آزادی جیسون رضاییان را بخواهید

اکسپرس
اکسپرس

» گزارش اکسپرس از نامه ارسال شده به لوران فابیوس

شارل آنتوان ژولی

مدت زندانی جیسون رضاییان، نماینده اعزامی واشنگتن پست، که در تاریخ ۲۲ ژوئیه در ایران دستگیر شده، دو ماه دیگر تمدید شد. شارل آنتوان ژولی، وکیل مدافع، با ارسال نامه ای به لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، خواستار تلاش وی برای آزادی او شده است. این نامه را می خوانید.

حضور محترم جناب آقای وزیر،

مذاکرات درخصوص برنامه اتمی ایران طی سال جاری برای دومین بار به شکست انجامید و قرار است تا چند ماه آینده ازسر گرفته شود. فرانسه همواره براین نکته تأکید ورزیده که ایران بی شک باید تمامی تردیدها را درخصوص نیات اش در حوزه اتمی مرتفع سازد، و همچنین نسبت به وضعیت نگران کننده حقوق بشر در کشورش پاسخ های قانع کننده ای به فرانسه بدهد. اینها درواقع پیش نیازهایی بود که برای گسترش و بهبود روابط میان دو کشور لازم است. در همین راستا، مایلم به وضعیت روزنامه نگار آمریکایی، جیسون رضاییان اشاره کنم.

 

دلایل مبهم برای دستگیری او و همسرش

جیسون رضاییان گزارشگر اعزامی روزنامه آمریکایی واشگتن پست به ایران طی چند سال اخیر است. او در شب سه شنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ به شکلی وحشیانه به همراه همسرش یگانه صالحی ربوده شد. آپارتمان آنها را به هم ریختند، کامپیوترها و تلفن های همراه شان را توقیف کردند و حساب های توئیتر و فیس بوک شان را بستند. یگانه صالحی پس از هفته ها نگرانی و اضطراب ازسوی خانواده ها و بستگان آنها، در تاریخ ۶ اکتبر به قید وثیقه آزاد شد… بدون اینکه کسی بداند جرم او چه بوده. او را به سکوت واداشته اند و تماس با خارج از کشور به طور رسمی برای او ممنوع شده است. جیسون رضاییان نیز همچنان در زندان بسر می برد.

این حبس سؤالات بسیاری را مطرح کرده، چرا که با توجه به ویژگی های این روزنامه نگار، زندانی کردن او اقدامی کاملاً غیرقابل توجیه است. جیسون رضاییان از زمان استقرارش در ایران در سال ۲۰۰۸، همواره در نوشته هایش بیطرفی سیاسی را لحاظ کرده. او همواره از ته دل خواستار آن بوده تا وجهه ایران را بهبود بخشد و همه او را به عنوان تحسین کننده جامعه ایرانی می شناسند. همین خصوصیت او باعث شد تا وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان گزارشگر واشنگتن پست در ایران تعیین شود. کارهای او همواره مورد تمجید همکارانش قرار گرفته و آنها معتقدند هیچ کس بهتر از او نمی تواند در هزارتوی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران قدم گذارد. همتای ایرانی شما، محمد جواد ظریف، چند هفته پیش اعلام کرد که او را خوب می شناسد و اینکه او “روزنامه نگار خوب”ی است.

 

مخالف با پیشداوری نسبت به ایران

من جیسون رضاییان را بیش از ۲۵ سال پیش ملاقات کردم. در آن زمان، او هنوز نمی دانست که روزی روزنامه نگار خواهد شد و بیش از آن، نمی دانست که روزی در بطن بازی رقابت میان دو کشور که هر دو را دوست دارد، قرار خواهد گرفت. جیسون رضاییان در کالیفرنیا بزرگ شده و همیشه دنیا را به نیت اینکه آن را بهتر بفهمد گشته است. به همین دلیل عادت کرده بودم که خبر او را از مکان هایی کاملاً متفاوت بشنوم: راجستان، تایلند، اروپا، ایالات متحده، یا ایران.

ایران برای فرانسوی ها یا غربی ها مقصد آسانی محسوب نمی شود. و دقیقاً بخاطر مبارزه با همین پیشداوری ها نسبت به این کشور بود که جیسون رضاییان تصمیم گرفت به ایران برود و این کشور را که تا این حد در نظرها خطرناک به نظر می رسد با چشم خود ببیند. من خود نیز به دعوت او در آوریل ۲۰۱۳ به ایران رفتم و به واقع شگفت زده و مجذوب این کشور شدم. اقامت من کوتاه بود و با این ایده بازگشتم که این بار باید طولانی تر بمانم و تمامی شگفتی های این کشور را که او برایم نقل کرده بود ببینم: تبریز، بم، اصفهان، یا مشهد. بدین ترتیب جیسون رضاییان نه تنها “روزنامه نگار خوب”ی است، بلکه یکی از شیفتگان ایران است.

 

لکه ای سیاه بر وجهه ایران و روحانی

در چنین شرایطی، حبس طولانی مدت او حیرت انگیز و تأثرآور است. بیش از چهار ماه است که او در زندان بدنام اوین در شمال تهران در سلول انفرادی بسر می برد. او بیش از ۱۲۰ روز است که مورد بازجویی قرار می گیرد و زندانبانان او هنوز نتوانسته اند کوچک ترین خطا یا اتهامی علیه اش پیدا کنند. امروز جیسون رضاییان به لحاظ فیزیکی و روحی در شرایط بدی قرار دارد و ارتباط اش از دنیا قطع است. او به وکیل دسترسی ندارد و هنوز نمی داند چه جرمی مرتکب شده. حقوق بشر مقوله ای است که باید بدون تبعیض برای همه رعایت شود و این ارتباطی با ملیت فرد ندارد.

اکنون این وظیفه فرانسه است که از این معیارها دفاع کند و آنها را در سراسر جهان بسط دهد. حبس جیسون رضاییان طولانی ترین حبسی است که تاکنون ازسوی ایران در قبال یک روزنامه نگار غربی درنظر گرفته شده. این حبس لکه ای سیاه بر وجهه بین المللی ایران است و دولت آقای روحانی باید این لکه را قبل از اینکه امید به پیوستن به جامعه بین المللی داشته باشد، ازبین ببرد. شما باید در چنین شرایطی خواسته فرانسه و اروپا را نیز به خواسته ایالات متحده بیفزایید و خواهان آزادی هرچه سریعتر و بی قید و شرط جیسون رضاییان شوید…

با احترامات فائقه…

اکسپرس، ۵ دسامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran