مردم جاده چالوس را سبز کردند

نویسنده
پرستو سپهری

» گسترش اعتراضات به مقابل بیت آیت الله خامنه ای

در ادامه اعتراض های مردمی به نتایج انتخابات و برخوردهای دولت کودتا، روز دوشنبه علاوه بر گردهمایی مردم در برابر دفتر روزنامه اعتماد ملی، دیگر نقاط مختلف تهران  وحومه آن و از جمله مقابل بیت آیت الله خامنه ای هم شاهد تظاهرات مردمی بود که خواسته خود را در قالب این شعار بیان کردند: مرده بادکودتا، زنده بادآزادی.

عصر روز دوشنبه موج اعتراضات مردمی به انتخابات اخیر و توقیف روزنامه اعتماد ملی به منطقه مهرآباد درجنوب تهران کشیده شد. مردم محلات وخیابان های اطراف میدان فتح، آرام آرام ودرگروههای 15 تا 20نفری از منازل خود خارج وبه سمت پارک لاله ولادن که درمجاورت بزرگراه سعیدی قرار دارد سرازیرشدند. جوانان ازمسیرهای خیابان دانشگاه هوایی، شهرک توحید، پادگان نیروی هوایی وخیابان کوسه دیگران را هدایت می کردند. به این ترتیب بعد از مدت کوتاهی شاهد حضور چندصدنفری دراین محله قدیمی تهران بودیم. مردم با شعارهای “الله اکبر”، “مرگ بردیکتاتور”، “مرده بادکودتا، زنده بادآزادی” و “دولت بی لیاقت، استعفا، استعفا” برای نخستین باردراین محله  دست به تظاهرات خیابانی زدند. بعد از گذشت دقایقی در میدان فتح وپارک لاله ولادن، طنین شعارهاازدرون پارک، خانه ها و پشت بام های اطراف فضای سبزهرلحظه بلند شد. صدای بوق اتومبیل ها به نشانه اعتراض به جنایات وبازداشت های اخیروبرافراشتن پارچه ها ودستبندهای سبز رنگ همراه با شعارهای تندتری بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود. مردم درواکنش به وقایع اخیرشعارهای “مرگ بربسیجی جیره خوار” و “مرگ برخامنه ای” می دادند.

در ادامه این تظاهرات نیروهای لباس شخصی وموتورسوار وارد شدند و با محاصره تجمع کنندگان، به ضرب و شتم آنان پرداختند.  نیروهای لباس شخصی که تعداد آنها قریب به 60 تا 70 نفر بود، این بار با شمایلی جدید و با نقاب های سیاه رنگ با مردم درگیر شدند. ضرب وشتم نیروهای امنیتی با باتوم های الکتریکی همراه با ایجاد رعب وترس درمیان اهالی منطقه بود. شلیک هوایی با سلاح های کمری پرتاب گازهای اشک آور، توهین وفحاشی به خانواده های معترضین ازوقایع درگیری دراین منطقه بود که تا ساعت 12 شب به طول انجامید. به گفته شاهدین عینی بیش ازده نفر در این تجمع دستگیر شدند.

همزمان  نزدیک به 100 نفر از معترضین تهرانی با تجمع دربرابر در جنوبی ساختمان بیت رهبری، ضمن شعارهایی خواستار  آزادی زندانیان سیاسی شدند. تجمع کنندگان که در میان آنان حضور افراد سالخورده چشمگیر بود، با شعار “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” به گردهم آیی خود ادامه دادند تا اینکه نیروهای انتظامی کلانتری جامی آنها را متفرق کردند.

 

جاده چالوس، بسیجی ها پشت پیچ ها

جاده چالوس نیز روز دوشنبه شاهد اعتراضات مردمی بود که برای گذران تعطیلات تابستانی عازم مناطق شمالی کشور هستند. آنها  با افراشتن اشیاء مختلفی همچون پارچه، سی دی های سبز رنگ وروشن کردن چراغ، اعتراض خود را به وضعیت موجود اعلام کردند. به همین علت نیروهای بسیجی با باریک نمودن بخشی از جاده درمنطقه آسارا و پشت یکی از هزاران پیچ باریک این جاده با اسلحه، باتوم واتومبیل های گشتی خود مستقر وبا همه خانواده هایی که ازاین طریق اعتراض خود را نشان می دادند برخورد کردند. به این ترتیب همه  اتومبیل هایی که خانواده های معترضین درآن حضورداشتند با توقیف پلاک وکارت شناسایی خودروی خود روبرو شدند؛ آنها باید برای پی گیری وضعیت پرونده خود به سازمان اطلاعات مراجعه کنند. سرنشینان مجرد اتومبیل ها هم بازداشت وبه پایگاه بخشداری آسارا انتقال داده شدند.