گزارشگر ویژه حقوق‌بشر را به ایران بفرستید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» درخواست فعالان دانشجویی از بان‌کی‌مون

تجمع و تحصن جمعی از فعالان سابق دانشجویی در میدان “ملل” شهر ژنو سوئیس مقابل مقر دائمی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، وارد دومین روز خود شد و متحصنان نامه‌ای خطاب به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل منتشر کردند.

این فعالان دانشجویی که قرار است سه روز در مقابل دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل تحصن کنند، در نامه خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل، با توضیح مختصری از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، به بازداشت و سرکوب دانشجویان و بازداشت رهبران جنبش سبز به همراه همسرانشان اشاره کرده اند.

در این نامه فعالان سابق دانشجویی آمده است: “ما کنشگران جامعه مدنی ایران از سازمان ملل و دبیر کل آن می‌خواهیم که مساله وخامت حقوق بشرایران در راس کلیه جلسات و روابط سازمان ملل و کشورهای عضو با ایران قرار گیرد. و همچنین درخواست می‌کنیم با در پیش گرفتن هر گونه اقدام ممکن چون تعیین گزارشگر ویژه جهت بررسی وضعیت حقوق بشر، اعمال حداکثر فشارهای سیاسی روی ایران به صورت مکرر و مداوم و همچنین مکاتبات پیاپی با حکومت ایران از نقض بیش از این حقوق بشر جلوگیری کرده و دولت ایران را وادار سازد در جهت احقاق آزادی‌های سیاسی و اجتماعی گام بردارد.”

این تجمع، که از روز شنبه آغاز شده، قرار است امروز خاتمه یابد.  حاضران در این تجمع اعلام کرده‌اند علاوه بر ایرانیانی که در این مراسم حضور داشتند، برای ساعاتی برخی از معترضان لیبیایی نیز در همبستگی با مردم ایران، در تحصن شرکت کرده‌اند.

در همین ارتباط مصطفی خسروی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار و فعال سابق دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، به روز گفت: “استقبال از مراسم، تاکنون جالب بوده است. بسیاری از فعالان حقوق‌بشری با ملیت‌های مختلف هم در جمع ما حضور یافتند و با مبارزات ملت ایران اعلام همبستگی کردند”.

وی با اشاره به تحویل نامه‌ای خطاب به بان کی مون، گفت: “این نامه در واقع عصاره درخواست‌های شرکت کنندگان در این برنامه بود. ما احساس می کنیم که با توجه به سرکوب های چند سال گذشته علیه روشنفکران، روزنامه نگاران و فعالان دانشجویی و تشدید آن در حوادث پس از انتخابات و همچنین بازداشت رهبران جنبش سبز، این حداقل کاری است که جامعه جهانی می تواند و باید در مقابل نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران انجام دهد”.

 سجاد ویس مرادی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، نیز در همین زمینه گفت: “این تجمع با استقبال جمعی از هموطنان ایرانی مواجه شد. ده ها نفر از ایرانیانی و دانشجویانی که توانسته بودند امروز خود را به میدان ملل ژنو برسانند در این تجمع شرکت کردند و جمعیت به ۱۰۰ نفر رسید”.

امیر معماریان از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد و از دیگر امضاکنندگان فراخوان فعالان دانشجویی که در این برنامه حضور داشت نیز گفته است: “در این تجمع پلاکاردهایی در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و وضعیت زندانی های سیاسی در دست تجمع کنندگان بود. همچنین افراد شرکت کننده تصاویر رهبران جنبش سبز و دانشجویان زندانی مثل بهاره هدایت، مجید توکلی، میلاد اسدی، ضیاء نبوی، مجید دری، مهدیه گلرو و… را در دست داشتند. قرار است بعضی از فعالان دانشجویی در نشست های جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کنند و گزارش هایی از نقض حقوق دانشجویان و دیگر اقشار جامعه در ایران ارائه دهند”.

معماریان پیش از این نیز، مطالبات دانشجویان را “بررسی دقیق پرونده سنگین نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی، و گسیل سریع بازرس ویژه حقوق بشر به ایران برای بازدید از زندانهای ایران، و رسیدگی به پرونده زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای دستگاه‌های امنیتی نظام جمهوری اسلامی” اعلام کرده بود.