روسیه در بوشهر تاخیر نامحدود می کند

نویسنده

teleg_b.jpg


روزگذشته، زمانی که روسیه اعلام کرد که در تکمیل پروژه انرژی اتمی تاخیر نامحدود خواهد کرد و ایران را متهم به سوء استفاده از حسن نیت روسیه کرد، ایران در پروژه اتمی اش، تنها تر شد.

اتم استروی اکسپورت، شرکت دولتی روس، که در ساختن نیروگاه اتمی بوشهر همکاری می کند، گفت که انتقال اولین محموله سوخت اتمی که طبق قرار، باید در این ماه صورت می گرفت، پیش نخواهد رفت و راه اندازی در ماه سپتامبر انجام نخواهد شد.

روسیه نگرانی های غرب را درباره دادن سلاح به ایران و کمک به ساخت نیروگاه بوشهر و کمرنگ کردن تحریم های سازمان ملل علیه ایران را نادیده گرفته بود، اما به نظر می رسد که صبر این کشور در مقابل مقامات ایرانی لبریز شده است [!]

شرکت طرف قرارداد می گوید که این تاخیر به دلیل نحوه پرداخت ها صورت می گیرد. تهران در پرداخت قسط ها عقب است. مقامات دولتی روسیه، ایران را متهم می کنند به اینکه از حمایت دیپلماتیک مسکو استفاده کرده و در مقابل آن را جبران نکرده است.

یکی از این منابع می گوید: «ایرانی ها از روابط سازنده با روسیه سوءاستفاده می کنند و هیچ اقدامی انجام نداده اند تا همکاران ما را قانع کنند که سیاست های ایران قصد جبران دارد. ما در حال از دست دادن وجهه مان در عرصه سیاست خارجی هستیم و ایرانی ها بر سر مواضع خود باقی مانده اند».

تمام این اتفاقات در شرایطی می افتد که موسسه چت هام هاوس، اتاق فکر انگلیسی، در گزارش دیروز خود اعلام کرد که اسرائیل در صورت حمله نظامی و منهدم کردن تاسیات اتمی ایران، با عواقب شومی مواجه خواهد شد.

در این گزارش آمده است که این حمله نظامی می تواند تاسیسات اتمی ایران را از بین ببرد، اما این استراتژی منجر به از بین رفتن منافع سیاسی و اقتصادی و امنیت اسرائیل می شود.

منبع: دیلی تلگراف، 13 مارس