مصباح یزدی: می خواهند زمینه برکناری رهبری را فراهم کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» کثرت نامزدها صدای جنتی را درآورد: به زحمت می اندازند!

رشد ۶۲ درصدی تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نسبت به دوره های پیشین و همزمان اقزایش ۶۵ درصدی داوطلبان نمایندگی مجلس، نگرانی و انتقاد شدید روحانیون تندروی ایران را به دنبال داشته است. در همین حال هاشمی رفسنجانی ابراز شادمانی کرده که رشته های تندروها پنبه شد.

 احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری اظهارتاسف کرده و گفته که برای شورای نگهبان زحمت درست می کنند، محمد یزدی، رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان گفته اهداف دیگری پشت این ثبت نام ها وجود دارد و محمدتقی مصباح یزدی، عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری بدون ذکر اسم ثبت نام کنندگان را متهم کرده که قصد دارند از طریق قانونی و با عنوان نمایندگان خبرگان رهبری، زمینه رفراندومی برای کنار گذاشتن ولی فقیه را آماده کنند. هر سه این روحانیون تندرو داوطلب انتخابات اتی مجلس خبرگان هستند و با ثبت نام در انتخابات در حالی علیه ثبت نام کنندگان موضع می گیرند که رقیب انتخاباتی آنها هستند. احمد جنتی و محمد یزدی در عین حال عضو شورای نگهبان هستند که به نظارت استصوابی این شورا اعتقاد دارند و قرار است صلاحیت سایر داوطلبان را بررسی کنند. 

بیش از ۸۰۱ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند که ۱۶ نفر از این تعداد، زن هستند. در دوره قبلی انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۴۹۵ نفر ثبت نام کرده بودند. محمد یزدی گفته است: متاسفانه، در قانون انتخابات خبرگان، نام‌نویسی آزاد است و خانمی با وضعیت بد حجاب و پوششی نامناسب برای ورود به این مجلس نام‌نویسی کرده که مضحک است.

برخی از داوطلبان زن مجلس خبرگان رهبری پوشش چادر نداشته اند و به نظر می رسد پوشش اسلامی و درعین حال بدون چادر آنها از سوی محمد یزدی مضحک خوانده شده است.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بیش از ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر نام نویسی کرده اند که ۱۲۰۰ نفر از داوطلبان زن هستند. این آمار تاسف دبیر شورای نگهبان را به دنبال داشته و او یک روز پیش از پایان مهلت ثبت نام برای مجلس شورای اسلامی گفته: انتخابات کاملا آزاد است و هر کسی به هر کاندیدایی که دلش بخواهد می‌تواند رای دهد، متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است.

احمد جنتی در نمازجمعه تهران گفته آمار بالای ثبت نام ها برای او ابهام درست کرده: برای من ابهام دارد که خیلی از افرادی که واقعا ثبت نام می‌کنند، مثلا ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفری که در انتخابات خبرگان ثبت نام کردند، مجتهد هستند؟

او همچنین ایراد گرفته که برخی از ثبت نام کنندگان برای مجلس خبرگان حتی عبارات عربی را هم نمی توانند بخوانند و با ثبت نام برای شورای نگهبان زحمت درست کرده اند.

در مقابل عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی که مجری انتخابات است بیشتر بودن تعداد کاندیداها را بیشتر شدن امکان انتخاب مردم خوانده و گفته: من از افزایش حضور داوطلبان اظهار نگرانی ندارم اگر کسی فکر می‌کند که افرادی، پشت پرده ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات، اطلاع دهند.

 

تغییر ۱۷ درصدی ترکیب خبرگان

سیدعبدالوهاب میراشرفی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات تهران اعلام کرده است که احراز صلاحیت ها درباره انتخابات خبرگان تنها توسط شورای نگهبان صورت می گیرد.

بررسی صلاحیت ها از دیروز آغاز شده و به مدت ده روز ادامه خواهد داشت. اما دراین دوره از انتخابات خبرگان ۱۵ تن از اعضای خبرگان فعلی حضور نخواهند داشت. عباس واعظ طبسی، هادی باریک بین، عباس محفوظی و سیدمحسن خرازی که در هر دوره خبرگان حضور داشتند در این دوره ثبت نام نکرده اند. علی اصغر معصومی هم ۴ دوره در خبرگان حضور داشته اما برای دوره آتی ثبت نام نکرده است. رضا استادی مقدم دیگر عضو خبرگان فعلی است که در انتخابات ثبت نام نکرده است. از سوی دیگر ۹ تن از اعضای خبرگان چهارم در طی سالهای اخیر فوت کرده اند که عبارتند ازعلی مشکینی، محمدرضا مهدوی کنی، محمد محمدی گیلانی، ابوالقاسم خزعلی، حسن طاهری خرم آبادی، مختار امینیان، سیدصابر جباری، حسین معصومی زرندی و ماموستا حسام الدین مجتهدی. با عدم حضور این ۱۵ نفر به طور معمول ۱۷ درصد از ترکیب فعلی خبرگان تغییر می یابد.

در این میان حضور چهره هایی چون سیدحسن خمینی که برای اولین بار داوطلب نمایندگی خبرگان شده و همچنین مصطفی معین، وزیر علوم دولت سیدمحمد خاتمی که از شیراز کاندیدای مجلس شورای اسلامی شده توجه بسیاری را برانگیخته. همچنان که ثبت نام تعدادی از آقازاده ها که می توان به حمیدرضا عارف فرزند محمدرضا عارف، یاسر سلیمانی برادر قاسم سلیمانی، محسن و فاطمه هاشمی فرزندان علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدمحسن علوی فرزند وزیر اطلاعات، ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول و محمدعلی و مهدی موحد فرزندان آیت الله موحد اشاره کرد.

محسن هاشمی پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفته است که در نهایت یکی از میان او و خواهرش در صحنه انتخابات باقی خواهد ماند.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همزمان در هفتم اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.