بازداشت رهبران معلمان همزمان با روز معلم

نویسنده
شروین امیدوار

» واکنش امنیتی به اعتراض صنفی

نیروهای وزارت اطلاعات همزمان با فرا رسیدن 12 اردیبهشت، روز معلم، تعدادی از  فرهنگیان و رهبران کانون صنفی معلمان و سازمان معلمان ایران را بازداشت و به بندهای امنیتی زندان اوین منتقل و همزمان وبلاگ های معلمان را فیلترکردند.

علی اکبر باغانی، دبیر کل کانون صنفی معلمان، علی رضا هاشمی دبیرکل سازمان معلمان و محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان  ایران از جمله کسانی هستند که توسط ماموران امنیتی به خاطر فعالیت های صنفی خود دستگیر شده اند. این درحالی است که معلمان دیگری همچون عبدالله مومنی، هاشم خواستار، محمد داوری، رسول بداقی، فرزاد کمانگر و عبدالرضا قنبری از ماه ها پیش بازداشت و برخی چون کمانگر و قنبری به اعدام محکوم شده اند.

بازداشت معلمان و فرهنگیان عضو کانون صنفی و سازمان معلمان پس از آن صورت گرفت که شورای هماهنگی تشکی های صنفی معلمان چند روز پیش و در آستانه 12 اردیبهشت، روز معلم، با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی و صنفی معلمان، مقامات دولت مستقر را به خاطر ادعاهایشان مبنی بر وجود آزادی در ایران مورد اعتراض قرار داد و افزود: “فرهنگیان «آزادترین کشور جهان» می خواهند بدانند امثال بداقی ها، خواستارها، داوری ها و مومنی ها چه جرمی مرتکب شده اند که باید بدون محکومیت، ماه ها حبس درشرایط نامناسب را تحمل کنند، حقوق شان قطع و فرزندان خرد سال شان در سختی و مضیقه ی مادی، ناامنی وناامیدی و سراسیمگی زندگی کنند، و معلمانی چون کمانگر و قنبری چه گناه نابخشودنی مرتکب شده اند که به احکام هولناک اعدام محکوم شده اند.”

به گفته اعضای کانون صنفی معلمان، علی اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی در طول هفته گذشته بارها از سوی ماموران امنیتی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در خیابان صبای شمالی در نزدیکی خیابان انقلاب احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بودند.

روز سه شنبه 7 اردیبهشت اما دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان پس از احضار و بازجویی به خانه بازنگشتند و ماموران وزارت اطلاعات تنها یک روز بعد در چهارشنبه 8 اردیبهشت حاضر شدند در مراجعه خانواده های نگران علی اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی بازداشت این دو معلم و انتقال آن ها به زندان اوین را تائید کنند.

کانون صنفی معلمان ایران همزمان خبر داد که محمود بهشتی لنگرودی”به خانواده  خود گفته است که اگر احضار او به بازداشت منجر شود، از لحظه ی بازداشت دست به اعتصاب غذا خواهد زد.”

روز پنج شنبه 9 اردیبهشت نیز تعدادی از ماموران امنیتی با هجوم به منزل علی رضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران و در حالی که وی در منزل تنها بود ساعت ها به بازرسی از منزل وی پرداختند و بخشی از وسایل منزل و از جمله کامپیوتر وی را توقیف و او را بازداشت و به بازداشتگاهی نامعلوم منتقل کردند.

به نوشته “سخن معلم” از آن جا که هنگام بازداشت علی رضا هاشمی کسی جز خود وی در منزل نبوده و همسر ایشان نیز در سفر زیارتی بوده “بستگانش از به هم ریختگی وسایل منزل و بردن کامپیوتر متوجه بازداشت ایشان شده اند.”

برخی شاهدان عینی در محل سکونت دبیرکل سازمان معلم  گزارش داده اند که دو خودرو و دستکم 6 مامور اطلاعات با لباس شخصی در جریان بازداشت علی رضا هاشمی دخالت داشته و علاوه بر ورود به منزل و بازرسی چند ساعته، پس از بازداشت و در حین انتقال دبیر کل سازمان معلمان ایران را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده اند.

دبیرکل سازمان معلم پیشتر نیز، دو بار به ترتیب در جریان اعتراضات صنفی معلمان در اسفند 85 و در بازداشت های پس از کودتای انتخاباتی 88 بازداشت و در زندان انفرادی محبوس شده و در روزهای اخیر هم از تهدید و احضار تلفنی خود از سوی ماموران وزارت اطلاعات در آستانه روز معلم خبر داده بود.

علی رضا هاشمی همچنین به خاطر فعالیت های صنفی و دفاع از حقوق معلمان از سوی دادگاه انقلاب به 3 سال زندان تعزیری محکوم شده است.

 

احضار و تهدید معلمان در  همدان، تبریز و کرمانشاه

گزارش ها از شهرهای همدان، تبریز و کرمانشاه نیز از تشدید فشار نهادهای امنیتی علیه فرهنگیان و معلمان در آستانه روز معلم خبر می دهد.

در همدان از شنبه تا پایان هفته گذشته جلال نادری، اصغر محمد خانی و علی نجفی، 3 عضو کانون صنفی معلمان احضار و از سوی ماموران امنیتی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته اند.

ماموران اطلاعات در تبریز روز 6 اردیبهشت به منزل برخی از اعضای کانون صنفی معلمان این شهر هجوم برده و پس از بازرسی و توقیف وسایل و کامپیوترهایشان آن ها را مورد تهدید قرار داده و گفته اند که تجمع احتمالی معلمان برای اعتراض به وضعیت حقوقی و معیشتی شان در روز معلم امسال ممنوع است.

اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب تبریز همچنین حسن خراطیان و توفیق مرتضی پور رییس و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تبریز را طی یک هفته گذشته 4 بار احضار و بازجویی کرده و مورد تهدید قرار داده اند.

در کرمانشاه نیز دادگاه انقلاب طی احکامی علی صادقی و محمد توکلی، دو فعال حقوق صنفی معلمان را در آستانه روز معلم به جریمه نقدی و شلاق محکوم کرده است.

سایت خبری “کرمانشاه پست” هم گزارش داد که اتهام عنوان شده دادگاه انقلاب علیه این دو معلم “اخلال در نظم سیستم آموزش و پرورش از طریق انجام مجموعه اقدامات غیر متعارف از جمله برگزاری تجمعات غیر قانونی و تعطیلی بیش از 29 مدرسه و برگزاری تجمعات غیر قانونی از سال 82 به بعد” در جریان اعتصاب سراسری معلمان عنوان شده است.

به گزارش این سایت در حکم  دادگاه انقلاب علی صادقی و محمد توکل آمده که این دو معلم “به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده اند”.

 

ترفند امنیتی ها علیه معلمان

از سوی دیگر مسئولین امنیتی برای تشدید محدودیت و فشار برمعلمان تنها رسانه های موجود آن ها یعنی وبلاگ کانون صنفی معلمان ایران، وبلاگ سازمان معلمان و وبلاگ چند تن از فعالان صنفی معلمان را از اواسط هفته گذشته برای چندمین بار فیلتر کردند.

ماموران امنیتی در چند روز گذشته با هک و در اختیار گرفتن وبلاگ کانون صنفی معلمان در آستانه روز معلم، اقدام به انتشار مطالبی به نقل از سازمان مجاهدین خلق و حزب کمونیست ایران در وبلاگ کانون صنفی معلمان کردند تا از طریق یک توطئه امنیتی، اعتراضات و فعالیت های صنفی معلمان را خاموش کنند.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران یک روز پیش از بازداشت اعلام کرده بود که “وبلاگ کانون صنفی معلمان توسط عوامل ناشناس از دسترس خارج شده است و مطالبی که ازاین به بعد در آدرس هک شده منتشر می شود متعلق به این تشکل نیست.”

 

تجمع و اعتصاب غذا در روز معلم

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان هفته گذشته با تشکیل جلسه ای در یزد که با حضور نمایندگان معلمان بسیاری از شهرها و استان های کشور از جمله تهران، مشهد، همدان، یزد، کرمانشاه، اصفهان، رشت و دیگر شهرها برگزار شد، بیانیه ای منتشر کرد که در آن از اعتصاب غذای هیأت مدیره کانون معلمان و فعالان صنفی به نشانه اعتراض به احکام غیر قانونی اعدام و حبس غیر قانونی همکاران خود در روزهای 12 تا 18 اردیبهشت خبر داده و اعلام کرده بود که “در روز 12 اردیبهشت نیز عموم معلمان به اعتصاب غذای کامل” خواهند پیوست.

این بیانیه از معلمان سراسر کشور خواسته بود روز 12 اردیبهشت از ساعت 3 و 30 دقیقه بعد از ظهر تا 7 و 30 دقیقه بعد از ظهر در گورستان ابن بابویه شهر ری بر مزار ابوالحسن خانعلی، معلمی که در اعتراضات سال 1340 معلمان کشته شد و در قم بر سر مزار مرتضی مطهری و در شهرستان نیز برای تجلیل از معلمان فرهیخته گردهمایی برگزار کنند.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران به ادامه بازداشت هاشم خواستار، رسول بداقی و محمدداوری و صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر و عبدالرضا قنبری اعتراض شده بود.

“صدور احکام رنگارنگ و زدن اتهامات واهی به فرهنگیان و تشکل هایشان”و “تلاش برای اعتراف گیری از معلمان بازداشت شده” از دیگر مواردی بود که در این بیانیه به عنوان روش نخ نمای مقامات حکومتی علیه معلمان مورد اشاره قرار گرفته بود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان علاوه براین خواهان پایان دادن به “نقض گسترده قانون اساسی”، “رفع فضای امنیتی از مدارس و ادارات آموزش وپرورش”، “پرهیز از مخبر پروری در فضای مقدس کلاس و مدرسه”، “اجتناب از پرونده سازی علیه فرهنگیان منتقد” شده و تاکید کرده بود که: “خواسته اولیه فرهنگیان کشور آزادی سریع وبی قید وشرط همه فرهنگیان در بند و صدور منع تعقیب قضایی و لغو کلیه احکام اداری و قضایی صادره برای فرهنگیان منتقد است.”

“تامین امنیت شغلی معلمان، اصلاح نگاه مسؤلان و تصمیم گیران کلان کشور به آموزش وپرورش، تخصیص درآمدهای ملی نفت و گاز به اموری مانند آموزش وپرورش وبهداشت، فراهم آوردن امکانات لازم در مدارس دولتی، رفع تبعیض، پرهیز از هر گونه رفتار جناحی و سیاست بازی در تألیف کتب درسی” از دیگر خواسته های معلمان ایران است که در بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران مورد تاکید قرار گرفته بود.