قاسم سلیمانی در لبنان نیست

نویسنده
مهشید برومند

» سفارت جمهوری اسلامی تکذیب کرد

پس از تکذیب اظهارات مداخله جویانه فرمانده سپاه قدس در مورد حضور در لبنان و عراق، این بار سفارت جمهوری اسلامی در این کشور حضور سرلشکر قاسم سلیمانی در لبنان را هم تکذیب کرد.

 پس از سفر وزیر دفاع لبنان به ایران و دیدار وی با سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی، برخی رسانه های عربی و همچنین شخصیت های سیاسی در لبنان خبرداده بودند که سرلشکر قاسم سلیمانی،فرمانده سپاه قدس(شاخه برون مرزی سپاه) برای برنامه ریزی و هماهنگی درباره حمله احتمالی اسراییل به ایران به لبنان سفر کرده است. اما روز شنبه سفارت جمهوری اسلامی در بیروت این اخبار را تکذیب کرد و آن را شایعه سازی برخی شخصیت های جریان 14 مارس دانست.در همین ارتباط یک وبسایت اینترنتی متعلق به سپاه پاسداران نیز که تحت عنوان”هواداران سپاه قدس” فعالیت می کند، ضمن تکذیب حضور قاسم سلیمانی در لبنان انتشار این خبر را به عربستان سعودی نسبت داد.

این وبسایت درباره دلیل تکذیب این حضور نوشت: “سرلشکر قاسمی فرمانده محبوب سپاه قدس ایران یکی از زبده ترین نیروهای اطلاعاتی جهان است که حتی سرویس های اطلاعاتی و امنیتی مطرح دنیا مانند موساد و سازمان سیا هم قادر به شناسایی رفت و آمد ها و حرکات ایشان نیستند و در صورتی که به کوچکترین اطلاعاتی در این خصوص دست پیدا کنند به سرعت و بدون فوق وقت ضربه خود را به این فرمانده محبوب و دلاور که خواری در چشم دشمنان ملت و ایران است خواهند زد.”

همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا ـ با انتشار خبر تکذیب حضور قاسم سلیمانی در لبنان به نقل از یک “منبع آگاه” در سفارت جمهوری اسلامی در این کشور اعلام کرد که فارس سعید، یک عضو جریان 14 مارس لبنان، حضور فرمانده سپاه قدس پس از سفر وزیر دفاع لبنان به ایران را دارای “معانی خاص” دانسته و “حزب الله و دولت نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور را به پیچیده تر کردن اوضاع و کشاندن لبنان به سوی خطر متهم کرده است”.

حضور قاسم سلیمانی در لبنان در شرایطی تکذیب شده است که این فرمانده ارشد سپاه پاسداران مورد تحریم های گسترده بین المللی قراردارد. در سال 2007 سلیمانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست افراد تحریمی امریکا قرار گرفت. اخیرا نیز اتحادیه اروپا و همچنین دولت آمریکا و کانادا وی را به عنوان حامی تروریسم و به دلیل نقش او و نیروهای تحت امرش درهمکاری با دولت بشار اسد در سرکوب مردم معترض سوریه مورد تحریم های گسترده بین المللی قرار داده اند. در ماجرای طرح ترور سفیر عربستان در امریکا هم که در واپسین ماه های سال گذشته میلادی به سازمان ملل گزارش شد از مقامات سپاه قدس به عنوان متهمان اصلی این پرونده یاد شده بود.

گفته می شود این فرمانده ارشد سپاه در ایران سکونت دارد. او پس از تصدی فرماندهی نیروی قدس از گفت و گو با رسانه ها خودداری می کند و تنها پس از سخنرانی های رسمی، گفته هایی از وی منتشر می شود. بنا بر رویه مرسوم رسانه های حکومتی، از حضور سلیمانی در مراسم های مختلف و یا سفرهای وی خبری منتشر نمی شود.

این دومین بار طی دوماه گذشته است که اخباری مرتبط با فرمانده سپاه قدس در ارتباط با لبنان تکذیب می شود. قاسم سلیمانی 28 دی ماه هم در همایش جوانان و بیداری اسلامی گفته بود: “ایران اولین و تنها کشوری است که توانسته‌ از هجوم غرب و رژیم صهیونیستی در امان بماند. هم‌چنین ایران در دنیای امروز گسترده‌تر شده و مرزهای فرهنگی‌اش توسعه پیدا کرده‌است.”

این فرمانده عالی رتبه سپاه در ادامه تاکید کرده بود که “ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. درواقع این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی ایران هستند.”

پس از این اظهارات که در رسانه های لبنان و کشورهای منطقه بازتاب وسیعی داشت، دولت لبنان سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرده و خواستار توضیح در این باره شده بود.اما به گزارش خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا،غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی در بیروت اظهارات سرلشکر قاسم سلیمانی را تکذیب کرد.

سفیر جمهوری اسلامی همچنین در دیدار با میشل سلیمان رییس جمهور لبنان، توضیحاتی در مورد عدم دخالت جمهوری اسلامی در مسائل داخلی آن کشور داده بود.

در همین حال و یک روز پس از تکذیب سفر قاسم سلیمانی به لبنان، جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان همایشی تحت عنوان “قدس پایتخت فلسطین، اعراب و مسلمانان” در بیروت برگزار کردند که خبرگزاری های داخلی از حضورسفرای حکومت سوریه و همچنین سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، که از حضور در محافل عمومی خودداری و بصورت مخفیانه فعالیت می کند،در آن خبردادند.این خبرگزاری ها به محل برگزاری این همایش اشاره ای نکردند.

بنا برگزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی، غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی در لبنان در این همایش گفته است:“به ما می‌گویند که چرا همواره بر طبل جنگ می‌کوبید و با صلح و آرامش در منطقه مخالفت می‌کنید؟ ما از آنها سئوال می‌کنیم که اگر منظور شما از برقراری صلح و آرامش، گفت‌وگو و صلح با رژیم صهیونیستی می‌باشد، ما از اساس این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم که بخواهیم هرگونه طرح صلحی با این رژیم موافقت کنیم.”

او با ادعای اینکه “ما(جمهوری اسلامی) از ملل مظلوم و مستضعف و در راس آن ملت فلسطین حمایت و آنان را در دستیابی به حقوق، آزادی، حاکمیت و استقلال در سرزمین مادری خود یاری می‌کنیم” در این همایش “بر ضرورت بسیج همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها” برای “آزادی فلسطین” تاکید کرده است.

بنا بر گزارش های منتشر شده از این همایش، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز در این جلسه هرگونه مذاکره با مقامات کشور اسراییل درباره فلسطین و “قدس” را رد کرده و گفته است که “با مذاکره با دشمن نمی توان قدس را آزاد کرد.”

نصرالله همچنین گفته: “گزینه مذاکره برای پس‌گرفتن قدس واقعی نیست. اگر [فرض محال] بپذیریم که مذاکره با دشمن می‌تواند راهکاری برای مسائلی مانند آوارگان و دیگر مسائل پیدا کند، اما مذاکره نمی‌تواند راه‌حلی برای قدس ایجاد کند زیرا اسرائیل قدس را پایتخت همیشگی خود اعلام کرده است و از طرفی دیگر، غرب به [تعهدات خود] در قبال اسرائیل پایبند است بخصوص اینکه اوباما چند روز پیش از تعهد خود به امنیت اسرائیل سخن گفت.”

این همایش پس از آن برگزار شد که رهبر جمهوری اسلامی حمایت خود از تمام کشورها و گروه هایی که قصد مقابله با کشور اسراییل را داشته باشند اعلام کرد.

آیت الله علی خامنه ای در سخنرانی خود در نمازجمعه 14 بهمن ماه درباره دخالت جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورهای منطقه گفته بود: “حکام بحرین ادعا کردند که ایران در قضایای بحرین دخالت میکند. این دروغ است. نه، ما دخالت نمیکنیم. ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح میگوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود.”

وی همچنین تاکید کرده بود که “بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.”