سربازان گمنام امام زمان در کویت

نویسنده

» تحلیل ونگواردیا از عملیات جاسوسی جمهوری اسلامی

خاویر باتایا

امیرنشین کویت ۲۰ سال پس از جنگ خلیج فارس که نزدیک بود طی آن از نقشه جهان حذف شود، مجدداً با همسایگانش دچار مشکل شده. این کشور اکنون نگران سرایت شورش های مردمی از بحرین است که جامعه های شیعه اکثریت جمعیت آن را تشکیل می دهند. دولت کویت، که یک چهارم جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند، در این ماه کناره گیری کرد تا یکی از نمایندگان شیعه امکان استیضاح وزیر امور خارجه به دلیل سرکوب شیعیان در بحرین را پیدا نکند. کویت معتقد است که جمهوری اسلامی در شورش های بحرین دست دارد.

کویت دارای یک نظام فئودال است که در اواسط قرن هجدهم ازسوی بریتانیایی ها در نقشه جهان ظاهر گردید. لندن روابط استراتژیک و بازرگانی خود را طی مسیر به هندوستان گسترش می داد و کویت یکی از این شرکا بود. کویت در آن زمان بندری فقیر تحت کنترل امپراطوری عثمانی بود، ولی به تدریج تحت قلمرو صباح درآمد که از آن پس به مدت ۲۵۰ بر آن حکمرانی کرده اند.

کویت در سال ۱۹۶۱ اعلام استقلال کرد. کویت در زمان امپراطوری عثمانی به منطقه بصره [که بعدها بخشی از عراق شد] وابسته بود و عراقی ها خواستار الحاق آن بودند. برای درک ادعاهای عراقی ها باید به سال ۱۹۲۲ به چادری در بیابان عربستان بازگردیم. پس از ۵ روز مذاکره، سر پرسی کاکس، کمیسر عالی بریتانیا در بغداد، خواستار حضور شیخ سعود، بنیانگذار آل سعود، در چادر خود شد. ستوان هارولد دیکسون، مسؤول نظامی اعزام شده به منطقه، در گزارش خود می نویسد: “مؤاخذه جناب کمیسر عالی توسط شیخ سعود جالب توجه بود. با او به مانند یک پسربچه دبستانی بازیگوش صحبت می کرد. ولی درنهایت قبول کرد که سر پرسی کاکس در مورد تعیین مرز تصمیم گیری کند.” دو روز بعد توافق نامه به امضاء رسید و هدف این بود که عراق امکان دسترسی به خلیج فارس نداشته باشد. حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ یک اقدام احمقانه بود، درست به مانند خواسته آنان در مورد بازگشت کویت به عراق.

این امیرنشین اکنون با چالش های مختلفی مواجه شده است. این کشور یک نظام پارلمانی دارد که احزاب در آن امکان فعالیت ندارند و نمایندگان نمی توانند رأی اعتماد به نخست وزیر بدهند.

صالح عاشور، یک نماینده شیعه، دو هفته پیش در تلاش خود برای استیضاح وزیر خارجه که یک گشت دریایی را به بحرین اعزام و استقرار نیروهای سعودی در بحرین برای سرکوب مردم شیعه را تأیید کرده بود ناکام ماند. و همچنین اتهامات در ارتباط با ایران نیز رو به افزایش است. کویت در ماه مارس سه تن از دیپلمات های ایرانی را به اتهام جاسوسی اخراج کرد و جمهوری اسلامی نیز در واکنش به این اقدام، همین تعداد از دیپلمات های کویتی را اخراج کرد. چند روز قبل، دو ایرانی و یک کویتی به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم شدند. و این امیرنشین روز گذشته نیز اعلام کرد که یک گروه جاسوس ایرانی از پایگاه نظامی آمریکایی “آفریجان” خبرچینی می کردند و درحال آماده کردن خود برای انجام عملیات علیه تأسیسات مختلف کویتی بودند.

منبع: ونگواردیا، ۲۳ آوریل