رییس دفتر رهبر در قم هم نگران شد

نویسنده
حسین محمدی

» زنجیره تجمعات "دلاوران دلواپس"

چند هفته پس از برگزاری همایش “دلواپسیم”‘، اصول‌گرایان مخالف دولت به شکل هم‌زمان چند همایش دیگر نیز با مضمونی مشابه برگزار کردند. همایش‌هایی که یکی از آن‌ها شاهد حضور رییس دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی در قم هم بود.

این همایش‌ها و انتقادها از دولت روحانی اما محدود به مسایل هسته‌ای و مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ محدود نماند، بلکه سیاست‌های فرهنگی دولت نیز با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شد.

همایش “دلاوریم” به مناسبت سوم خرداد، سال روز آزادی خرمشهر در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد. علاوه بر افرادی چون لاله افتخاری و محمداسماعیل کوثری - نمایندگان مجلس - و علی‌رضا پناهیان - از روحانیون نزدیک به جبهه پایداری - خانواده افرادی نظیر حسن تهرانی‌مقدم - که از وی به عنوان پدر موشکی ایران یاد می‌شود -، خانواده علی‌رضا ستاری - از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ - نیز حضور داشتند.

محمداسماعیل کوثری در این مراسم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: “از تیم مذاکره کننده در بحث هسته‌ای انتظار داریم که اگر رزمندگان ما با کم‌ترین امکانات دشمن را از سرزمین بیرون کردند، باید در مذاکرات با ۱+۵ هم محکم و در جهت منافع ملی خود، شکست دهیم و از صف‌آرایی آن‌ها در قالب ۱+۵ا توکل به خدا و ائمه اطهار، نترسیم و حق قانونی و مسلم را از آن‌ها بگیریم”.

علی‌رضا پناهیان، از روحانیان نزدیک به مصباح‌یزدی، نیز در این مراسم درباره تیم مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی و انتقادهای اصول‌گرایان از آن‌ها گفت: “وقتی مساله موشکی و دفاعی ایران در مذاکرات مطرح می‌شود وزیر خارجه می‌خندد و این یعنی تضعیف مواضع طرف مقابل و تقویت مواضع کشور. اگر با مذاکره بتوانیم شر یک دشمن شرور را کم کنیم، چرا این کار را نکنیم. متاسفانه برخی می‌خواهند از فرصت مذاکره سواستفاده کنند و مقاومت را بشکنند”.

این همایش در حالی برگزار شد که هفته گذشته وب‌سایت تدبیر - حامی دولت روحانی - نوشته بود که اس.ام.اس‌هایی با مضمون برگزاری همایشی با عنوان “دلاوریم” در حمایت از مواضع دولت در مذاکرات هسته‌ای و با حضور برخی از اصلاح‌طلبان و نیروهای حامی دولت، ارسال شده بود. مقام‌های دولتی اما برگزاری چنین همایشی را تکذیب کرده بودند.

از سویی نام‌گذاری این همایش، به نظر می‌رسد اشاره به سخنانی دارد که محمدجواد ظریف - وزیر امورخارجه - هفته گذشته در مجلس بر زبان رانده بود. ظریف در سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس، درباره مذاکرات هسته‌ای و انتقادها از آن، گفته بود: “سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و نه دعواهای سیاسی است، ما ملتی دلاوریم نه دلواپس”.

هم زمان مراسم دیگری نیز در شهر اصفهان با عنوان “دلاوران دلواپس” برگزار شد. در این مراسم حمید رسایی، از نمایندگان مجلس، درباره رویه ی دولت روحانی گفت: “دلواپسی امروز از دو منظر قابل بررسی است: یکی اینکه پس از توافق اولیه دشمنان خوشجال شدند و بنابر آموزه های قرآنی باید در این حالت نگران شد و دیگر آنکه به دلیل سستی این توافق، مذاکرات وین نیز به شکست منجر شد. امروز و بعد از وین ما نگران خطوط قرمز رهبری برای تیم مذاکره کننده هستیم؛ چرا که رهبری ۵ شرط اساسی برای مذاکرات عنوان کردند که خط قرمز هستند. نگرانی ما این است که حالا که بعد از وین تیم مذاکره ایستادگی در برابر غرب پیدا کرده است به یکباره متزلزل شود.تا قبل از وین دلواپسی ما جنبه انتقادی داشت و امروز نگرانی ما در قالب حمایت وجود دارد. ما از روند و موضع جدید تیم مذاکره کننده حمایت می کنیم؛ اما نگران هستیم که این موضع و ایستادگی مداوم نباشد و چنانچه خطوط قرمز رعایت نشود این دلواپسی ادامه خواهد داشت”.

 

همایش نگران‌ها در قم

دومین همایشی که در انتقاد از دولت برگزار شد، در شهر قم بود. مدرسه فیضیه قم، شاهد حضور جمعی از منتقدان اصول‌گرای دولت روحانی بود که همگی رویه‌ی دولت در سیاست خارجی و سیاست‌های فرهنگی را زیر سوال بردند. نکته‌ی قابل توجه این مراسم حضور “حجت الاسلام ملکا” رییس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در شهر قم، در این مراسم بود.

علاوه بر وی سعیدی امام جمعه قم، ممدوحی و کعبی از اعضای مجلس خبرگان، آشتیانی، نبویان، زارعی، امیرآبادی، بیرانوند، سالک، نادران، طلا و بذرپاش - نمایندگان - از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

در قم انتقادها از دولت روحانی بیش از آن‌که مربوط به مذاکرات هسته‌ای باشد، به سیاست‌های فرهنگی دولت باز می‌گشت. از سوی دیگر نگرانی درباره انتخابات سال آینده‌ی مجلس خبرگان نیز یکی دیگر از محورهایی بود که در این مراسم روی آن تاکید شد.

احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، در این همایش با اشاره به این‌که “برخی در جریان مذاکرات از خود وادادگی نشان می‌دهند”، گفت: “برخی پس از فتح خرمشهر به امام گفتند با آمریکا مذاکره کنیم و مشکلات خود را حل کنیم و امام در پاسخ به آنها فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ امروز نیز برخی می‌گویند با مذاکره با آمریکا مشکلات خود را حل کنیم”.

سالک در سخنان خود همچنین با اشاره به کاهش بیست درصدی بودجه فرهنگی کشور در سال جاری، خواستار آن شد که “مسوولان فرهنگی تهاجم فرهنگی را باور کنند” و گفت: “امروز زیر آماج فرهنگی دشمنان قرار داریم و می‌خواهند اعتقادات مذهبی و دینی ما را از بین ببرند. همان گونه که رهبری فرمودند فرهنگ غربی به دنبال از بین بردن فرهنگ بومی است؛‌ امروز ما نباید دین را فدای اقتصاد کنیم”.

آشتیانی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در سخنان خود، با ابراز نگرانی از وضعیت فرهنگی کشور گفت: “همه باید برای تبیین جریان فرهنگی تلاش کنند و با برطرف کردن هجمه‌ها و توطئه‌های دشمن در این مسیر ارزش‌های دینی را احیا کنند”.

وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - از برگزاری این همایش‌ها با عنوان “زنجیره دلواپسی در شهرهای بزرگ کشور” یاد کرد و نوشت: “سوم خرداد ۹۳ حال و هوای متفاوتی داشت، چنانکه جریانات انقلابی از روزهای گرامیداشت این حماسه، برای ابراز نگرانی و دلواپسی‎های خود در عرصه‎های کلان مدیریتی خصوصا در فرهنگ و سیاست خارجی بهره بردند”.

دو هفته پیش بسیج دانشجویی دست‌اندرکار برگزاری مراسمی با عنوان “دلواپسیم” شده بود. مراسمی که بسیاری از دست‌اندرکاران و سخن‌رانان این مراسم نیز از اعضای نزدیک به جبهه پایداری بودند. آن زمان رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان از این همایش با عنوان “گردهمایی بزرگ منتقدان توافق هسته‌ای ژنو” یاد کردند. برگزاری این همایش اما با واکنش حامیان دولت روحانی مواجه شد و آن‌ها بانیان برگزاری چنین مراسمی را مورد شماتت قرار دادند.