سخنان احمدی‌نژاد باعث تطهیر فاشیسم است

نویسنده
حسین محمدی

» رییس انجمن کلیمیان ایران:

به نظر می‌رسد جنجال پیرامون سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم - هولوکاست - تا روزهای آخر دوران ریاست‌جمهوری وی ادامه خواهد داشت. پس از آنکه وی چند روز پیش مجددا بر سخنان پیشین خود در این زمینه تاکید کرد٬ رییس انجمن کلیمیان ایران به انتقاد از وی پرداخت.

هارون یشایایی، رییس انجمن کلیمیان ایران، در یادداشتی در روزنامه شرق٬ با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد٬ چنین حرف‌هایی را باعث “تطهیر فاشیسم” دانست و نوشت: “چرا ما باید این جنایت آشکار را کم‌اهمیت و غیرواقع نشان دهیم…؟ تاکید دوباره بر این اصل لازم است که در تمام اسناد رایش‌سوم و سخنرانی‌های هیتلر، هیملر، گوبلز و دیگر یهودیان همواره به‌عنوان نژاد یهود مورد افترا، تهمت و تعرض قرار می‌گرفتند، در هیچ‌یک از اسناد رایش‌سوم و سخنرانی و نوشته‌های تئوریسین‌های آنها کلمه‌ای از صهیونیسم وجود ندارد در حالی که اولین کنگره صهیونیست‌ها در سال ۱۸۹۷ در شهر بال سوییس تشکیل شد و سنگ‌بنای تشکیل کشور اسراییل با صدور «اعلامیه بالفور» وزیر امور خارجه انگلیس در سال ۱۹۱۷ گذاشته شد و تمام دولتمردان نازی به‌خوبی این را می‌دانستند….! چون آنها یهودیان را به‌دلیل وضعیت نژادی و اعتقادات دینی آنها نابود می‌کردند و به سیاست کاری نداشتند”.

یشایایی پیش از این و در اولین سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ پس از این‌که وی دست به انکار هولوکاست زده بود٬ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به او نسبت به افسانه خواندن هولوکاست اعتراض کرده و طرح چنین مباحثی را “توجیه کشتار یهودیان” دانسته بود.

محمود احمدی‌نژاد هفته جاری در مراسم تقدیری که از سوی سازمان صدا و سیما برای تشکر از اقدام‌های دولت وی ترتیب داده شده بود٬ پیرامون بحث هولوکاست٬ با اشاره به این‌که هولوکاست “تنها عنصر قدسی باقی‌مانده در نظام سرمایه‌داری” بود و او مثل یک “بسیجی بی‌ترمز” به این مساله ورود کرده است٬ گفته بود: “طرح این مسئله از سوی وی “ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد. تنها محوری که همه نسبت به آن تعصب داشتند که کسی نباید وارد آن شود مسئله هولوکاست بود که ما بسیجی‌وار درباره آن سخن گفتیم”.

احمدی‌نژاد در مقام رییس‌جمهور٬ نخستین بار در آبان ماه سال ۱۳۸۴ در کنفرانسی با نام کنفرانس حمایت از فلسطینی‌ها که در تهران برگزار شد، موجودیت اسراییل و همچنین مساله هولوکاست را زیر سوال برد. وی در سخنانش از تغییر رژیم اسرائیل سخن گفت و این عبارت را به کار برد: “جهان بدون اسراییل امن‌تر خواهد بود”. وی همچنین در مورد حقیقت داشتن هولوکاست ابراز تردید کرد و کشتار میلیون‌ها یهودی در جنگ جهانی دوم را افسانه دانست.

احمدی‌نژاد سخنان خود در این‌باره را چندین بار تکرار کرد و از جمله، در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل٬ چنین گفت: “به بهانه هولوکاست با تجاوز، ملتی را آواره و عده‌ای را از آمریکا و اروپا و سایر کشورها به آن سرزمین منتقل کرده و حکومت جعلی برپا کردند و در واقع به بهانه جبران صدمات نژاد پرستی در اروپا، خشن ترین نژاد پرستان را در نقطه‌ای دیگر یعنی فلسطین حاکم کردند”.

وی زمانی نیز در نماز جمعه تهران نسل کشی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم را “افسانه ای” آمیخته به “دروغ” و نوعی “عملیات روانی” خواند که برای زمینه سازی تاسیس کشور اسراییل مطرح شده است.

وی گفته بود: “به ادعای آنها چند میلیون یهودی در کوره های آدم سوزی سوخته شدند و تلاش آنها این بود که این موضوع را جا انداخته و مظلومیت قوم یهود را با دروغ و طراحی پیچیده تبلیغاتی و عملیات روانی، تبلیغ کنند و بگویند که آنها پس از آن نیازمند دولت و سرزمین مستقل هستند و آن قدر قوی کار کردند که بسیاری از سیاستمداران و متفکران جهان هم فریب خوردند”.

سخنان وی پیرامون هولوکاست اما همواره با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد. روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای مختلف دنیا و همچنین دبیرکل سازمان ملل٬ بارها از سخنان وی ابراز تاسف کرده و خواستار این شده بودند که وی دست از این‌گونه سخن گفتن بردارد. برای مثال سخنگوی کاخ سفید گفته بود که “انکار هولوکاست بی پایه، جاهلانه و نفرت انگیز” است و اضافه کرده بود: “ترویج چنین دروغهای خصمانه ای تنها انزوای بیشتر ایران از جهان را به همراه خواهد داشت”.

دولت ‌آلمان نیز سخنان احمدی‌نژاد را مصداق “یهودی‌ستیزی” دانسته و خواستار محکومیت همگانی آن شده بود. فرانسه سخنان وی را “غیرقابل پذیرش و تکان دهنده” توصیف کرده و بریتانیا نیز آن را “نفرت انگیز و حاکی از بی اطلاعی” دانسته بود.