سخنان رهبری، در حد بنر

نویسنده
حسین محمدی

» نگرانی اصول‌گرایان بابت بی اثر ماندن دستورهای خامنه ای

هم‌زمان با آغاز سال جدید و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، نگرانی اصول‌گرایان بابت عدم تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی بیشتر شده است. رهبر جمهوری اسلامی اسفندماه گذشته سخنان خود را “دستور” خوانده بود، اما اکنون برخی اصول‌گرایان می‌گویند که از سخنان وی تنها در حد بنر و پوستر استقبال می‌شود.

محمد حسن‌ آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، گفته است: “در سنوات گذشته فرمایشات مقام معظم رهبری صرفا در حد چاپ بنر و برگزاری همایش مورداستفاده قرار می‌گرفت و در عمل شاهد تلاش برای اجرای فرمایشات ایشان نبودیم”.

وی همچنین سخنان رهبر جمهوری اسلامی را “نقشه راه” جمهوری اسلامی خوانده و ابراز امیدواری کرده که “همه مسئولین کشور چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی باید در سیاست‌های کلان و نقشه راه فرمایشات ابتدای سال 92 مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند”.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از کاندیداهای احتمالی انتخابات آینده، نیز با اشاره به لزوم اطاعت از آیت‌الله خامنه‌ای، چنین سخن گفته: “همه ما باید گرداگرد رهبری و ولایت فقیه باشیم و بدون چون و چرا اوامر ایشان را اطاعت کنیم”.

اسنفدماه گذشته، محمدتقی مصباح یزدی، نیز با اشاره به این‌که “نقطه ضعف مشترک همه دولت‌های بعد از جنگ، عدم باور به لزوم حاکمیت اسلام و مشروعیت بخشی ولایت فقیه بوده”، گفته بود: “هیچ کدام از این دولت‌ها باور نداشتند که سکاندار کشتی انقلاب، نائب امام زمان (عج) است، حتی برخی از دولت‌ها رهبری را رقیبی برای خود می‌دانستند و اگر بخواهیم با نهایت حسن نیت سخن بگوییم، گمان می‌کردند که برنامه آنها برای کشور، نافع‌تر از نظرات رهبری است”.

این سخنان در حالی بیان شده است که اواخر اسنفد گذشته برخی از خبرگزاری های رسمی کشور اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور در مراسم اختتامیه “همایش دفاع ملی، دفاع همه جانبه” را منتشر کرده بودند که وی در پایان آن از “درد دل” رهبرجمهوری اسلامی سخن گفته بود.

این رسانه ها به نقل از حسن فیروزآبادی نوشته بودند: “یک بار حضرت آقا با من «درد دل» کردند و فرمودند که این چه حرفی است که برخی همواره می‌گویند رهبری چه فرمایشات زیبایی دارند، اما عمل نمی‌کنند؛ ایشان فرمودند من هیچ حرفی نمی‌زنم که دستور نباشد.”

 اما بولتن ها و سایت های وابسته به نهادهای نظامی، همچون سپاه و بسیج برخلاف گزارش های پیشین، از اظهارات حسن فیروزآبادی در همایش “دفاع ملی، دفاع همه جانبه” تنها بخش آخر گفته های اورا که مربوط به آیت الله خامنه ای بود بصورت خبر برجسته و بصورت مکرر در روزهای اخیر منتشر کرده اند که البته با نقل قول پیشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح تفاوت دارد و به لحن شدید تری بیان شده است. در خبر این بولتن ها و سایت های متعلق به نهادهای نظامی، نقل قول حسن فیروز آبادی از آیت الله خامنه ای به این صورت منتشر شده: “ایشان با «گلایه» به من گفتند؛ برخی هی می گویند «فرمایشات فرمایشات»، این چه حرفی است؟ «من دارم دستور می دهم»، هیچ حرفی نمی زنم، مگر آنکه آن موضع و دستور باشد.”

این نقل قول از رهبر جمهوری اسلامی و انتقاد او از بی اعتنایی به اظهارات و خواسته هایش از سوی مسئولان جمهوری اسلامی در شرایطی از سوی یکی از مقامات ارشد نظامی و از منصوبان وی منتشر شده است که از مدتی پیش با گسترش اختلافات روسای قوای سه گانه جمهوری اسلامی با یکدیگر، برخی مقامات نظامی امنیتی و همچنین نمایندگان مجلس هم از چنین گلایه هایی از سوی آیت الله خامنه ای خبر داده بودند.