شلیک به روزنامه نگار

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که روز جهانی آزادی مطبوعات در آن بود، گزارشگران بدون مرز، محمود احمدی نژاد را به عنوان یکی از دشمنان آزادی مطبوعات در جهان معرفی کرد.

همزمان مدیران پنج شبکه رادیویی و تلویزیونی جهان - دویچه وله، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو جهانی هلند، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا- در بیانیه ای مشترک، به ارسال پارازیت از سوی جمهوری اسلامی روی برنامه های شبکه های خود اعتراض کردند.

آنطرفتر، احمد معتمدی، وزیر پیشین ارتباطات ایران، از سوی یک فرد مهاجم، در دانشگاه امیرکبیر مورد حمله قرار گرفت و به دلیل وارد شدن ضربات چاقو مجروح شد و به بیمارستان منتقل گردید.

از زندان هم خبر رسید که وضعیت جسمانی مهدیه گلرو، لاله حسن پور و محبوبه کرمی وخیم است.

در همین حال، به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر،  دادگاه تجدید نظر، حکم اعدام محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی، دو تن از متهمان وقایع پس از انتخابات را تایید کرد..علی وفقی، مسئول دانشجویی ستاد موسوی در استان تهران، به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی” تحمل شش سال حبس محکوم شد.

محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان از سوی دادسرای تهران ممنوع الخروج شد.

در همین هفته، همسر احمدزیدآبادی از برخی جزییات شکنجه همسرش پرده برداشت و گفت: “در بازجویی های دشوار ورقه ای جلوی او گذاشتند و گفتند که اتهامات خودت را بنویس، در صورتی که باید اول به ایشان تفهیم اتهام می شد که چرا ایشان بازداشت شده اند و بعد ثابت می شد که آیا درست هست یا خیر اما با خشونت تمام و کتک کاری ورقه ای را جلوی ایشان گذاشته و گفته اند اتهامات اخلاقی، اقتصادی و … خودت را بنویس و قصد داشته اند که همه این اتهامات را به زور به ایشان بقبولانند اما او قبول نکرده و گفته است که من یک روزنامه نگار هستم و کارم هم مشخص بوده و در نهایت با خشونت ورقه را از زیر دست او کشیده اند و یک تیر هم در داخل سلول شلیک کرده اند که آقای زیدآبادی می گفت احساس می کردم صورتم سر شده است.”

آنطرف تر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با صدور اطلاعیه ای به بازداشت مریم عباسی نژاد، دبیر سیاسی سابق این انجمن اعتراض کرد.

و در آخر، محمد جواد لاریجانی، از آمادگی جمهوری اسلامی برای سفر گزارشگران ویژه و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران خبر داد.