پرونده پسرعمهها در رسانه جبهه پایداری

نویسنده
نازنین کامدار

» روزنامه ایران: نگران افشای فساد ۱۲ هزار میلیاردی هستند

در حالی که تعدد پرونده‌های فساد، کلاهبرداری و اختلاس مقامات و نزدیکان حکومت ایران به خبری روزمره در اخبار کشور تبدیل شده ، یکی از رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری با تهیه فهرستی از بستگان درجه یک و دو حسن روحانی که در طی یک سال و نیم اخیر به کرسی‌های مدیریت دولتی تکیه زده‌اند، رئیس دولت را به “رانت خواری” و “سوء استفاده از امکانات دولتی” متهم کرده است؛ اقدامی که واکنش روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت را در پی داشته که در شماره دیروز خود، انتشار چنین گزارش‌هایی را ناشی از پیگیری پرونده فساد مقامات دولت احمدی‌نژاد دانسته است.

یک ماه قبل و در جریان برگزاری یک همایش دولتی با موضوع فساد اقتصادی، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد از کشف یک شبکه فساد با گردش مالی ۱۲ هزار میلیارد تومان خبر داد که واکنش رسانه‌ها و مردم را در پی داشت.

ابعاد این پرونده فساد تا حدی بود که رئیس قوه قضاییه با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، خواستار توقف اطلاع رسانی درباره آن شد و از رسانه‌ها و نمایندگان خواست این پرونده را، همچون پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی “کش” ندهند؛خواسته ای که حالا و با گزارش رسانه های پایداری درباره اقوام و بستگان حسن روحانی، موجب شده روزنامه ایران با وجود اشاره رئیس بانک مرکزی به اینکه ارقام فساد و اختلاس کمتر از حدیست که رسانه ای شده است، از رابطه جبهه پایداری با این پرونده خبر دهد.

این روزنامه روز گذشته در گزارشی با عنوان “پس لرزه‌های افشای پرونده ۱۲ هزار میلیاردی” نوشت: “مواجهه روحانی با حامیان و ستایشگران آن دولت پاکدست در میدان دیگری جریان دارد. رئیس دولت اعتدال به یاری تیم پرتعداد نخبگانش، ستاد و سازمان بزرگ خود را برای جراحی ۲ غده بزرگ «انحصار» و «رانت» از پیکر اقتصاد ایران تشکیل داده است. ستاد ضد فساد پس از چند ماه توانست سران سه قوه را در همایشی برای انجام این مأموریت خطیر گرد هم آورد. پیام این همایش را پیش از همه جریان‌های سودجو و دست‌های آلوده به رانت دریافت کردند. آنجا که شبکه‌های خبری و ارگان رسانه ای این جریان‌ها به بایکوت کامل همایش مبادرت کردند. در گرماگرم این همایش، گروه تحقیق روحانی به سرنخ پرونده جدیدی از فساد و رانت‌خواری دست یافتند. پرونده‌ای که گفته می‌شود رکورد تمام تخلف‌ها و رانت‌خواری‌های سال‌های اخیر را شکسته است. هم رقم آن با پول حیف و میل شده در پرونده‌های گذشته قابل قیاس نیست و هم شمار و عدد افراد و سازمان‌هایی که از این خوان فساد بهره‌ جسته‌اند، بی‌سابقه است”.

روزنامه ایران افزوده است: “به گفته منابع آگاه، هر گامی که تیم پیگیری روحانی برای شناسایی و تعقیب شبکه درهم تنیده فساد ۱۲ هزار میلیاردی برداشته، گردانندگان آن مقابله به مثل خود را با ایجاد حوادث تنش‌زا در صحنه‌های سیاسی و رسانه‌ای به نمایش گذاشته است. شبکه چند لایه رانت‌خواری بسیار تلاش کرد با روش لابیگری، ستاد ضد فساد دولت را به چشم‌پوشی از پیگیری پرونده وادار سازد اما پس از ناامیدی از به اصطلاح «مصالحه»، راه انتقام را پیش گرفت. به این ترتیب است که جدالی تازه روی پرده سیاست ایران جریان دارد که لایه زیرین آن «جنگ منافع مالی» است. در یک سوی این جدال، شبکه بهره‌مند از انواع رانت‌ها قرار دارد که برای ساکت کردن نهادهای نظارت و تحقیق به انواع حربه‌ها توسل جسته است و در سوی دیگر، روحانی ستاد و سازمان ضد فساد او که می‌گوید حتی به قیمت قربانی شدن چند و چندین عضو دولت، از مسیر مقابله با ویژه‌خواری ‌عقب نخواهد نشست. پس نباید چندان تعجب کرد که چرا شبکه رانت‌خواری بازی انتقام را به زمین رئیس جمهوری کشانده است. آنها در این مرحله نوک پیکان حمله انتقام‌جویانه خویش را نه به وزیران و حوزه دولت بلکه به حریم شخص رئیس جمهوری نشانه رفته‌اند.در حرکتی سازمان یافته از هفته گذشته، چند سایت، رسانه و تریبون تحت اختیار این شبکه‌ اقتصادی فهرست بلندی از دروغ و شایعه را در فضای جامعه پمپاژ کردند که نخستین عملیات روانی و حیثیتی علیه شخص رئیس جمهوری بود. در این پروژه به‌صورت بی‌پروا حریم حقوقی و خانوادگی رئیس‌جمهوری مورد تعدی قرار گرفته است. طراحان این جنگ روانی در برنامه تخریب وجهه روحانی حتی از هتک حیثیت مجموعه‌ای از کارکنان و مدیران نام آشنای کشور دریغ نکرده‌اند، آنها اسامی پرشماری از چهره‌های مدیریتی را در بولتن ها و شبنامه های خود درج کرده و در دروغ هایی فاحش مدعی شده‌اند همه این افراد از قبل رابطه شخصی و فامیلی با روحانی بر کرسی مدیریت تکیه زده‌اند”.

 ایران افزوده است: “البته این تاکتیک بد‌نام‌سازی مردان دولت به‌عنوان مقدمه‌ای برای تخریب رئیس دولت در گذشته نیز آزموده شده بود کما اینکه در دوران دولت اصلاحات آزموده شد. اما این بار به نظر می‌آید این عملیات روانی به‌صورت گسترده‌تری علیه خاندان روحانی دنبال می‌شود. به‌زعم طراحان این جدال روانی، آسانترین راه برای ضربه زدن به چهره‌های محبوب همان است که اطرافیان آنها آماج تهمت و افترا قرار گیرند و در بازار مکاره شایعه بستگان و خویشان رئیس جمهوری به سهم‌خواهی از قدرت متهم شوند… رونمایی از فساد ۱۲ هزار میلیاردی توسط مدیران بانکی روحانی به نقطه حساسی رسیده است مرحله ای که در آن ورود دولت اعتدال به حیاط خلوت کانون های رانت خواری، اتحاد و ائتلاف برخی گروه های سیاسی با باندهای اقتصادی را عیان می سازد”.

انتشار این مطلب در پی آن بود که سایت رجانیوز در گزارشی با عنوان “همه «پسرعمه» های روحانی در دولت!” نام، تصویر و سمت شش تن از بستگان درجه یک و دو حسن روحانی یعنی “حسین فریدون”، “عبدالحسین فریدون”، “طاهره قیومی”، “اسماعیل سماوی”، “علی‌اصغر مونسان” و “علی‌اصغر پیوندی” را منتشر کرد.

این سایت سمت هایی را که این افراد در دولت یازدهم تصاحب کرده اند و همچنین سابقه مدیریتی آنها را به طور جداگانه منتشر و آنها را به ترتیب “برادر”، “برادرزاده”، “فرزند دختر عمه”، “خواهر زاده”، “خواهر زاده” و “پسرعمه” حسن روحانی معرفی کرده است.

 گفتنی ست، آخرین اظهار نظر درباره پرونده فساد ۱۲ هزار میلیاردی متعلق به یدالله موحد رییس کل دادگستری کرمان است که در آذرماه اعلام کرد: “این پرونده مربوط به یکی از شعب بانک تجارت است که به عنوان فساد بانکی ۱۲ هزار میلیاردی مطرح شده است. با احتساب صدور ضمانت نامه‌های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ ۵۷۱ میلیارد تومان و همچنین صدور چکهایی بدون پشتوانه به مبلغ ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به ۱۳ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسید. در این رابطه ۱۲ تن دستگیر شده اند”.