هشدار کامرون و اوباما به کنگره

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از موضوع ایران در مذاکرات واشنگتن

باراک اوباما و دیوید کامرون هشدار داده‌اند، در صورتیکه کنگره آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کند، امکان مواجهه نظامی با این کشور بالا می‌رود.

اوباما در کنفرانس خبری مشترک با کامرون فشار زیادی را متوجه کنگره آمریکا کرد و گفت، در صورت تصویب هرگونه قانونی در این رابطه آن را وتو خواهد کرد. نخست وزیر بریتانیا نیز عنوان کرد، در طی سفر خود به واشنگتن با برخی از سناتورها صحبت کرده تا بتواند آن‌ها را از تصویب چنین قانونی منصرف کند.

این هفته مذاکرات هسته‌ای در ژنو دنبال می‌شود. اوباما هشدار داده است که در گردهمایی حزب در روز پنجشنبه از وتوی خود استفاده خواهد کرد. کنگره می‌تواند با جلب آرای دو سوم نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان، وتوی اوباما را بی‌اثر کند. اوباما گفته است: “کنگره باید آگاه باشد اگر راه‌حل دیپلماتیک شکست بخورد، ریسک و احتمال مواجهه نظامی بالا می‌رود و کنگره باید مسئولیت آن را بپذیرد. احتمال شکست کل مذاکرات بسیار بالاست. اگر این اتفاق بیافتد، دیگر ایران هیچ محدودیتی ندارد و به کارهایی که پیش از مذاکرات انجام می‌داد باز خواهد گشت: وقتی راکتور آب سنگین، پس از تکمیل ساخت به پیشرفت خود ادامه دهد، بسیار سخت می‌توان آن‌را از کار انداخت و حمله به آن بسیار مشکل خواهد بود.”

اوباما همچنین خاطرنشان کرد، تصویب تحریم‌های جدید بسیار غیرسازنده خواهد بود چون ائتلاف بین‌المللی علیه ایران نیز از بین می‌رود. وی گفت: “[ایران] می‌تواند استدلال کند که مذاکرات به خاطر سوءنیست آمریکا و از بین بردن توافق، شکست خورده است. در تمام جهان نیز در این مورد همدلی ایجاد می‌شود و نتیجه‌اش این خواهد بود که تحریم‌های کنونی ما نیز نخ‌نما و بی‌اثر می‌شود چون تحریم‌های جدید برای برخی از کشورهای جهان که می‌خواهند نفت ایران را بخرند مشکل ایجاد می‌کند.”

کامرون در یک اقدام دیپلماتیک غیرمنتظره گفت، روز جمعه با دو سناتور صحبت کرده و به آن‌ها نسبت به عواقب تصویب این قانون هشدار داده است. وی گفت: “ممکن است امروز هم با یکی دو نفر دیگر حرف بزنم. نه به این صورت که نخست وزیر بریتانیا بخواهد به سنای آمریکا بگوید چه کار بکند یا نکند. این درست نیست. اما فقط می‌خواهم به عنوان کشوری که در این مذاکرات حیاتی کنار آمریکا ایستاده است بگویم، نظر بریتانیا در مورد تحریم‌های بیشتر در این لحظه، این است که به حصول نتیجه موفقیت‌آمیز کمکی نمی‌کند و می‌تواند اتحاد بین‌المللی در مواجهه با ایران را از بین ببرد.”

جنبش هوادار تحریم‌ها در کنگره شدیدا توسط گروه‌هایی نظیر کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا حمایت می‌شود. حامیان کاخ سفید می‌گویند، دخالت دیوید کامرون کمی با نظرات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل متفاوت است.

همچنین اوباما گفته است، ادعای کنگره را مبنی بر این‌که تصویب تحریم‌های بیشتر با اعمال آن‌ها تفاوت دارد رد کرد. او به خبرنگاران گفت: “حالا این استدلال‌ها را می‌شنوید که “این‌ها از لحاظ تکنیکی تحریم نیست، بلکه قوانینی است که تنها احتمال تحریم‌های بیشتر را برقرار ‌می‌کند.” من به شما تضمین می‌دهم که ایران و شرکای ما این‌طور برداشت نمی‌کنند.”

وی افزود: “سئوال من از اعضای کنگره، همچنین از افراد هم‌حزبی خودم این است که چه اصراری است کاری بکنیم که احتمال دستیابی به توافق در ۶۰ یا ۹۰ روز آینده به خطر بیافتد؟ دقیقا می‌خواهید چه چیزی بدست بیاورید؟”

 

منبع: گاردین - 16 ژانویه