جنگ اینترنتی حکومت با معترضین

نویسنده

» مقاله ای از کریستین ساینس مونیتور

ایاسون آتانازیادیس

ایران با منتشر کردن تصاویر معترضین به امید اینکه مقامات هویت آنان را تشخیص بدهند وبدین وسیله قدمی جلو بیافتند، جنگ علیه جنبش سبز را عمیق ترکرده است.

دو سری عکس توسط سایت خبرگزاری طرفدار احمدی نژاد، رجا نیوز، منتشر شد که هر دو در روز پر خشونت عاشورا برداشته شده بود. آخرین سری روز دوشنبه  شامل 47 عکس بود که چهره 100 نفر در آن با ماژیک قرمز مشخض شده بود. عکس های هفته گذشته 38 عدد بود که 65 چهره در آن مشخص شده بود. در این سایت از خوانندگان خواسته شده است که هر اطلاعاتی که از این افراددارند در اختیار پلیس بگذارند. بعلاوه حجت الاسلام قرائتی، روحانی طرفدار رژیم درتلویزیون دولتی اعلام کرد که گزارش معترضین را در اختیار مقامات بگذارند.

جیمز اسپنسر، مدیر گروه تحقیق و تحلیل سیمیتار، معتقد است:« این روش شناسایی معترضین در اصل از کسانی دعوت می کند که آنان را می شناسند یا کینه ای نسبت به این افراد دارند. این روش در زمان قرون وسطی یا در غرب وحشی بکار گرفته می شد».

این اقدام نادر و درخواست عمومی از مردم نشان می دهد که مقامات ایرانی تا چه اندازه از گسترش حضور مردم در خیابان ها خسته و ناتوان شده اند. در حالی که سپاه پاسداران در  وزارت اطلاعات هم نفوذ کرده اند، این نظامیان ایدئولوژیک بیشتر باید در مقابل دشمن خارجی بیایستند.

اگرچه ایران با جنگ الکترونیکی و موشک های بالستیک و موضع گیری اتمی یکی از پیشرفته ترین کشورهای خاورمیانه است، چنین پیشرفتی انگار به وزارت اطلاعاتی که معروف است به داشتن سرمایه های بزرگ انسانی، لطمه زده است.  

درحالیکه انگلستان و آمریکا از ابزار پیشرفته تشخیص هویت برای تعقیب افراد مضنون برخوردار هستند، ایران هنوز چنین توانایی را ندارد.

بایگانی درهم و برهم و سایر موارد امنیتی وزارت اطلاعات ایران توسط یک فعال که در دوبی زندگی می کند و در جریان تظاهرات تابستان در ایران بازداشت شده بود، لو رفت. او که نگران بود بازداشت های قبلی اش باعث شود که جرمش سنگین تر شود، به دلیل ضعف انتقال اطلاعات در میان شعبه های مختلف وزارت اطلاعات، توانست  در امان بماند. ماه گذشته، او این نظر خود را با موفقیت به آزمایش گذاشت وبدون هیچ دردسری برای شرکت در تظاهرات روز عاشورا، به ایران بازگشت و بدون هیچ مشکلی وارد ایران و از آن خارج شد.

این گزارشگر در دوران بازداشت هم شاهد رد و بدل شدن اطلاعات به شکل نا منظم شده بود. با وجود اینکه او  از سال 2004 تا 2007 در ایران زندگی کرده بود، یازجویش برای پیدا کردن پیشینه او به بیوگرافی که در اینترنت منتشر شده بود، مراجعه کرد.

سپاه پاسداران پیشرو در بکار گیری اینترنت برای سرکوب مخالفان انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن است و در سایت بصیرت، تصاویر مردان و زنان معترض را برای شناسایی گذاشته است.

خوانندگان رجا نیوز نوشته اند که این افراد محارب هستند و همگی باید اعدام شوند.

از تابستان، سپاه پاسداران که بطور سنتی مجهز به ابزار پیشرفته است، بر وزارت اطلاعات که از روش های سنتی استفاده می کند، فشار آورد. بعنوان مثال یک نهاد موازی با وزارت اطلاعات تشکیل داد که همین موضوع باعث استعفای وزیر سابق اطلاعات، محسنی اژه ای شد.

ابزار تشخیص هویت وزارت اطلاعات بیشتر از روش های عملی استفاده می کند. در زمانی که این گزارشگر به مدت سه هفته در زندان اوین بازداشت بود، به او فشار آورده بودند تا اسم کسانی را که در تظاهرات ضد حکومت شرکت کرده بودند، بیاورد و شاهد بود که ماموران وزارت اطلاعات با مارکر روی عکس هایی که از تظاهرات گرفته بودند، خط می کشند.

بسیاری از معترضین سبز، به این روش های وزارت اطلاعات عادت دارند و می دانند دوربین های ترافیک کجا قرار گرفته است و مراقبند که با ماسک و عینک به تظاهرات بروند.

یک تحلیلگر که در تهران زندگی می کند و نخواست که نامش فاش بشود، گفت:« ما باید قبول کنیم که آنها به ابزارهای پیشرفته مجهز هستند. بیشترین تاثیری که گذاشتن این تصاویر روی اینترنت دارد این است که باعث ترس می شود و آنها را وا می دارند تا صورت خود را بپوشانند. در عین حال مردم روز به روز دلیرتر می شوند.

 

منبع: کریستین ساینس مونیتور 4 ژانویه