هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.
Iran Gooya : نام گیرنده
BP 114 : شماره صندوق پستی
Creteil 94000 : اسم وکد پستی شهر
France : نام کشور
اکسیر نقش: زندگی هنری محمد علی کشاورز
مؤلفان: اعظم کیان افراز، یاسین محمدی
مقدمه: علی نصیریان
424 ص، تهران: انتشارات افراز، 1387، چاپ اول
این کتاب که جلد چهارم از مجموعه «تئاتر ایران در گذر زمان» است، به زندگی و فعالیت های «محمد علی کشاورز»، هنرمند برجسته تئاتر و سینمای ایران می پردازد. بخش نخست کتاب، نگاهی دارد روایت گونه به زندگی شخصی و تئاتری «کشاورز». در بخش دوم، پنج نقد درباره این هنرمند برجسته، در مقام بازیگر و کارگردان تئاتر گردآوری شده است. این نقدها در سال های پیش از انقلاب در مطبوعات منتشر شده اند. بخش سوم کتاب به تفصیل به آثار سینمایی پرداخته که «محمد علی کشاورز» در آنها بازی کرده است. در بخش چهارم کتاب، چهار گفتگو با «کشاورز» آمده است. بخش پنجم شامل پایان نامه تحصیلی «محمد علی کشاورز» در مقطع کارشناسی تئاتر، با عنوان «تاثیرات متقابل جامعه و هنرمند بر یکدیگر» است. کتاب با مجموعه ای از یکصد تصویر و سند به پایان می رسد.
سازشناسی موسیقی ایران
(مصور)
نویسندگان: محمد سریر، بهروز وجدانی
180 ص، تهران: انتشارات دایره، 1387، چاپ اول
در این کتاب، نویسندگان برای توضیح و توجیه جنبه های ساختاری،اجرایی و همچنین کاربردی سازهای ایرانی، به بررسی زمینه های علمی، موضوعی و سوابق تاریخی آنها، در دو بخش یعنی سازهای ملی و سازهای نواحی پرداخته اند. با توجه به شرح و بسط جامع در مورد عموم جنبه های فنی هر ساز از جمله ساختمان، نحوه نواختن، به ویژه مواردی که مرتبط با نحوه بهره گیری از امکانات سازها در تصنیف قطعه و یا اجرای ساز است، این کتاب می تواند به عنوان یک مرجع مورد استفاده قرار گیرد. بخش اول با عنوان «سازهای مورد استفاده در موسیقی دستگاهی ایران»، شامل مباحث زیر است: «سازهای بادی»، «سازهای زهی»، «سازهای کوبه ای پوستی». در بخش دوم با عنوان «سازهای مورد استفاده در موسیقی نواحی ایران»، مباحث زیر مطرح می شود: «سازهادی بادی»، «نی جفته»، «سازهای زهی»، «سازهای کوبه ای پوستی» و «سازهای بدون پوست».
زن ایرانی و عصر روشنگری: بازخوانی تاریخ تحول اجتماعی زن ایرانی
نویسنده: نازلی اسکندری نژاد
182 ص، تهران: انتشارات زیبا، 1387، چاپ اول
در این کتاب، فعالیت ها و اقدامات زنان آزادیخواه و پیشرو ایران در اواخر دوره قاجار و عصر مشروطه، در حوزه های گوناگون فرهنگی و اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که انتشار روزنامه توسط زنان ایرانی، در واقع نخستین اقدام اجتماعی آنان در زمینه طرد خرافات و تعصبات کورکورانه و تاکید بر مشارکت در گزینش زندگی و سرنوشت خویش به عنوان یک انسان به شمار می آید، بر فعالیت های مطبوعاتی زنان در این دوره، توجه خاص شده است. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارتنداز:«زنان ایران در عصر قاجار»،«زن و ازدواج»، «زن و اقتصاد جامعه»، «فعالیت های فرهنگی زنان»،«فعالیت های هنری زنان»،«ورود زنان به عرصه فعالیت های سیاسی»،«حرکت های سیاسی – مذهبی زنان پیش از نهضت مشروطه»،«نقش زنان در نهضت مشروطه»، «زنان روزنامه نگار»،«بررسی علل و چگونگی انتشار نخستین نشریه های مختص زنان در عصر مشروطه» و«معرفی روزنامه های زنان و شرح حال زنان روزنامه نگار».
نخستین کارگزاران استعمار
نویسنده: حسین ملکی
648 ص، تهران: نشر اشاره، 1387، چاپ اول
شالوده اساسی این کتاب، همچنان که از عنوانش پیداست، بر افشای حقایق زندگی و کارنامه رجال حکومتگر و دولتمردان سطوح بالای نظام دولتی ایران، از آغاز نفوذ استعمارگران به سرزمین ما و عصر قاجار و دوران مشروطیت پی ریزی شده است. در این راه، نویسنده بسیاری از آثار و نظریات تاریخ نگارانی چون «ابراهیم باستانی پاریزی»، «مهدی ملک زاده» و«ابراهیم صفایی» را به چالش کشیده و بر تحریف بسیاری از حوادث تاریخی از سوی مورخان و نویسندگانی که او آنها را وابسته به فراماسونری می داند تاکید کرده است. او در پیشگفتار کتاب در این باره می نویسد: [ در اغلب کتاب هایی که تحت عناوین «تاریخ مشروطه ایران»، «رهبران مشروطه»، «مجموعه متون و اسناد تاریخی»، «پژوهش های تاریخی» و خاطرات و اسناد منسوب به این یا آن دولتمدار وابسته به خاندان های حکومتگر ماسونیک انتشار یافته و می یابد، مسائل اجتماعی و رویدادهای تاریخی و زیست نامه شخصیت های ماسونی به گونه ای مطرح می گردد که چون «شمایل خاقان مغفور» همه چیز واژگونه جلوه داده می شود…]
سیمای سلامت زنان
مجموعه دو جلدی
نویسندگان: بتول احمدی، فرزانه زاهدی، فرانک فرزدی
362 ص، تهران: شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 1386، چاپ اول
این مجموعه به جنبه های مختلف سلامت زنان در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی پرداخته و سلامت زنان در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی در دوره های مختلف زندگی، همراه با شاخص های سلامت و عوامل تاثیر گذر بر آن را بررسی کرده است. این بررسی شامل دو بخش است. بخش اول کلیاتی است درباره تاریخچه توجه جهانی به سلامت زنان، شاخص های سلامت زنان و عوامل تاثیر گذار بر آن، موضوعات مطرح در سلامت زنان، سلامت کودکان و نوجوانان، بیماری های شایع و علل مرگ در زنان، سلامت روان، خشونت علیه زنان، معلولیت و ناتوانی، و سبک زندگی و سلامت زنان. بخش دوم، مطالعه ای موردی درباره زنان ایران است. عناوین مباحث اصلی این بخش عبارتنداز: «مراحل شناسایی، تدوین و دسته بندی شاخص ها»، «شاخص های کلیدی سلامت زنان در ایران»، «وضعیت سلامت زنان»، «عوامل مؤثر بر سلامت زنان»، «ارتقاء سلامت زنان در ایران: راهبردها، سیاست ها و راه کارها»، «اولویت های سلامت زنان در ایران» و «پیش نویس سند ملی ارتقاء سلامت زنان در ایران».
گروه فرقان
نویسنده: علی کردی
300 ص، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387، چاپ اول
گروه «فرقان»، گروهی سیاسی – مذهبی بود که از اواخر سال 1355 فعالیت خود را آغاز و در برخی از مساجد تهران به جذب نیرو اقدام کرد. «اکبر گودرزی» بنیانگذار این گروه که تحت تاثیر افکار و نظریات «دکتر علی شریعتی» و بنیانگذاران اولیه «سازمان مجاهدین خلق» بود، تلاش می کرد تا تفسیری مادی و انقلابی از قرآن و اصول اعتقادی اسلام ارائه دهد. او این برداشت ها را به عنوان «ایدئولوژی توحیدی» به هوادارانش عرضه می کرد. گروه «فرقان» پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ضدیت شدید با روحانیت حاکم، مشی بسیار رادیکال و نظامی را اتخاذ کرد و به ترور بعضی از شخصیت های برجسته اسلامی و انقلابی نظیر «آیت الله مطهری»، «دکتر مفتح» و«سپهبد قره نی» اقدام نمود. این گروه سرانجام در زمستان 1358 با دستگیری اعضای اصلی و محاکمه و اعدام آنها (خرداد 1359) متلاشی شد. در کتاب حاضر پیشینه، فعالیت ها و سرانجام کار گروه «فرقان» در هشت فصل بررسی شده است. عناوین فصل های هشتگانه کتاب عبارتنداز: «فرقان و ایدئولوژی»، «دیدگاه های ایدئولوژیک»، «ایدئولوژی فرقان در محاق»، «فعالیت های پیش از انقلاب»، «اقدامات و فعالیت های فرقان پس از پیروزی انقلاب اسلامی«فرقان و اقدامات تروریستی»، «مواضع سیاسی» و «فرقان در محاق سیاست».
افسانه های دهستان اشکور
گردآورنده: کاظم سادات اشکوری
272 ص، تهران: نشر هزار، 1387، چاپ اول
دهستان «اشکور» که در گذشته ای نه چندان دور جزو شهرستان «شهسوار» یا «تنکابن» بود، اکنون از دهستان های شهرستان«رامسر» به شمار می رود. مجموعه حاضر حاصل تلاش و همکاری گردآورنده و پرفسور «الول ساتن»، استاد دانشگاه ادینبورگ (اسکاتلند) است که در تابستان سال 1352 گردآوری شده است. این افسانه ها ابتدا به گویش اشکوری ضبط، و سپس به فارسی برگردانده شده است. گفتنی است که گویش اشکوری علی رغم شباهت با گویش های گیلکی و مازندرانی، متمایز از آنهاست. «افسانه های دهستان اشکور» شامل 66 افسانه است که بر حسب روستاهای گوناگون، دسته بندی وتدوین شده است.
پارسی پژوهان آذربایجان
نویسندگان: جمیله صادقووا، طیبه علی اصغرووا
ترجمه: پرویز زارع شاهمرسی
237 ص، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1387، چاپ اول
دانشمندان آذربایجانی چه در ایران، و چه در کشورهایی چون هندوستان و روسیه، خدمات فراوانی به زبان شناسی فارسی کرده اند. شخصیت های برجسته ای چون «قطران تبریزی» و «حسام الدین خویی»، نخستین لغت نامه زبان فارسی را تالیف کرده و نخستین دستور زبان فارسی را نوشته اند. کتاب حاضر، گوشه ای از فعالیت ها و آثار دانشمندان آذربایجان را در زمینه دستور زبان و لغت شناسی فارسی به خوانندگان معرفی می کند. در این کتاب کوشش مدام زبان شناسان آذربایجانی در ترتیب لغت و تبیین دستور زبان فارسی از زمان «قطران تبریزی»، یعنی از قرن پنجم هجری تا دوره معاصر، بررسی شده است. اصل کتاب به زبان آذری است که با امانتداری و به گونه ای دقیق به فارسی ترجمه شده. عناوین فصل های هفتگانه کتاب عبارتنداز: «وضعیت زبان شناسی تا زمان پیدایش دستور زبان»، «پیدایش دستور زبان پارسی»، «فراگیری دستور زبان در آذربایجان سده های سیزده و چهارده میلادی»، «زبان شناسان آذربایجان در سده های سیزده و چهارده میلادی»، «زبان شناسان آذربایجانی سده های شانزده تا هجده میلادی»، «دستورهای پارسی نوشته شده در ایران و آذربایجان» و «پارسی پژوهان آذربایجانی در روسیه».
در تعریف فرهنگ ایرانی
مجموعه مقالات
به کوشش: حسین سرفراز
240 ص، تهران: انتشارات آگاه، 1387، چاپ اول
این کتاب، مجموعه ای از گفتگوهای گوناگون با پژوهشگران، متفکران و نامداران حوزه ادبیات و هنر در زمینه مفهوم فرهنگ به صورت عام و فرهنگ ایرانی به صورت خاص است. این گفتگوها به کوشش «حسین سرفراز»، روزنامه نگار قدیمی و سردبیر «خواندنی ها»، گردآوری و تدوین شده است. عناوین بعضی از این گفتگوها و افرادی که با آنها مصاحبه شده عبارتنداز: «فرهنگ ایرانی، فرهنگی التقاطی/آیدین آغداشلو»، «فرهنگ سرگردان ما/سیمین بهبهانی»، «فرهنگ ما اکنون پدیده ای تاریخی است/عباس زریاب خویی»، «تاملی در معنا و قلمرو و ساخت های فرهنگ ایران/سید حسین نصر»، «چند ملاحظه انسان شناسانه در باب فرهنگ ایران/رسول نفیسی»، «فرهنگ، پیش رفتن است/احمد شاملو»، «فرهنگ از فردیت جدا نیست/احمد کریمی حکاک» و «فرهنگ، همین زندگی است/پرویز مشکاتیان».
فرهنگ اعلام سخن
مجموعه 3 جلدی
به سرپرستی: دکتر حسن انوری
2475 ص، تهران: انتشارات سخن، 1387، چاپ اول
این فرهنگ سه جلدی که حاصل تلاش و همکاری گروهی از مؤلفان و ویراستاران، زیر نظر «دکتر حسن انوری» است، شامل شرح احوال اجمالی سرآمدان دانش، هنر، فن و سیاست در ایران و جهان است. این مجموعه در حقیقت دنباله فرهنگ هشت جلدی سخن به شمار می رود. معیار انتخاب شخصیت ها، فقط اشتهار بوده است و معیارهای اخلاقی و ملاحظات ذوقی و سلیقه ای در گزینش نقشی نداشته اند. هر کس که در زمینه ای مشهور بوده، در این فرهنگ جای خود را بازیافته است اعم از دانشمند، فقیه، بازیگر سینما و تئاتر، استاد موسیقی، سلطان، دیکتاتور، هنرمند، شاعر، صوفی و جز آنان. با این وجود باید گفت اکثر مشاهیر معرفی شده در این مجموعه، از جهتی همان سازندگان تمدن بشری هستند.
نشریات
بخارا
شصتوهفتمین شمارهی مجلهی “بخارا” ویژهی آیدین آغداشلو منتشر شد. شمارهی جدید “بخارا” با این مطالب همراه است: یادداشت سردبیر:… و مِنبعد / علی دهباشی؛ فلسفه: نویسنده و کمونیسم / جورج استاینر / دکتر عزتالله فولادوند؛ نقد ادبی: آوای سنگها / دکتر ژاله آموزگار؛ راز گل سرخ / دکتر شهلا حائری؛ ایرانشناسی: تازهها و پارههای ایرانشناسی / ایرج افشار؛ گناه نابخشودنی، جدایی بحرین از ایران / احمد اقتداری؛ چاه تخت جمشید / جلیل اخوان زنجانی؛ خطهای بازیافته مُلکِ زوزن در آستانه حمله مغول / دکتر شهریار عدل؛ معرفی نشریه مطالعات ایرانی / سحر مازیار؛ یادداشتهایی از ژاپن: از چشمه خورشید (یادداشتهایی از ژاپن) / دکتر هاشم رجبزاده؛ سفرنامه: در جستوجوی فِردی / آریل دورفمن / عبدالله کوثری؛ عسرت و عشرت در شهر مسکو / دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن؛ در مسیر اگرا با ماشین کوچکم / نیکلا بوویه / میترا زارعی؛ آویزهها؛ آویزهها / میلاد عظیمی؛ کتاب و کتابوخوانی: چگونه درباره کتابهایی که نخواندهایم صحبت کنیم / دکتر حسن کامشاد؛ شعر فارسی: با ما، بی ما / بیرنگ کوهدامنی؛ باغ کریستال / محمدعلی ع. سپانلو؛ آدمی، دریغ / دکتر سیروس شمیسا؛ خرام ناز / پرویز خائفی؛ یاد هرات / عبدالکریم تمنا هروی؛ دو شعر / حسین اکبری (سمن)؛ لبخندی از خورشید / فریده رازی؛ شعر جهان: سوررئالیسم در گواتمالا / ماریو مونته فورته تولدو / علی اصغر حداد؛ گفتوگو: گزارش یک زندگی (گفتوگو با همایون صنعتی) / سیروس علینژاد؛ گفتوگو با پروفسور دانیال سیمونوویچ کمیساروف / نرگس محمدیپور بدر؛ گفتوگو با جویس کارُل اُتس / افشین معاصر؛ جشننامه آیدین آغداشلو: گزارش مراسم رونمایی کتاب “این دو حرف” / شهاب دهباشی؛ سالشمار زندگی آیدین آغداشلو / ترانه مسکوب؛ رونمایی آیدین / ناهید طباطبایی؛ درباره آیدین آغداشلو و هنر او / بهرام بیضایی؛ نقاش ما آیدین آغداشلو / احمدرضا احمدی؛ ادای دین به دوست / محمد احصایی؛ خوشنویسی: با صدرنشینان خطه خط / علی مرزی؛ گزارش: گزارش سمینار فریدون آدمیت و تاریخنگاری ایران معاصر / ترانه مسکوب؛ آدمیت در سالهای پایانی عمر / علی دهباشی؛ بازخوانی شاهکار فریدون آدمیت / دکتر کریستف ورنر؛ آدمیت و نگاه او به انقلاب مشروطیت ایران / دکتر محمد ناصر نصیری؛ آدمیت، روشنفکر و تاریخنگار / دکتر یان ریشار؛ تجددخواهی فریدون آدمیت / دکتر جمشید بهنام؛ چهل سال همکاری و دوستی با فریدون آدمیت / دکتر هما ناطق؛ گزارش میزگرد حیات و نقش نشریات ادبی در کتابخانه ملی / یاسمین ثقفی؛ یاد عمران صلاحی در رونمایی کتاب گفتوگوهایش / پژمان سهرابی؛ گزارش جشنواره فیلم مستند ایران / شهاب دهباشی؛ گزارش شبهای ادبی و فرهنگی در کابل / سرور رجایی؛ بررسی و نقد کتاب: هزار و یک شب صنیعالملک / دکتر سیروس پرهام؛ افول و سقوط امپراتوری ساسانی / محمود طلوعی؛ تبارشناسی استبداد و مدرنیته (گفتوگوباهوشنگ ماهرویان) / سیروس علینژاد؛ غنیترین جشننامه فارسی / فرشاد قربانپور؛ هند سرزمین اسطورهها / سحر مازیار؛ باغ در باغ / مهشید باطنی؛ دوبارهخوانی صادق چوبک / فرنوش صمیمی؛ یادنامه علامه طباطبایی: یادی از علامه سیدمحمد حسین طباطبایی / علی دهباشی؛ زندگی من / محمدحسین طباطبایی؛ شخصیت پرجاذبه علامه طباطبایی / دکتر داریوش شایگان؛ دو شعر از علامه سیدمحمدحسین طباطبایی؛ یاد و یادبود: اعتدال در تمام فصول (به یاد حمید عنایت) / احمد اشرف / محسن محمودی؛ بزرگمردا که تو بودی (به یاد ایرج علیآبادی) / مسعود بهنود؛ و مسعود آذرنوش از میان ما رفت / دکتر تورج دریایی.
صحنه
شماره 62 و 63 ماهنامه تخصصی تئاتر “صحنه” ویژه آذر و دی 87 با آثار و نوشتاری از بیضایی، زندهیاد رادی، ناظرزاده کرمانی، صادقی و… منتشر شد. شماره جدید “صحنه” در بخش مقالات “دیر کردن: یک شرط هستیشناسانه و دراماتیک”، “پارههایی از یک دفتر روزانه” و “هنر کنش متقابل رایانهای” را منعکس کرده و در ادامه به مقالات تألیفی چون “ اسطوره، ایدئولوژی، نمایشنامه”، “زیباییشناسی در تئاتر” و “تاریخچه استفاده از ژست در بازیگری” پرداخته است.
گفتگوهایی با قطبالدین صادقی، شهره لرستانی، سیدجواد هاشمی، فرهاد آئیش و حسین کیانی در بخش گفتگو، نقد و بررسی نمایشنامه “فتحنامه کلات” نوشته بهرام بیضایی، کتاب “بازی در سکوت” و “بنفشههای سوگوار” در بخش نقد کتاب و روایتی از اکبر زنجانپور در بخش پاسداشت آمده است.
نقد نمایشهای “میهمانسرای دو دنیا”، “زمین و چرخ”، “پسر طلاها”، “رویای نیمهشب تابستان” و “کارناوال با لباس خانه” در بخش نقد نمایش و نهایتاً نمایشنامه “تراژدی تردید” نوشته رضا صابری، یادها و خاطرهها و برگی از گذشته با دو نامه منتشر نشده از زندهیاد اکبر رادی به کار این شماره پایان میدهد.
شماره 62 و 63 ماهنامه تخصصی تئاتر “صحنه” ویژه آذر و دی 87 به مدیر مسئولی حسن بنیانیان و سردبیری سعید کشن فلاح در 112 صفحه با قیمت 1200 تومان در دسترس علاقمندان است.
مشق آفتاب
تازهترین شماره دوهفتهنامه مشق آفتاب با مطالبی درباره ماه محرم منتشر شد. این نشریه در سالروز ترور بینظیر بوتو با سر مقالهای با عنوان “نفرین بوتو بر فراز کشمیر” آغاز شده است. در ادامه این نشریه به دلیل حمله صهیونیستها به غزه و مطلبی با عنوان “ در غزه مرگ ارزان است” منتشر شده است. انتشار این شماره از نشریه به دلیل همزمانی با ماه محرم مطالب مختلفی درباره مراسم آئینی و معنوی این ماه را شامل میشود. “حکایت نوحههای شورانگیز”، “شور جهانی محرم”، “ناصرخسرو سیاه پوشیده است” و “صاحب این غذای نذری کیست” از جمله مطالب این نشریه با موضوع محرم است. این نشریه در 80 صفحه و با بهای 600 تومان در کیوسکهای روزنامه فروشی قابل تهیه است.
فیلم
سیصد و هشتاد و هشتمین شماره ماهنامه سینمایی “فیلم” ویژه دیماه 87 با پرونده فیلم “آتش سبز” منتشر شد.
شماره جدید “فیلم” در صفحه خشت و آینه چند یادداشت را منعکس کرده و رویدادها اختصاص یافته به تازههای تولید، ساخت و ساز سینماها، جشن کانون برنامهریزان و دستیاران کارگردان، سومین جشنواره فیلم پلیس، دومین همایش “سینما و معماری”، نمایشگاه “عکسهای تنهایی” کیانیان، پیامکهای دروغین، ایستگاه دی، درگذشتگان، گپی با چهار هنرمند و سایه روشن.
سکانسی از مجموعه “بیگناهان”، آگهیهای بازرگان سیما و بررسی چهار مستند از مجموعه “یک فیلم، یک تجربه” در تلویزیون، درباره دوبله فیلم “دختر خداحافظی” و گپی با تورج مهرزادیان در “صدای آشنا”، در ستایش نوستالژی، درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و کوتاهترین مسیر برای رسیدن به مقصدی نامعلوم در بخشی دیگر از مطالب این شماره آمده است.
درباره اشتیاق سینماگران هالیوود به فیلم ساختن در خارج از کشور و گپی با باز لورمن در نمای دور، معرفی فیلمهای ““سه میمون”، “رومئوی کنار جاده”، “کوانتوم تسکین”، “مورد عجیب بنجامین باتن”، “سه مرد عاقل”، “سونات توکیو” و “ریچل ازدواج میکند” در نمای متوسط و نقد فیلم “دبلیو”، گفتگو با الیور استون و جاش برولین و درباره تصویر رئیس جمهوریهای آمریکا در سینما و تلویزیون در نمای درشت منعکس شده است.
نگاهی به مقررات بخش غیر انگلیسی زبان رقابتهای اسکار، نقد فیلم “آتش سبز”، گفتگو با محمدرضا اصلانی نویسنده و کارگردان و مهتاب کرامتی و پگاه آهنگرانی بازیگران این فیلم و نقد مستندهای “میدان بیحصار” و “سیانوزه”، نقد خوانندگان، گزارش اکران، درباره فیلمهای “جیببر”، “اتوبوس شب” و “حکم” در ادامه مورد توجه قرار گرفته است.
درباره بازیگری پژمان بازغی و برندا بلتین، پاسخ به نامهها، در باب نمایش فیلمهای خاص، معرفی و نقد کتاب “سینمای کوئنتین تارانتینو، مجموعه مطالب و گفتگوها درباره کلود سوته و شخصیتهای آثارش و نگاهی به شماره 72 ماهنامه فیلم در دیماه 1367 به کار این شماره پایان میدهد.
سیصد و هشتاد و هشتمین شماره ماهنامه سینمایی “فیلم” ویژه دیماه 87 به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی مسعود مهرابی و سردبیری هوشنگ گلمکانی و عباس یاری در 132 صفحه با قیمت 1000 تومان در دسترس علاقمندان است.
فیلمنگار
هفتاد و ششمین شماره ماهنامه فیلمنامهنویسی “فیلمنگار” ویژه دی 87 با فیلمنامه کامل “روح” منتشر شد.
شماره جدید “فیلمنگار” با سرمقالهای در باب سینمای دینی آغاز میشود. در صفحات اتفاق نیز برگزیدگان جشنواره فیلم پلیس، برپایی نشست فیلمنامه و آسیبهای اجتماعی، نشست کاربرد هنرهای جدید در سینمای امروز، چند خبر از جشنواره فیلم شهر و فیلمنامهنویسان درگذشته منعکس شده است.
معرفی کتاب “درآمدی بر سینمای ایران”، معرفی فیلمنامههای بانک فیلمنامه از 21 آبان تا 23 آذر، معرفی کتابهای “هنر نویسندگی دراماتیک”، “آناتومی یک فیلمنامه”، “عناصر فیلمنامهنویسی”، معرفی نرمافزارهای فیلمنامهنویسی و میزگرد سینمای ملی با حضور محمدرضا اصلانی، بهمن حبشی، امیرعلی نجومیان، قاسم قلیپور و نصرتالله تابش در ادامه آمده است.
ادامه گفتگو با مهران کاشانی فیلمنامهنویس “آواز گنجشکها”، سیناپس فیلمهای “بچه اشتباهی”، “رپو! اپرای ژنتیکی”، “ماداگاسکار: فرار به آفریقا”، “جیمزباند: ذرهای آرامش”، نگاهی به “بچه اشتباهی”، گفتگو با کلینت ایستوود کارگردان و یادداشت و گفتگویی با فیلمنامهنویس، نقد “رپو! اپرای ژنتیکی” و گفتگو با فیلمنامهنویس و بازیگر فیلم، نقد “ماداگاسکار: فرار به آفریقا” و حرفهای جمعی از عوامل در ادامه مطالب منعکس شده است.
نقد فیلمنامههای “ماداگاسکار”، “ذرهای آرامش” و گفتگو با فیلمنامهنویسان، پروندهای برای مجموعه تلویزیونی “گمشده” شامل سیناپس، نگاه روانشناسی، نقد فیلمنامه، شخصیتهای اصلی در یک نگاه، ارجاعات ادبی مجموعه، درسوارههای “گمشده”، میزگرد فیلمنامهای و نگاهی به فیلمهای سینمایی تلویزیون در بخشی دیگر آمده است.
کارگاه فیلمنامه، شخصیت پردازی در روایت، تفاوت تدوین فیلم مستند و داستانی، مستندنگاری، داستانهای پیامبران، فیلمنامه کامل “روح” به قلم بروس جوئل رابین، نقد و تحلیلهایی بر این فیلمنامه و مقایسه “روح” و “صادقانه، دیوانهوار، عمیقاً” به کار این شماره پایان میدهد.
هفتاد و ششمین شماره ماهنامه سینمایی “فیلمنگار” ویژه دی 87 به مدیر مسئولی و سردبیری نصرتالله تابش در 144 صفحه با قیمت 1200 تومان در دسترس علاقمندان است.
سینمای پویا
سیزدهمین شماره ماهنامه “سینمای پویا” ویژه دیماه 87 همراه با DVD فیلم سینمایی “رئیس” منتشر شد.
شماره جدید “سینمای پویا” با اخباری کوتاه از سینمای ایران و تازههای تولید آغاز شده و در ادامه میپردازد به حکایت یک ماه سینمای ایران، درگذشتگان، چهرهها و گفتگویی مفصل با مسعود کیمیایی با عنوان “برای سینمای ملی باید دُم جشنوارهها را چید”.
گزارشی ویژه درباره حضور سینماگران در عرصه هنرهای تجسمی، فیلمهایی که شاید در جشنواره بیست و هفتم فجر ببینیم، اکران روز، گپی با محمدعلی سجادی، گزارش پشت صحنه مجموعه تلویزیونی “آشپزباشی”، گفتگویی با محمود اربابی مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد، نمایش خانگی، نقد فیلمهای “آتش سبز”، “احضارشدگان”، “چارچنگولی” و نمایش “کرگدن” و فیلمشناسی بهمن فرمانآرا در ادامه مطالب بخش سینمای ایران آمده است.
اخبار کوتاه و معرفی فیلمهای روز جهان، پروندهای ویژه برای فیلم “استرالیا” شامل گفتگو با کارگردان و بازیگران، گفتگو با ژان پییرو لوک داردن، ریچارد آتن بورو و رضایت از سینما در 85 سالگی، درباره فهرست جنجالی کایه دو سینما، بازگرداندن داستان به روایت سینمایی، آموختن از اسکورسیزی به روایت یک فیلمساز جوان، ژان لوک وندم در یک نگاه، انتقام به شیوه تونی کرتیس و… در بخش سینمای جهان کار را تمام میکند.
سیزدهمین شماره ماهنامه “سینمای پویا” ویژه دیماه 87 با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمدرضا باباگلی و سردبیری شاهین امین در 100 صفحه به قیمت 1500 تومان منتشر شده است.
سینما و ادبیات
نوزدهمین شماره فصلنامه “سینما و ادبیات” ویژه زمستان 87 با نیم ویژهنامه برادران کوئن منتشر شد.
شماره پائیز “سینما و ادبیات” با سخنی با خوانندگان آغاز میشود و در ادامه نیم ویژهنامه برادران کوئن در صفحات سینمای جهان منعکس شده با مطالبی چون زندگی و آثار برادران کوئن، گفتگو با جوئل کوئن درباره “قاتلین پیرزن”، نگاهی به “ای برادر کجایی”، درباره “بارتون فینک”، نگاهی به “پس از خواندن بسوزان”، درباره “جایی برای پیرمردها نیست”، “نگاهی به “فارگو” و…
میزگرد سینما و ادبیات عامهپسند و نگاهی به ویژگیهای این سینما در صفحات سینمای ایران، چند و چونی در سنت ادبیات عامهپسند، بحثی در اطناب و خیر و شر در رمان عامهپسند، گفتگو با میهن بهرامی در این مورد، آپارتاید مطلق، گرایشهای روشنفکرنمایانه در رمان عامهپسند، ادبیات داستانی ایران در چنگال ایدئولوژیهای چپ و راست، شعر عامهپسند و… در صفحات نقد و بررسی آمده است.
لذت دیدن و خواهش دیده شدن، تأملاتی درباره پدیده نگاه و تجربه بصری در آثار زیمل، نگاه به مثابه کرداری ایدئولوژیک، سینما و نگاه خیره “امر تصویری”، علیه فتیشیسم، رمان تاریخی در عصر بحران رئالیسم و هفت دلیل برای پیگیری مطالعه ژانر در صفحات مباحث نظری و نهایتاً وقایع اتفاقیه، معرفی کتاب و پاسخ به نامهها به کار این شماره پایان میدهد.
نوزدهمین شماره فصلنامه “سینما و ادبیات” ویژه زمستان 87 به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی همایون خسروی دهکردی در 128 صفحه با قیمت 1500 تومان در دسترس علاقمندان است.
نقد سینما
سیامین شماره ماهنامه سینمایی “نقد سینما” ویژه دیماه 87 با پرونده سینمای اکشن منتشر شد.
شماره جدید “نقد سینما” با یادداشت سردبیر آغاز میشود و در ادامه میپردازد به مقالهای به قلم شهید سیدمرتضی آوینی.
بخش سینمای ایران شامل مطالبی است چون نگاهی به آثار و اندیشههای مسعود کیمیایی، سانسور در سینمای ایران، سینمای کودک و نوجوان در بوته نقد، مشاهداتی از دومین جشن سینمای مستند، دنیای سینمای فانتزی، موسیقیسازان سینمای ایران، جشن خانه سینما از آغاز تاکنون و اخبار حوزه هنری.
پرونده موضوعی این شماره اختصاص یافته به سینمای اکشن یا حادثهای با مطالبی چون پارهگوییهایی درباره ماهیت و ساختار سینمای اکشن، سویه جذاب حادثه، نگاهی گذرا به تاریخ سینمای اکشن ایران و جهان، گام معلق سینمای پلیسی، سینمای اکشن نیازمند بازنگری، اکشن شرقی و…
بخش سینمای جهان نیز در ادامه آمده شامل خواندنیهای مجموعه سینمایی جیمزباند، در جستجوی آرامش، بهترین فیلمهای اکشن سال، فیزیک در سینما، گفتگو با ژان کلود ون دم، هولوکاست در سینما، گونه های زنانه، سلسله میزگردهای تخصصی سینمای ایران، گپی با عبدالله علیخانی، حرفهای چنگیز جلیلوند مدیر دوبلاژ و اخبار دوبله.
نهایتاً کارگاه فیلمنامه، فیلمنامه کوتاه، گفتگویی در باب جنبههای مختلف سینمای مستند، معرفی کتاب “از فیلمنامه تا فیلم”، بررسی فیلمنامه “روز هشتم”، بررسی فیلم “راه”، اخبار مدرسه کارگاهی فیلمنامه و گزارش بانک فیلمنامه به کار این شماره پایان میدهد.
سیامین شماره ماهنامه سینمایی “نقد سینما” ویژه دی 87 به صاحب امتیازی حوزه، مدیر مسئولی دکتر حسن بنیانیان و سردبیری عزیزالله حاجیمشهدی در 96 صفحه با قیمت 1000 تومان منتشر شد.