سایت جدید اتمی چشم دشمنان را کور می کند

نویسنده

» گزارشی از ایل جورناله از سیاست های ایران

لوچانو گوللی

همه چیز با شلیک موشک در آسمان پیروان محمد در جریان  عملیاتی که نامش “پیامبر اعظم 4” بود، آغاز شد. این عملیات به بهانه بهبود توان دفاعی کشور برگزار شد. مانورهای بزرگ دیگری توسط نیروهای نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می شود که در حال حاضر در مقابل تهدید آمریکا و بحران فزاینده که بهتر است بگوییم از بعد از برملا شدن دومین سایت اتمی مخفی ایران در حوالی شهر مقدس قم، فزاینده تر شده است، قرار گرفته است و با این حال همچنان لحن ضد غربی خود را حفظ کرده است.

دفتر روابط عمومی سپاه که اندکی لحن محتاطانه به خود گرفته بود،اعلام کرد که این مانورها همه ساله اجرا می شود. اما این فقط لحنی محتاطانه است و در واقع روشی برای انداختن شک به دل دشمنان است. لغو کردن یا به تعویق انداختن مانور همانطور که احمدی نژاد نشان داد به این کار تمایل دارد، تنها راه برای دراز کردن دست دوستی به سمت آمریکا بود اما سخنگوی رهبر انقلاب، آیت الله علی خامنه ای اعلام کرد که سایتجدید که بزودی راه اندازی خواهد شد به  امید خدا چشمان دشمنان را کور خواهد کرد.

باید گفت که پیام این عملیات واضح بود؛ درستمثل پرتاب یک سنگ به صورت علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بود. علی اکبر صالحی گفته  است که آماده است تا فورا تاریخی را برای بازدید کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای تعیین کند. او این محکوم کردن ایران را به دلیل تاسیسات جدید، توطئه ای از پیش تعیین شده اعلام کرد. صالحی گفت: “گفت فعالیت های جاری در تاسیسات در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد”.

احمدی نژاد، گفته های اوباما را که ایران را به توسعه مخفیانه برنامه های اتمی اش محکوم کرده بود، بی اساس خواند. احمدی نژاد در مصاحبه با لری کینگ، درباره تغییر جهت ناگهانی اوباما در پیتسبورگ گفت که ما انتظار نداشتیم اوباما در کمتر از 48 ساعت گفته های خودش را در سازمان ملل نقض کند، اصلا توقع نداشتیم که اظهاراتی بی پایه و اساس بکند. اوباما در پیتسبورگ با قاطعیت از وجود دومین تاسیسات اتمی ایران انتقاد  کرده بود و اظهار داشت که: “حالا کشورهای دیگری که تا همین شش ماه پیش یا یک سال پیش درباره تحریم ایران مقاومت می کردند هم دچار نگرانی شده اند”. اما احمدی نژاد معتقد است که ایران در چارچوب قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی حرکت کرده است، این درحالی است که می افزاید: “خبر سایت جدید ایران ضربه محکمی بر غرب بود”. اوباما در جریان سخنرانی هفتگی اش با ملت، خاطرنشان کرد: “اکنون وقت آن رسیده است که ایران مقاصد صلح آمیز خود را نشان بدهد”. او در ادامه افزود: “ساختن یک سایت اتمی جدید، اقدامی است که نه تنها سیاستی مخدوش از سوی ایران است، بلکه مقوله منع تولید سلاح اتمی را هم زیر سووال می برد”.

همان شب، بنجامین نتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: “زمان آن رسیده است که برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران اقدام کنیم. اگر الآن این اقدام صورت نگیرد، پس کی قرار است صورت بگیرد؟” این پیام می تواند دوفرضیه را در پیداشته باشد: تشویق شورای امنیت به اعمال تحریم های شدید تر علیه ایران یا حمله نظامی.

منبع: ایل جورناله 27 سپتامبر