شریعتی رود دنبال کارش؟

نویسنده
فیروزه متین

» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد

سرانجام صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که طی ۸ سال ریاست اش موجب اخراج صدها عضو هیات علمی و دانشجو شده و تخلفات فراوانی کرده بود، با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم برکنار شد.جعفر توفیقی در حالی رئیس جنجالی دانشگاه علامه را برکنار کرده که حلقه پایداری در مجلس در صدد است با تصویب یک طرح دو فوریتی در مجلس، اختیارات او را محدود کند و جلو برکناری های او را بگیرد.

بنا به گزارش رسانه ها، با وجود فشار محافل افراطی سرانجام توفیقی صدرالدین شریعتی را برکنار و حسین سلیمی را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبایی منصوب کرده است.

به گزارش فرارو، حسین سلیمی، سرپرست جدید دانشگاه علامه بلافاصله پس از انتصاب خود گفته است: “حاکم کردن جو آرامش و دوستی بیشتر میان اعضای هیات علمی و دانشجویان یکی از برنامه‌های من برای اداره دانشگاه علامه طباطبایی است. برنامه‌ام ارتقای سطح کیفی دانشگاه است، هر چند که دانشگاه در دوره‌های گذشته نیز رشد خوبی داشته، اما باید ارتقای بیشتری پیدا کند تا تبدیل به یکی از مراکز نظری‌پردازی، نقد و تدوین اندیشه‌های بومی شود”.

وی افزوده است:“حفظ حرمت مسئولان قبلی دانشگاه و قدردانی از زحماتشان بر ما واجب است. با توجه به اینکه اطلاعات دقیق و مطالعه‌ شده‌ای درباره مسائل مربوط به بورسیه‌ها، جذب اعضای هیات علمی و بازنشستگی اساتید در این دانشگاه ندارم، ابتدا باید در این باره مطالعه کنم و بعد نسبت به آن تصمیم بگیرم. مهم این است که دانشگاه علامه نیازمند اعضای هیات علمی جدید است و هر کسی که شایستگی علمی داشته باشد، در سطح تنها دانشگاه علوم انسانی کشور بوده و بتواند باعث ارتقای آن شود، حضورش در دانشگاه مغتنم است. باید تمام مسائل دانشگاهی را بررسی کنیم و با مطالعه دقیق، کارهای مثبت انجام شده را تقویت و کارهای نیازمند به اصلاح را بهبود بخشیم و تلاش کنیم که دانشگاه علامه به عنوان یک مرکز جدی و مورد توجه از لحاظ علمی، ارتقای بیشتری پیدا کند. هر فعالیتی که از مسیر قانون صورت گرفته باشد، در دانشگاه ادامه پیدا می‌کند. انشاءالله کارم را از ظهر سه‌شنبه (دوازدهم شهریور ماه) در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز خواهم کرد”.

همزمان اما صدرالدین شریعتی، رئیس برکنار شده هم با خبرگزاری تسنیم گفت و گو و علت اعتراض ها به خود را چنین توجیه کرده است.

او گفته است: “مخالفت با من علل مختلفی دارد. اولین دلیل این است که بنده یک روحانی هستم و آنها از کار کردن با یک روحانی چندان راضی نیستند. دومین دلیل مخالفت با بنده همان‌طور که خودشان گفته‌اند، جداسازی کلاس‌های درس دخترها و پسرها بوده است. آنها از این مسئله به‌شدت عصبی هستند و حتی در شعارهای انتخاباتی خود نیز این موارد را مطرح کردند. در جریان سال ۸۸ که بخشی از اصحاب فتنه که اسامی آنها مشخص است و اگر لازم باشد اسامی آنها را در اختیار جراید می‌گذارم، در دانشگاه علامه حضور داشتند. این افراد قصد داشتند مانند سال‌های ۷۸، ۷۹ و حتی ۸۰ و ۸۱ این دانشگاه را مرکز فرماندهی فتنه قرار دهند و جنگی علیه نظام و رهبری راه بیندازند اما ما جلوی این فتنه را در دانشگاه گرفتیم و امتحانات دانشگاه را پیش بردیم؛ فکر می‌کنم آقایان قصد دارند انتقام آن را از بنده بگیرند”.

او از در عین حال از برکناری اش ابراز بی اطلاعی کرده و گفته است: “تا زمانی که مسئول هستم با قدرت سر کار حاضر می‌شوم.این مسئولیت تکلیف شرعی بنده است و تا زمان مسئولیت با قدرت و جدیت کار خود را ادامه می‌دهم؛ بنده که سرباز حسن و حسین نیستم، سرباز نظام و ولایت هستم لذا تا جان دارم انجام وظیفه خواهم کرد”.

 پس از برکناری شریعتی، واکنشاصولگرایانآغاز شدو از جمله رضا سراج، بازجوی زندانیان سیاسی که سایت جهان نیوز او را کارشناس مسائل سیاسی معرفی کرده، در اینباره گفته است: “انتصاب یک فرد با سوابق افراطی و تفکر سکولاری نسبتی با مشی اعتدال ندارد”.

همچنین محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به تسنیم گفته است: “تا دیشب که ما در مجلس بودیم چنین خبری مطرح نبود اما مجلس شورای اسلامی طرح ۲ فوریتی را در دستور دارد که تا ظهر فردا (امروز) در صحن مجلس مطرح می‌شود. جامعیت طرح به این بستگی دارد که چه جملاتی در آن بیاید ولی تا جایی که من می‌دانم طراحان جمله‌ای در آن گنجاندند که عطف به ماسبق می‌شود یعنی در صورت تصویب، تغییرات از تاریخ ۲۰ مرداد و زمانی که سرپرست تعیین می‌شود، ملغی می‌شود”.

وی افزوده: “تا جایی که از نمایندگان مجلس پرسیده‌ام، آنها نظر موافقی نسبت به این عزل و نصب ها ندارند؛ البته هر وزیری اختیار دارد زیر مجموعه‌اش را تغییر دهد اما در مورد سرپرست همان بحثی که در مجلس است را باید دنبال کنیم. ممکن است عملکرد مسئولی خیلی خوب باشد اما ممکن است اختلاف سلیقه با وزیر یا رئیس‌جمهور داشته باشد و کنار گذاشته شود. اما در مورد سرپرست باور نمایندگان این است تا وقتی که فردی سرپرست یک وزارت خانه به شمار می‌رود نباید احکام ابلاغی توسط وزیر قبلی را ملغی کند. فکر می‌کنم خوب است که با تامل، صبر و حوصله و سعه صدر در عزل و نصب‌ها برخورد و رفتار شود و تغییری در این زمینه صورت نگیرد زیرا مدت سرپرستی کوتاه است و شاید وزیر بعدی حتی اگر خود طرف هم باشد، تصمیم بگیرد به نوع دیگری مجموعه زیردستش را انتخاب کند”.