ماده 1218 باید برای او نصب قیم شود، مسبوق گردد، موظف به مراجعه به دادگاه و معرفی قیم می‌باشد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه آقای خسروشاهی مشکل روانی دارد و برای آرام نگه داشتن وی از قرص‌های آرام‌بخش قوی استفاده می شود، تصریح کرده است: عجیب است که دادستان که خود مسئول حفظ منافع افراد محجور و بی‌سرپرست است، چگونه دستور بازداشت این فرد را داده است! خصوصا آنکه مجانین از مسئولیت کیفری نیز مبرا هستند. به هر جهت، امکان دارد علت چنین برخوردی، عدم اطلاع باشد. باشد که با اطلاع‌رسانی، این بهانه نیز زایل شده و ان‌شاءالله این مجنون هرچه زودتر در مسیر درمان قرار گیرد.