دولت از آب گل آلود غزه ماهی می گیرد

نویسنده

» بیانیه دوم تحکیم وحدت پیرامون غزه

abgelaloodghaza.jpg

البرز محمودی

هرچند بیانیه اول دفتر تحکیم وحدت پیرامون غزه با فضاسازی رسانه های محافظه کاران ایران به بهانه ای تبدیل شد که طی آن یک روزنامه توقیف و فعالیت این تشکل از سوی وزارت علوم “غیر قانونی” اعلام شد، اما روز گذشته این تشکل دانشجویی- سیاسی بیانیه دیگری صادر کرد که در آن از “گسترش شدید دامنه محدودیت ها و سرکوب در داخل کشور”گله”و دولت احمدی نژاد به “ماهیگیری از آب گل آلود بحران غزه” متهم شده است.

دفتر تحکیم وحدت در اطلاعیه خود به “سیاست به نسبت معقولانه” دولت اصلاحات در قبال منازعات مناطق فلسطینی اشاره کرده و با انتقاد از سیاست دولت نهم در این زمینه یادآور شده است: “سیاست متناقض، پر تنش و خلاف منافع ملی دولت نهم که از یک سو از «محو اسرائیل از نقشه جهان» سخن می گوید و از سویی «دوستی با مردم اسرائیل» را موضع دولت می داند و از آن دفاع می کند باعث از دست رفتن جایگاه ایران در مناسبات منطقه و بی اعتباری این کشور در جامعه جهانی شده است. تبعات منفی این تنش آفرینی بر منافع ملی ایران بی نیاز از توضیح است.”

این تشکل با سابقه دانشجویی ایران همچنین در بیانیه خود آورده است: “گسترش شدید دامنه محدودیت ها، سرکوب بیشتر نیروهای مستقل و منحرف کردن جامعه از مشکلات و بحران های داخلی ماهی دیگری است که حاکمیت و نیروهای حامی آن در تلاش هستند تا از آب گل آلود بحران غزه بگیرند. راه اندازی موج تخریبی بر علیه دفتر تحکیم وحدت، اذیت و آزار برنده جایزه صلح نوبل، خانم شیرین عبادی، و اقدام به بازداشت بیش از یازده تن از دانشجویان دانشگاه شیراز، افزایش بازداشت فعالان مدنی و اجتماعی و بسترسازی برای برخورد گسترده تر با انجمن های اسلامی دانشجویان و فعالین دانشجویی اقداماتی در این راستا است که به کمک جعل اخبار و سناریوسازی رسانه هایی همچون کیهان، خبرگزاری فارس و صدا و سیما به نحو مجدانه ای پیگیری و تبلیغ می شود.”

دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از سیاست متناقض دولت نهم، همچنین خاطر نشان کرده: “زمانی می توان دعاوی حمایت از مردم فلسطین توسط نیروهای اصولگرا را پذیرفت که آن ها نخست معیارهای بشردوستانه را در خصوص مردم ایران اجرا کنند، نه اینکه جمعی از مادران کشور که به دنبال صلح و حقوق بشر هستند را در مقابل سفارت فلسطین مورد ضرب و شتم قرار دهند و نگذارند تا از حقوق مردم فلسطین دفاع کنند! نه اینکه بزرگترین سازمان دانشجویی کشور را آماج اتهامات بی اساس قرار دهند. نه اینکه روزنامه و ارگان یک حزب سیاسی را در آستانه انتخابات تعطیل کنند! بررسی رفتار دولت نشان می دهد که انگیزه اصلی آنان استفاده ابزاری از بحران غزه برای مقاصد داخلی و خارجی است و می خواهند حمایت از مردم فلسطین را به ملک اختصاصی و انحصاری خود تقلیل دهند. گویی تنها آن ها هست که دغدغه حقوق مردم فلسطین را دارند و منتقدین و نیروهای مستقل همه حامی اسرائیل هستند! این برخورد انحصارطلبانه به ضرر مردم فلسطین است زیرا این تصور را دامن می زند که منتقدین حاکمیت و نیروهای مستقل در این کارزار حق را به اسرائیل می دهند!”

یک بیانیه و چند ماجرا

تنها چند روز پس از وقایع غزه، دفتر تحکیم وحدت (شاخه علامه) بیانیه‌ای در خصوص این رویداد منتشر کرد که چاپ قسمت‌هایی از آن در روزنامه کارگزاران منجر به توقیف این روزنامه شد. این تشکل دانشجویی- سیاسی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن کشتار مردم غزه توسط سربازان اسراییلی، از حماس هم به خاطر “پناه گرفتن پشت غیر نظامیان” انتقاد کرده بود.

انتشار تنها چند خط از این بیانیه، حمله رسانه های محافظه کار را به همراه داشت بطوریکه روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس به انتقاد از روزنامه کارگزاران پرداختند و تنها یک روز بعد این روزنامه توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. وزارت ارشاد در روز توقیف روزنامه کارگزاران اعلام کرد که توقیف این نشریه به خاطر “تطهیر جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در غزه” بوده است.

متن کامل اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت را اینجا بخوانید. ‏

هر چند این اتهام توسط تحکیم وحدت رد شد اما کیهان به این ماجرا پایان نداد بلکه به‌طور تلویحی خواستار برخورد با این طیف دانشجویی شد و در مطلبی با عنوان “با کارگزاران برخورد کردیم با دفتر تحکیم چرا برخورد نمی کنید” این موضوع را مورد تاکید قرار داد. اینبار پس از وزارت ارشاد دولت نهم، نوبت وزارت علوم بود که تنها یک روز پس از یادداشت کیهان، آن را اجرایی کند. روابط عمومی وزارت علوم، دفتر تحکیم وحدت را “غیرقانونی” اعلام کرد و موضع این تشکل در مورد غزه را “غیرقابل پذیرش” دانست.

توقیف و جلوگیری از کار دفتر تحکیم وحدت از جمله قدیمی ترین خواست های جناح راست است اما به ‏علت سابقه این دفتر که همه جا گفته شده از جمله اصلی ترین نهادهای انقلاب اسلامی و علمدار “انقلاب دوم ‏‏[عنوانی که آیت الله خمینی به اشغال سفارت آمریکا داد] بوده و از جمله یادگارهای بنیان گذار انقلاب اسلامی محسوب ‏می شود، خواست جناح راست تاکنون عملی نشده است. با این وجود حتی در دوران دولت خاتمی، جناح راست با ‏ایجاد انشعاب هائی در دل دفتر تحکیم وحدت کوشید تا حد ممکن آن را تضعیف کند.‏

جنایت محکوم است

با این حال بیانیه دوم دفتر تحکیم ضمن انتقاد از دولت جمهوری اسلامی، مخاطبان دیگری نیز دارد. این تشکل در بیانیه خود بار دیگر همچون بیانیه اول اقدامات اسراییل را تقبیح و محکوم می کند اما در عین حال یادآور می شود: “برخورد ابزاری با مردم فلسطین یکی از دردناک ترین ابعاد این بحران دیرپا است. نیروهایی اعم از دولت ها و گروه های سیاسی که منافعشان را در ناآرامی در منطقه می جویند، کوشیده اند تا مسئله فلسطین را به کارتی برای بازی های خود تبدیل کنند، که نمونه بارز این رفتار را در شیوه حمایت کسانی چون صدام در این منازعات می توانستیم ببینیم. متاسفانه برای برخی از نیروهای فلسطینی نیز مهم ترین و مقدم ترین اصل تصرف قدرت، ترویج ایدئولوژی و تداوم بقا به هر قیمتی است و حقوق و منافع همگانی را به همراه مقاومت مشروع مردم فلسطین در نظر نمی گیرند.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “استراتژی های بعضا اشتباه برخی گروه های فلسطینی در انجام خطای محاسباتی نیز در مسایل رخ داده بی تاثیر نیست. بدیهی است که نمی توان با پرتاب موشک های دست ساز حریف ارتش مجهز و پیشرفته اسرائیل شد که نتیجه آن قربانی شدن امنیت، رفاه و زندگی مردم فلسطین و تضعیف حکومت نوپای فلسطین است. در این میان تبعات ویرانگر این سیاست ها و به خطر افتادن سرنوشت مردم فلسطین چندان مهم نمی نماید. در چند سال گذشته با مسلح شدن بی ضابطه گروه ها و فرق مختلف در فلسطین و سوء استفاده های برخی سازمان های تروریستی، مانند القاعده، از این مسئله و بی مسئولیتی آن ها در قبال سرنوشت بلاخیر آن منطقه باعث به خطر افتادن جان مردم بیگناه شده است.”

متن کامل اطلاعیه دوم دفتر تحکیم وحدت را اینجا بخوانید