توفیقی هم از وزارت علوم رفت

نویسنده
حسین محمدی

» همه شش مشاور فرجی دانا خداحافظی کردند

هم‌زمان با هشدار اصول‌گرایان به روحانی درباره وزیر آینده علوم و ذکر دلایل رای عدم اعتماد نمایندگان به فرجی‌دانا خبرگزاری وابسته به قوه‌قضاییه خبر از آن داده که جعفر توفیقی و چهار مشاور دیگر رضا فرجی‌دانا وزارت علوم را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - متعلق به قوه‌قضاییه - در خبری نوشت که “پنج مشاور فرجی دانا وزیر سابق علوم پس از استیضاح وی از سوی مجلس از این وزارتخانه خداحافظی کردند”.

این خبر پس از آن منتشر شد که دیروز رسانه‌های مختلف نوشته بودند که جعفر توفیقی استعفای خود را به محمدعلی نجفی - سرپرست وزارت علوم - تحویل داده و نجفی نیز با این استعفا موافقت کرده است.

به نوشته میزان: “بر اساس اعلام یک مقام آگاه در وزارت علوم، مشاور بودن سمت اجرایی محسوب نمی‌شود به همین دلیل با برکناری یک مقام مسوول، مشاوران وی هم خود به خود برکنار می‌شوند”.

هم‌زمان با انتشار این اخبار فشارها بر روحانی درباره معرفی وزیر جدیدعلوم به مجلس نیز افزایش یافته است. الیاس نادران نماینده اصول‌گرای مجلس و از حامیان استیضاح فرجی‌دانا گفته است که “اگر وزیر معرفی شده، به طور مشخص بخواهد راه وزیر معزول را ادامه دهد در همان جلسه رای اعتماد برکنار خواهد شد، در غیر این‌ صورت اگر در جلسه رای اعتماد وعده‌هایی را بدهد و به آن‌ها پای‌بند نباشد، باید منتظر برخوردی از سوی نمیاندگان مجلس باشد که به مراتب شدیدتر از آنچیزی خواهد بود که تصورش را می‌کند.”.

نادران ضمن توصیه به روحانی برای “احترام گذاشتن به تعامل قوا” اضافه کرده: “اگر باز هم همان ستاد جنگ سابق در وزارت علوم سیطره پیدا کند، نمیاندگان مجلس برخورد جدی خواهند کرد”.

اشاره نادران به سخنان حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در ابتدای هفته جاری است. روحانی در این نشست گفته بود که با تغییر یک وزیر مسیر و هدف دولت تغییر نخواهد کرد. وی پیش از این نیز گفته بود وزیر جدید علوم نیز همان مسیر فرجی‌دانا را تعقیب خواهد کرد.

تهدید نادران به “برخوردی که فرکش را نکنند” با دولت یک روز پس از سخنان عزت‌الله یوسفیان رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ‌بیان شده که گفته بود: “اگر هیات رییسه مجلس و برخی نمایندگان مجلس مقاومت نکنند دولت سقوط می‌کند چرا که نزدیک به نصفی از وزرا در معرض استیضاح قرار دارند”.

 هم‌زمان کمال‌الدین پیرموذن از نمایندگان حامی دولت در مجلس در گفت‌وگویی با وب‌سایت مثلث گفت که “انتصابات دولت در سراسر کشور بدون توجه به نظر نمایندگان” و “لحن تند رییس‌جمهور مقابل منتقدانش” از جمله دلایلی بود که موجب شد استیضاح فرجی‌دانا در مجلس رای مثبت نمایندگان را به همراه داشته باشد.

و هفته پیش رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت روحانی، در جلسه استیضاح خود در مجلس شرکت کرد، اما موفق به کسب رای اعتماد مجدد از نمایندگان مجلس نشد.

حامیان روحانی دلیل استیضاح وزیر علوم را افشای مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” در دولت احمدی‌‌نژاد دانسته و گفته‌ بودند که با توجه به افشای نام برخی از نمایندگان مجلس فعلی در این پرونده، آن‌ها اقدام به استیضاح فرجی‌دانا کردند.

فرجی‌دانا نخستین وزیر دولت روحانی بود که توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد. پس از رای نمایندگان به استیضاح فرجی‌دانا روحانی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد.

از جمله انتقادهای اصول‌گرایان به فرجی‌دانا بحث انتصاب‌های وی و به شکل خاص جعفر توفیقی و جعفر میلی‌‌منفرد بود. گرچه فرجی‌دانا علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در جلسه استیضاح قول دادند که در صورت رای مثبت نمایندگان به فرجی‌دانا وی این وزرا را برکنار خواهد کرد اما باز هم وزیر سابق علوم موفق به اخذ رای اعتماد مجدد از دولت نشد.

فشارها بر دولت روحانی برای تغییر رویه در وزارت علوم و معرفی وزیر جدید در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته زمزمه استیضاح چند وزیر دیگر کابینه نیز به گوش رسیده است.

علی جنتی وزیر ارشاد رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات شنیده شده. هم‌زمان نمایندگان مجلس انتقادهای خود از برخی وزرای دیگر نظیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر معدن از جمله این وزرا هستند.