نزاع دولت و پایداری بر سر استاندار مشهد

نویسنده
نازنین کامدار

» مقاومت جناح راست در مقابل تعیین نماینده دولت در خراسان رضوی

زمانی که علم الهدی، نماینده آیت الله خامنه ای در استان خراسان رضوی در جمع اعضای جبهه پایداری در مشهد اعلام کرد که تا کنون چندین گزینه دولت برای استانداری این استان با مخالفت “بچه حزب الهی ها” مواجه شده، مشخص شد که دولت روحانی در انتخاب استاندار برای این استان که یکی از ثروتمندترین بنگاه های اقتصادی حکومت ایران یعنی “آستان قدس” را در خود جای داده، با مشکل روبه رو خواهد بود.

مشکلی که روز گذشته با اعتراض سایت های حامی دولت از مماشات وزیر کشور در پذیرش خواست اعضای افراطی پایداری خود را بروز داد.

بنابه نوشته سایت های نزدیک به دولت، هم اکنون اصلی ترین گزینه برای پشت استانداری خراسان رضوی که بیش از ۷ ماه است بلاتکلیف مانده، یک چهره نزدیک به جبهه پایداری است که در زمان محمود احمدی نژاد استاندار کرمان بود و چندین بار مانع سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به زادگاه اش شد.

در این باره سایت “انتخاب” در گزارش اصلی خود می نویسد: “در شرایطی که ۷ ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید می گذرد، هنوز تکلیف استاندار خراسان رضوی مشخص نشده است. وزیر کشور که در انتخاب استانداران، رکورد کم سابقه ای بر جای گذاشت و تا ماه ها، نیروهای دولت قبل را در راس شهرهای مهم کشور نگه داشت، اینک بین چند گزینه سرگردان است. حضور این نیروهای دولت قبل، باعث خرابکاری در برخی اقدامات دولت شده بود و حتی یکبار، در حین سفر رییس جمهور به یکی از مناطق زلزله زده، ناهماهنگی های آزاردهنده و البته کاملاً مشخصی صورت گرفته بود. خراسان رضوی که به دلایل مختلف، یکی از مهمترین و حساس ترین استان های کشور است، اینک ماه هاست استاندار دولت قبل را تحمل می کند و این اتفاق، موجی از نارضایتی را در میان نخبگان و مردم در پی داشته است. نخبگان معتقدند دولت هر چه سریعتر باید چهره ای نزدیک به تفکر اعتدال را معرفی کند، مردم نیز به دلیل ناهماهنگی اداری که طرز چشمگیری این روزها افزایش یافته، این مطالبه را از دولت دارند.

براساس گزارش این سایت خبری “پیشتر بحث استاندار شدن اسماعیل نجار استاندار کرمان در دولت احمدی نژاد به گوش می رسید. این چهره بسیار نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی، در دوران ریاستش در کرمان، موانع کم سابقه ای را برای چهره های منتقد ایجاد کرد، مثلاً وی پس از آنکه مطلع شد ایت الله هاشمی قصد سفر به کرمان و رفسنجان را دارد، ضمن تشکیل جلسه شورای تامین استان، رسماً مخالفت و ممانعت خود با سفر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این استان را اعلام کرد وی گفته بود که که نمی تواند امنیت وی و تیم همراهش را تامین کند”.

انتخاب می افزاید: “انتخاب استاندار در اختیار مسوولان دولتی است و این حق آنهاست، اما طبعا نخبگان و جوانان پرشور مشهدی که چهارشنبه پرشور ۲۲ خرداد را در استقبال از روحانی رقم زدند و طلیعه پیروزی او را نوید دادند، انتظار ندارند در دولت تدبیر و امید، فشار تندروها و همشهری گری بر تدبیر غلبه کند. آیا این انتظار زیادی است؟جا دارد وزیر محترم کشور، ضمن تسریع و فوریت در انتخاب استاندار جدید خراسان رضوی، زمینه ی انتخاب فردی نزدیک به جریان اعتدال و نظر ملت ایران را فراهم کند”.

سایت “فرارو” هم در گزارشی با عنوان “فشار تندروها و فامیل بازی برای انتخاب استاندار” می نویسد: “برخی منابع خبری از فشار تندروها بر دولت برای تعیین استاندار این استان خبر داده اند. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر نزدیک شدن اسماعیل نجار، یکی از مدیران دولت احمدی نژاد به استانداری خراسان منتشر شده است. اسماعیل نجار در دولت نهم استاندار کردستان بود و در دولت دهم مسئولیت استانداری کرمان را بر عهده داشت. نجار به عنوان یکی از مدیران میانی معتمد محمود احمدی نژاد شناخته می شود. اکنون پس از شش ماه از آغاز به کار دولت حسن روحانی و انتخاب تمام استانداران کشور، انتخاب استاندار خراسان رضوی با پیچیدگی هایی رو به رو شده است. گفته می شود فشار های تندروها و برخی علمای استان مانع از انتخاب استاندار جدید شده است”.

فرارو افزوده است: “از ابتدای دولت یازدهم تا به حال گزینه های متعددی برای استانداری خراسان رضوی معرفی شده اند. از گزینه های اصلاح طلب گرفته تا میانه رو و اصولگرا، اما همچنان این استان در بلاتکلیفی به سر می برد. در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد رضا عارف به عنوان گزینه ای جدی معرفی شد پس از آن غلامحسین مظفری، حسین امینی، هادی پژوهش به لیست اضافه شدند. اما دولت نتوانست هیچ یک از آن ها را به استانداری خراسان رضوی برساند. اکنون نام هایی مطرح می شود که همچون گزینه های پیشین در جریان اصلاح طلبی تعریف نمی شوند. یکی از آن ها حجت الاسلام تیمور علی عسگری از نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی است. علی عسگری در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد حسن روحانی فعالیت می کرد و نام او برای پست معاونت پارلمانی رییس جمهور مطرح شده بود. در روزهای اخیر نام مرتضی بانک که در دفتر ریاست جمهوری مستقر است نیز برای استانداری خراسان شنیده شده است. با این حال رسانه های اصولگرا بیش از همه بر احتمال انتصاب اسماعیل نجار تاکید دارند. در هفته های اخیر از نزدیک شدن نجار به استانداری اخبار فراوانی منتشر شده است”.

مهر ماه سال جاری خبرگزاری دانشجو بخش هایی از سخنان آیت الله احمد علم الهدی امام جمعه موقت مشهد را منتشر کردکه این سخنان نشان می داد که مخالفت هایی با چند گزینه دولت برای استانداری این استان صورت گرفته است.

علم الهدی گفته بود: “تا به همین امروز دولت شش نفر را در مشهد مقدس جهت تصدی پست استانداری تا مرز حکم دادن جلو برده است؛ اما نتوانسته از این میان شخصی را بر این مسند بنشاند”.

او افزوده بود: “اینکه در انتخابات فکر کنید اصولگرایان شکست خورده‌اند را من اصلا قبول ندارم؛ در حال حاضر سه ماه است که دولت یازدهم مستقر شده و تمام تلاش خود را در حساس‌ترین نقطه کشور یعنی خراسان رضوی جهت تشکیل شورایی برای خود انجام داده‌اند، اما موفق نشده‌اند؛ این یعنی ما اصولگرایان هنوز قدرت داریم”.

سایت اصولگرای “صراط” اما با فرار به جلو می نویسد: “دولتی که زمان لازم برای اجرای این پروژه ها را در اختیار داشته و دولتی که وعده های صدروزه می‌داد چگونه است که با وجود گذشت نزدیک به ۲۰۰ روز از عمرش، از انتخاب یک استاندار عاجز مانده و مردم دومین استان پرچمعیت کشور را همچنان بلاتکلیف و سرگردان گذاشته است؟آیا عدم انتخاب استاندار خراسان رضوی در فرصت ۶ ماه و نیمه اخیر، با حاشیه‌های مربوط به اختلافات جدی روحانی با برخی از اعضای کابینه بر سر انتخاب گزینه اصلی استانداری این استان را دوباره پررنگ نمی کند؟”.

 خراسان رضوی در انتخابات خرداد ۹۲ بالاترین رای را به سعید جلیلی داده بود و از آن رو که این استان، زادگاه سعید جلیلی ست، به کانون اصلی تشکیل حلقه مخالفان راستگرای دولت تبدیل شد.