ازدواج کن جایزه بگیر

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» شرط برای دختر طلایی

بازیهای آسیایی گوآگژوی چین به روزهای پایانی نزدیک می شود. جمهوری اسلامی هم هزینه ای سنگین کرد تا پرتعدادترین تیم  اعزامی به خارج راد اشته باشد؛و البته تعد اد زیادی مرد و معدودی قهرمان زن. مدال طلا اما به خدیجه آزادپور رسید. پیش از سفر کاروان پرشمار ورزش ایران به گوآنگژو محمود احمدی نژاد اعلام کرده بودبه برندگان مدال طلا که با مشکل اجاره نشینی دست به گریبان باشند، علاوه بر جوایز مختلف، سند یک آپارتمان را می دهد؛ آن هم به محض ورود به کشور؛ در همان فرودگاه. خدیجه آن موقع نمی دانست که شرط گرفتن این سند “ازدواج” است.

پیش از این هم در وعده های داده شده میان مردان و زنان، تبعیض بسیار بود. مثلا جایزه نقدی ده میلیونی به مردان برای زنان به 900000 تومان کاهش یافت ؛ یعنی کمتر از یک دهم. اما عجیب ترین تفاوت در همان سند آپارتمان بود. خدیجه آزادپور در میان شگفتی همگان مدال طلای بخش ساندای ووشوی بانوان را با خوشحالی وصف نشدنی به گردن آویخت. سایت تنیان با عنوان “دختری که گوانگجو را به هم ریخت” در گفت و گویی با این قهرمان قاره در ورزشی سنگین و کسی که نه ماه در اردو سنگینترین تمرینات را تحمل کرد، نوشت:  برای سایر کشورها تعجب برانگیز بود که یک بانوی محجبه بتواند با یک سری محدودیت ها به خوبی مبارزه کند و با قدرت بتواند مدعیانی چون چین تایپه، ویتنام، فیلیپین، کره جنوبی و هند را از پیش رو بردارد.

اما تعجب انگیزتر این بود که از سند آپارتمان خبری نبود؛ چون خدیجه متاهل نیست. او خود گفته است : “وقتی با پیروزی من مسئولان شاد می شوند و از کسب مدال یک بانوی ایرانی سخن می گویند من هم انتظار دارم تا به وعده های خود عمل کنند. هنوز پاداشی دریافت نکرده ام و مسئولان هنوز به وعده خودشان عمل نکرده اند. قبل از اعزام به من وعده اهدا منزل در صورت کسب مدال طلا را دادند و عنوان کردند پس از بازگشت شما از مسابقات کلید آپارتمان در همان فرودگاه اهدا خواهد شد که متاسفانه اینگونه نشد و پس از پیگیری هایی که انجام دادم اعلام کردند که شرایط تغییر کرده است و تنها در صورتی که متاهل شوید این پاداش به شما تعلق خواهد گرفت که این تصمیم واقعا باعث تضعیف روحیه من و سایر ورزشکاران خواهد شد باعث خواهد شد تا با دلسردی خودمان را برای رقابت های آینده آماده کنیم.”

به گفته خانم آزادپور: “در وزن من ورزشکار قطری به مقام سومی دست پیدا کرد و پس از پایان مراسم و در حضور من 40 هزار دلار به او پاداش دادند. مشخص است برای بازگشت او برنامه های فراوانی در نظر گرفته اند و اینجا تفاوت کشورها در عمل کردن به وعده ها کاملا به چشم آمد.”

گفتنی اینکه در پاسخ به افتخاراتی که خدیجه آزادپور و دیگر دختران و زنان ورزشکار ایرانی در بازیهای آسیایی بدست آوردند، حجت الاسلام سید محمد غروی، عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به خاطر پوشش و پخش تصاویر مربوط به ورزش بانوان در رقابت های گوانگژو گفت: “دختران ورزشکار را به مسابقات نفرستید. از مسئولان می ‌خواهم که در مورد حضور بانوان در مسابقات جهانی تجدیدنظر کنند!”

این روحانی تندرو همچنین گفت: “باید توجه داشت که مسابقات بخصوص جهانی، آمیخته با یکسری لوازم و ملزومات است که با ارزش‌های اسلامی ما سازگار نیست. از این رو به صورت جدی از مسئولان ورزشی خواسته می شود که در مورد این حضور یعنی حضور بانوان در مسابقات جهانی تجدیدنظر کنند! مسوولان باید بدانند پیامد راهی که در پیش گرفته‌اند قابل کنترل نیست. شاهد آن نیز برخی از کارهایی است که در این مسابقات صورت گرفت و در تلویزیون نیز مردم آن را مشاهده کردند و این اقدامات با اندیشه اسلامی سازگار نبود و از تلویزیون جمهوری اسلامی این انتظار نبود که برخی از تصاویر را نشان دهد و باعث خدشه‌دار شدن قلوب دین‌داران شود.”

به این ترتیب نه تنها از جایزه خبری نبود، بلکه “قلوب دین داران” هم خدشه دارشد.