پول‌های کثیف در جلسه علنی مجلس

نویسنده
حسین محمدی

» پاس هیات رییسه مجلس به وزیر کشور

بحث  وجود “پول های کثیف” در عرصه سیاست ایران٬ هم‌چنان مورد توجه فعالان سیاسی٬ وزیر کشور و نمایندگان مجلس است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای چندمین بار در هفته‌های اخیر تاکید کرده که “امکان دارد پول‌های کثیف در حوزه سیاست و قدرت” وارد شوند و ابراز آمادگی کرده که در یک جلسه غیرعلنی یک ساعته در مجلس٬ این مساله را برای نمایندگان توضیح دهد.

با این حال بهروز نعمتی٬ سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس نهم٬ خواستار آن شده که رحمانی‌فضلی در جلسه علنی مجلس در این‌باره توضیح دهد تا “مردم هم در جریان این موضوع قرار گیرند… ضمن این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد”. به گفته نعمتی “وزیر کشور مستندا بگوید چه کسانی تخلف کرده‌اند؛ اگر فلان نماینده یا فلان عضو شورا تخلف کرده باشند باید به مردم معرفی شوند و خوب است که این کار انجام شود. حتما آقای رحمانی فضلی چنین گزارشی را ارائه کنند و قوه قضاییه نیز درباره آن پیگیری‌های لازم را انجام دهد”.

رحمانی‌فضلی در آخرین اظهارنظر خود در این زمینه گفته بود: “به کسانی که در قدرت هستند، درباره پول‌های کثیف هشدار دادیم که اگر دقت نکنیم، امکان دارد پول‌های کثیف در حوزه سیاست و قدرت ورود پیدا کند”.

وزیر کشور در پاسخ به علی لاریجانی٬ رییس مجلس نهم نیز چنین سخن گفت: “به نظر اطلاع درستی به ایشان نداده بودند و از اصل صحبت‌هایم اطلاعی نداشته و تصور کرده بودند بنده گفته‌ام انتخابات کنونی دچار مشکل است. بنده این را نگفتم ولی به همه تذکر دادم که مواظب باشید، به‌هرحال حوزه قدرت، حوزه مهمی است و دارندگان پول‌های کثیف می‌خواهند برای خود حاشیه امن ایجاد کنند”.

پس از اظهارات رحمانی فضلی٬  محسنی‌اژه‌ای٬ سخن‌گوی قوه‌قضاییه٬ در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون این سخنان٬ چنین اظهارنظر کرد: “وزیر کشور با توجه به اینکه رییس ستاد مبارزه با موادمخدر هستند، از جزییات خبر دارند. برخی پرونده‌ها مشخص شده که قاچاق موادمخدر است، بنابراین اگر این موضوع را مطرح کرده‌اند حتما درست است”.

رحمانی‌فضلی دو هفته پیش با اشاره به گردش سالانه‌ی ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در ایران، گفته بود: “بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود”. این سخنان وزیر کشور واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

پس از سخنان رحمانی‌فضلی، سی تن از نمایندگان مجلس نهم در نامه‌ای به وزیر کشور از او انتقاد کرده و خواستار توضیح بیشتر او در این زمینه شده بودند. آن‌ها خطاب به او نوشته بودند آیا به “بازتاب سخنان خود در رسانه‌های خارجی” فکر کرده است یا خیر.

همان زمان علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته بود: “بسیار ضروری است که مسوولان کشور اظهارات را بر پایه اسناد و مدارک بیان کرده و پیگیری موضوعات مطروحه را به قوه قضاییه محول کند”.

غلام‌علی حدادعادل،‌ رییس مجلس هفتم، نیز گفت که وزیر کشور “هشدار داده بودند، نه اینکه این اتفاق افتاده است”. به گفته حدادعادل “ایشان این هشدار را داده بودند که اگر جلوی این تجارت کثیف گرفته نشود ممکن است پول از هر کجایی سر در بیاید، اما این به آن معنا نبوده که بگوید فضای سیاسی کشور ما آلوده به چنین امری است”.

سخنان رحمانی‌فضلی چند هفته پس از ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر کمک مالی یکی از متهمان پرونده‌های فساد اقتصادی به ۱۷۰ کاندیدای مجلس هشتم منتشر شده بود. مساله‌ای که حساسیت‌ها نسبت به وجود چنین امری را بیشتر کرد. شاید به همین دلیل بود که اصول‌گرایان تلاش کردند با اصل سخنان رحمانی‌فضلی مخالفت نکنند.

رحیمی در نامه خود نوشته بود: “آقای احمدی‌نژاد عزیز! برای انتخابات مجلس هشتم کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم، از طرف فردی به نام جابر ابدالی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی پرداخت شود. آیا شما اطلاع نداشتید؟”