فیلتر شد سایت سفارت

نویسنده

» گزارش گاردین از تهران

سعید کمالی دهقان

به دنبال بحران سیاسی ماه گذشته که منجر به بسته شدن سفارت بریتانیا  در ایران شد، ایران دسترسی مردم به وبسایت آن سفارت را  مسدود کرد.

وزارت امورخارجه بریتانیا  اعلام کرد که وبسایت این سفارتخانه در تهران که علیرغم بسته شدن سفارت به کار خود ادامه می داد، توسط مقامات ایرانی مسدود شده است. و  مردم ایران که به این وبسایت مراجعه کرده بودند با صفحه ای مواجه شدند که در آن نوشته شده بود: “دسترسی شما به این سایت امکانپذیر نمی باشد”

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلستان گفت: “وبسایت سفارت انگلستان در  ایران نیز به فهرست هزاران وبسایت دیگری که در ایران سانسور می شوند، پیوست.”

ایران در سال های اخیر با کمک چین توانسته است سایت های زیادی را مسدود کند. بیش از 5 میلیون وبسایت در ایران  فیلتر هستند که این شامل وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و تویتر و وبسایت های مخالفان حکومت، گروه های حقوق بشری و بسیاری از رسانه های خبری از جمله گاردین، بی بی سی و سی ان ان می شود.

با این وجود ایرانیان با کمک فیلترشکن ها  یا خدمات وی پی ان، به سایت های مسدود شده همچنان دسترسی دارند.

هیگ گفت که این اقدام ایران “غیرسازنده” و “نسنجیده” است.

او گفت: “این به مردم ایران نشان می دهد  که دولت شان قصد دارد دسترسی آنان را به اطلاعات محدود کند  و نگرانی مشروع جوامع بین المللی را از سیاست های و رفتار ایران، از آنان پنهان کند.”

وی در ادامه گفت: “این اقدام باعث می شود که مردم ایران نتوانند براحتی به اطلاعات مربوط به ویزای  انگلستان دسترسی پیدا کنند و این به جهانیان نیز سابقه ایران درمورد آزادی بیان و حقوق بشر را یادآوری می کند. این اقدام مانع از این نمی شود که انگلستان دست از ارتباط خود با مردم ایران بردارد و این شامل اینترنت نیز می شود.”

با وجود بسته شدن سفارت بریتانیا  در ایران،  وزارت امورخارجه از طریق وبسایت، فیس بوک و تویتر به ارتباطش با مردم ایران ادامه داد. نوشته های اخیر در وبسایت سفارت، اظهارات الیستر برت، و ابراز خوشنودی او از قطعنامه شورای  امنیت و محکوم کردن ایران به دلیل نقض حقوق بشر است.

مقامات ایرانی دائما به مطالب منتشر شده در سایت سفارت اعتراض می کردند، از جمله مقاله ای که سفیر سابق بریتانیا  در ایران، سایمون گاس، در مورد نسرین ستوده،وکیل شناخته شده که زندانی است، نوشته بود.

 

زمانی که این صفحه وبسایت سفارت باز می شود، فهرستی از لینک های مربوط به حکومت ایران دیده می شود از جمله تلویزیون انگلیسی زبان وابسته به دولت، پرس تی وی که در لندن دفتر دارد. پرس تی وی اخیرا به دلیل پخش مصاحبه مازیار بهاری، روزنامه نگار زمانی که تحت فشار مجبور به انجام مصاحبه شده بود، از سوی آف کام، نهاد ناظر بر قوانین رسانه ای، جریمه شد.

در اواخر ماه نوامبر، گروهی از ایرانیان معترض به سفارت و اقامتگاه دیپلومات های بریتانیائی  در تهران حمله کردند واین اقدام منجر به تعطیل شدن سفارت این کشور در ایران و اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا  شد.

اوایل ماه جاری، آمریکا سفارت مجازی خود را باز کرد که اطلاعاتی در مورد ویزا در اختیار ایرانیان قرار می داد. اما مقامات ایرانی این اقدام را محکوم کردند و چند روز بعد این سایت نیز مسدود شد.

گاردین، 22 دسامبر