رمضان، بدون حکومت

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

بیخودی نیست که می گویند رمضان ماه مهمانی خداست. واقعا دستش درد نکند. آیت الله شبیری زنجانی پیشنهاد کرده که: “ماه رمضان روزها تعطیل و شب ها کار شود” من که پیشنهاد می کنم اصولا جمهوری اسلامی ماه رمضان را بطور کامل تعطیل کند. فکر کنید نه گشت ارشاد در خیابان باشد، نه سپاه فعالیت کند، نه نیروی انتظامی به خانه های مردم حمله کند. نه وکلای مجلس از صبح تا شب به ملت و دولت بد و بیراه بگویند. حتی برنامه های صدا و سیما هم تعطیل باشد، والله کسی معترض نمی شود. یعنی همه این رویاها فقط با یک مهمانی خدا در دسترس است. کلا هر چه مسئولان کشور سر کارشان نروند هم کشور بیشتر پیشرفت می کند، هم ملت نفس راحتی می کشند، هم دزدی و قتل و جنایت کمتر می شود، هم بحران منطقه حل می شود، یعنی همه مشکلات با تعطیل دولت راحت حل می شود. آن وقت بگو خدا نیست……

 

به ورزشگاه نمی رود

خانم فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور گفته است که: “به ورزشگاه نمی روم و اجازه رفتن به ورزشگاه را هم به دختر نوجوانم نمی دهم.” البته ما با این نظر ایشان خیلی هم غمگین و افسرده و دل نگران نشدیم، یعنی اصولا خیلی روی آمدن ایشان به ورزشگاه حساب نکرده بودیم، راستش را بخواهید حتی کمی هم خوشحال هستیم که یک خانم با چنین نظر و اخلاقی اگر به ورزشگاه برود آخرش می خواهد مثل حمید رسائی یا عناصر مشابهش ضد حال بزند به ملت تماشاچی، اصلا خانم صد سال سیاه نمی خواهم شما به ورزشگاه بیایی، البته دختر نوجوان ایشان هم دو سال دیگر که بزرگ بشود، اصلا معلوم نیست چه نظر و عملی داشته باشد. مگر آیت الله خلخالی یک در میلیون فکر می کرد دخترش یک فمینیست تووووپ بشود؟ ما که مشکل مان نیامدن این خانم و دخترش به ورزشگاه نیست، مشکل این است که این خانم جلوی رفتن بقیه را به ورزشگاه نگیرد. حالا خودت می خواهی بروی بهشت، چکار داری ما در جهنم چطوری حال می کنیم. برررررررو. البته ایشان نرفته و دلیل مخالفتش برای ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه را چنین گفته که “مسئله ورزشگاه اولویت اول تا دهم زنان هم نیست.” ما بعد از این اظهار لحیه رفتیم به محضر این خانم و پرسیدیم که اولویت های زنان چیست؟ گفت: اول از همه مسائل خانواده. گفتیم حالا مگر میزان طلاق بالا رفته و تجرد قطعی افزایش پیدا کرده و ازدواج کم شده و بعد خانوار سه و نیم نفر شده و همه اینها نشان نمی دهد که مشکل خانواده که خیلی اولویت دارد حل نشده؟ گفت: البته قبول دارم، ولی اولویت مهم این است. گفتم اولویت بعدی چیست؟ گفت: مسائل حقوقی زنان که آنها هم حل نشده و این همه مهم است. گفتم اولویت سوم چیست؟ گفت: مسئله حجاب زنان که ما سی و پنج سال است هر کاری می کنیم حل نمی شود. و باید آن را در اولویت گذاشت. پرسیدم: اولویت بعدی زنان چیست؟ گفت: اولویت مهم ما گسترش فحشا و پائین آمدن سن فحشا و کشیده شدن فحشا به زنان متاهل است. گفتم: این مسئله که اولویت دارد حل شده یا نه؟ با ناراحتی گفت: “نه تنها حل نشده بلکه بدتر هم شده.” گفتم: اولویت بعدی چیست؟ گفت: اولویت بعدی جداسازی های جنسیتی است که…. گفتم: بدتر شده یا بهتر؟ گفت: نههههه، خیلی بدتر شده…. خلاصه ما ده اولویت مهم مسائل زنان را پرسیدیم و دیدیم که همه مشکلاتی که اولویت دارد همه لاینحل است و روز به روز بدتر می شود. خب! خواهر من! مادر او! شما که اولویت های دیگر را هم رسیدگی نمی کنی حالا چکار داری که رفتن زنان به ورزشگاه اولویت ششم است یا دهم یا بیستم، شما که اولی را هم انجام نمی دهی دیگر چرا مردم را توی صف معطل می کنی.

 

فتنه هابیل علیه قابیل

بیخود نمی گویند “ما ملت مرده پرستی هستیم” و “به مرده چوب نمی زنند”، پنج سال از اعتراضات جنبش سبز در انتخابات ۱۳۸۸ می گذرد، اصولگرایان و محافظه کاران مخالف اصلاحات، از یک طرف هر روز می گویند جنبش سبزی وجود نداشت، هزار نفر بودند تمام شدند رفتند، اصلا اصلاحات و جنبش سبز مرده است و از طرف دیگر اینقدر که در مورد این مرده از دست رفته حرف می زنند در مورد زنده ها و اتفاقات معمول حرف نمی زنند. کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری گفت: “شعار اعتدال ادامه فتنه است.” البته هر جور فکر کنیم این یکی درست است. بالاخره فتنه ۸۸ در مورد نامزد اصلاح طلبان که مورد تائید خاتمی بود رخ داد، در انتخابات ۹۲ هم روحانی با تائید خاتمی پیروز شد. روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشته که “فتنه ۸۸ ادامه فتنه ۷۸ بود”، البته من که یادم نمی آید فتنه ۷۸ چی بود ولی احتمال می دهم منظور روزنامه جمهوری اسلامی همان اعتراض سه روزه دانشجویان در تیر ۷۸ در کوی دانشگاه تهران باشد. بعدا که نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی از چسباندن ۸۸ به ۷۸ خوشش آمده، هی عقب عقب رفته و نوشته “فتنه ۷۸ هم ریشه در فتنه دهه شصت داشت.” یعنی همین طوری هیچ حرفی نزنی فردا می گویند “فتنه ۸۸ ادامه جنبش ملی شدن نفت بود” و “روی کار آمدن روحانی حاصل اعدام شیخ فضل الله نوری در انقلاب مشروطه بود.” و جنبش سبز در حقیقت ریشه در حمله مغولها در قرن هفتم دارد و آخرش هم معلوم می شود کل قضیه برمی گردد به دعوای هابیل و قابیل که قابیل زورش بیشتر بود زد با بیل هابیل را کشت. اصلا آدم نمی فهمد این چه مرضی است که ما هی می خواهیم کشف کنیم که چه چیزی با چه چیزی رابطه دارد و وقتی هم نمی چسبد به زور ربطش می دهیم. البته کریمی قدوسی نظر مهمی داده که شایان توجه است. او گفت: “روحانی قصد دارد به رهبر جام زهر بدهد.” من که فکر می کنم حالا که روحانی دارد این لطف را می کند رهبری هم اینقدر لج نکند، بخور عزیزم! یک دفعه است، تموم می شه می ره. باریکلا.

 

برزیل ماند، شیلی رفت

فعلا بازی برزیل و شیلی امروز تمام شده و برزیل با ضربات پنالتی مسابقه را برده و مانع سکته و نابودی میلیونها برزیلی فوتبال دوست که جام جهانی را برگزار می کنند شده است. کلمبیا هم تا همین حالا که دقیقه چهلم بازی است با نتیجه یک بر صفر از اروگوئه پیش افتاده و اگر به همین صورت پیش برود کلمبیایی ها در جام باقی می مانند. دوازده تیم دیگر هم یعنی هلند، کستاریکا، فرانسه، آلمان، آرژانتین، بلژیک، نیجریه، الجزایر، سوئیس، آمریکا، مکزیک و یونان هستند که در سه روز آینده تکلیف شش تیم دیگر مرحله بعد معلوم می شود. فعلا از پیش بینی های من برای چهار تیم اول یکی غلط از آب درآمده و آن هم اسپانیاست. حدس زده بودم که اسپانیا، برزیل، آرژانتین و بلژیک چهار تیم اول باشند، البته از هلند و فرانسه هم نباید غافل شد که تیم های عظیم الشانی هستند. بازی ها همچنان جذاب و دلچسب است اگر چه رفیق و رفقای ما در تیمهای اسپانیا و پرتغال و انگلیس و بقیه حذف شدند، ولی مثل اینکه دنیای بدون قهرمان هم خیلی بد نیست.  

 

موبایل و باروری

یعنی فکر کنید وضعی شده که جامعه آرمانی رهبران جمهوری اسلامی جامعه ای است که در آن بیست میلیون زن حامله با شکم های برآمده منتظر زایمان باشند، یعنی فکر کنم هیچ چیز مثل حامله شدن خواهر و مادر مردم رهبری را خوشحال نمی کند. نصف خبرهای مملکت هم رفته زیر شکم و همه مربوط به این است که لوله ها را ببندیم یا باز کنیم و آب قطع است یا جیره بندی است یا سقط جنین جرم است یا نیست. بگو تو که در سال آینده نصف شهرت آبش قطع است چرا جلوی بستن لوله را می گیری؟ خیلی عرضه داری آب مردم را بیاور. از آن طرف خبرگزاری بسیج نوشته: “موبایل باروری مردان را کاهش می دهد.” البته پر بیراه هم نمی گویند ولی فکر کنم اگر مشترک مورد نظر در دسترس باشد و موبایل آنتن بدهد، باروری هم کاهش پیدا نکند. منتهی اگر آنتن بدهد.

 

شهید قلب تاریخ است

هی می گویند که ما در سوریه دخالت نظامی نداریم، هر هفته جسد یک فرمانده سپاه که در سوریه کشته شده است به ایران می آورند و دفن می کنند. همین هفته قبل گفته شد دادالله شیبانی دومین فرمانده سپاه فارس در دو ماه گذشته در سوریه کشته شد. همین ثابت می کند سپاه هیچ حضور نظامی در سوریه ندارد. باز خدا را شکر که ما در عراق حضور نظامی داریم، وگرنه اگر در آنجا هم حضور نظامی نداشتیم نصف فرماندهان سپاه در عراق کشته شده بودند. همین است که می گویند “شهید قلب تاریخ است.” البته قلب هم چند معنی دارد. اولی نشد دومی. یکی از همان معنی ها را پیدا کنید.