خشم محافظه کاران از اصلاحات توفیقی

نویسنده
نازنین کامدار

» تجمع دانشجویان ستاره دار و قول مساعد سرپرست وزارت علوم

در پی اقدامات موثر جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم که گمان برده می شود نامزد نهایی وی برای وزارت است، که با استقبال دانشجویان و اساتید مواجه شده است، مخالفان راستگرای دولت، دور جدیدی از حمله به وی را در آستانه بازگشایی دانشگاه ها آغاز کرده اند. حملاتی که منجر به پیش بینی محمدرضا باهنر شد تا که احتمال داد اکثریت مجلس به توفیقی رای ندهد.

کیهان و دیگر روزنامه های تندرو هم در حملات مداوم خود به سرپرست وزارت علوم نمایندگان مجلس را ترغیب می کنند که از رای اعتماد به وی خودداری کنند اما ناظران سیاسی معتقدند رای عدم اعتماد مجلسیان به جعفر توفیقی می تواند شکاف موجود بین دولت حسن روحانی و مجلسی که اکثریت آن در اختیار راستگرایان است را تعمیق کند.
حملات به توفیقی در حالیست که وی با برکناری قاطعانه صدر الدین شریعتی، رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی، راه اندازی ایمیلی برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان ستاره دار و پذیرفته شدگان ردصلاحیت شده کنکور اخیر، برکناری معاونان افراطی از وزارت علوم و… با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شده است.
راستگرایان نگران آن اند که حضور جعفر توفیقی در سمت وزیر علوم، آنچه را که آنها “تکرار فتنه 78” می نامند در پی داشته باشد چراکه وی در این مدت در اظهار نظرهای خود از لزوم بازکردن فضای دانشگاه سخن گفته و این سخنان محافظه کاران را سخت نگران کرده است.
همزمان با بالاگرفتن زمزه عدم اعتماد مجلس راستگرا به جعفر توفیقی، موضوع دانشجویان ستاره دار و رد صلاحیت شده در آستانه ثبت نام دانشگاه ها، موجب بروز التهاب هایی شده است که در برابر آنها جعفر توفیقی، اقدام به راه اندازی ایمیلی برای رفع این محرومیت ها کرده و همین امر نیزحکایت از تلاش او برای اقدامات موثر با وجود آگاهی از نظر مجلس دارد.
بنا به گزارش سایت بهار نیوز، روز گذشته جمعی برخی از دانشجویانی که طی سال‌های گذشته تعلیق و یا از دانشگاه اخراج شده بودند با همراهی جمعی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، با تجمع مقابل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دفتر رییس جدید، سر دادن شعارهایی خواستار روشن شدن وضعیت خود شدند. 
بنابراین گزارش، این دانشجویان که تعدادشان حدود هفتاد نفر ارزیابی می‌شد، از سلیمی رئیس جدید دانشگاه خواستند پرونده دانشجویی آنان را مورد بررسی مجدد قرار دهد. این تجمع پس از اعلام مطالبه این دانشجویان در حضور صحرایی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی پایان یافت.
این تجمع که در نوع خود در طی سال های اخیر بی سابقه است، موجب شده تا جعفر توفیقی از دانشجویان بخواهد که با شخص وی مکاتبه کنند و وی آنطور که برخی از دانشجویان ستاره دار گفته است، قول مساعد درباره آنها داده است.
در همین باره، سایت انتخاب به نقل از توفیقی نوشته است: “موضوع ستاره دار کردن دانشجویان را با مراجع ذیربط حل خواهیم کرد”. 
این سایت می افزاید: “این جمله ای بود که سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری با جدیت عنوان می‌کند. در راهروی وزارت علوم شنیدیم که کمیته بررسی وضعیت دانشجویان ستاره‌دار کارش را شروع کرده و احتمالا نتیجه نخستین بررسی‌ها تا روز سه‌شنبه همین هفته اعلام خواهد شد. صحت این خبر را از دکتر توفیقی جویا شدیم. او این خبر را رد نکرد اما یادآوری کرد که حل برخی مشکلات نیازمند رایزنی‌هایی با دیگر دستگاه‌هاست که ممکن است زمان بیشتری طلب کند. توفیقی قرار است خزان دانشگاه‌های ایران را بهاری کند. فردی که برای تغییر و اعتدال پا به وزارتخانه ای حساس گذاشته است.از همین روی بسیاری از دانشگاهیان از این انتخاب خرسندند آنان بر این باورند که با ورود توفیقی تغییرات چشمگیری در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنند و فضای دانشگاه از سردی بی تحرکی خارج می‌شود این تغییرات البته در چند هفته ای که توفیقی به وزارت علوم بازگشته دیده شده است به گفته خودش اولین اقدامی که در این وزارتخانه انجام داده است تشکیل کمیته ای برای احقاق حق دانشگاهیان است”.

اگر چه که دانشجویان و محرومان از تحصیل و تدریس از اقدامات توفیقی خرسند اند، اما خبرها از مجلس، حکایت از خشم محافظه کاران دارد.

بنا براین گزارش، روز گذشته گزارش هایی درباره قطعی شدن رای عدم اعتماد به توفیقی منتشر شد. گزارش هایی که البته توفیقی را از اقدامات اصلاحی اش باز نداشته و موجب شده تا وی در همین دوران سرپرستی، تا جایی که می تواند فضای بسته دانشگاه را تغییر دهد.

به نوشته خبرگزاری فارس، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس دیروز به فارس گفته است: “روحانی باید وزرایی را به مجلس معرفی کند که نمایندگان بتوانند به او رای اعتماد بدهند. بعید می‌دانم مجلس به توفیقی رای اعتماد بدهد. پیش‌بینی می‌شود سه وزیر پیشنهادی در اوسط مهرماه به مجلس معرفی شوند. با توجه به اینکه، مهر ماه باید مدارس فعالیت خود را آغاز و دانش آموزان به مدارس بروند، حدس من این است که آقای روحانی معرفی وزیر را به بعد از ایام بازگشایی مدارس واگذار می‌کنند”.

او افزوده است: “علاقمند هستیم که وزرای پیشنهادی روحانی برای وزارت‌خانه‌های علوم، آموزش و ورزش این بار از مجلس رای اعتماد بگیرند. توصیه ما به آقای روحانی این است که ملاحظه مجلس را بکند و افرادی را به مجلس معرفی کند که مجلس بتواند به آنها رای اعتماد بدهد. امیدواریم آقای روحانی، آقای توفیقی را معرفی نکند چون بعید می‌دانم مجلس به توفیقی را اعتماد بدهد”.

این سخنان باهنر در حالیست که دو روز قبل سایت های افراطی ای چون رجانیوز، مدعی اعلام برائت توفیقی از موسوی شده بودند، اما هم اکنون به نظر می رسد که توفیقی نه تنها با شیوه تفتیش عقاید در مجلس مخالفت کرده، بلکه در تلاش است تا قبل از مشخص شدن رای اعتماد، اصلاحات خود را به مرحله مقبولی برساند.