عرضه نفت همچنان بالاست

وال استریت ژورنال
وال استریت ژورنال

» گزارش رویترز از کاهش مستمر بازار جهانی

قیمت نفت برنت بار دیگر معادل ۵ درصد کاهش یافت. این بیشترین میزانی است که ظرف یک ماه قیمت نفت کاهش می یابد. این امر به دنبال پدیدار شدن چشم انداز توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران اتفاق افتاد که موجب برداشته شدن تحریم ها و در نتیجه شروع افزایش صادرات نفت این کشور خواهد شد. 

افزایش فروش نفت خام لیبی هم یکی دیگر از عوامل بال بودن عرضه نفت در بازار جهانی به شمار می‌آید. 
قیمت نفت خام آمریکا هم هفته گذشته تا حدی کاهش یافت. 
منابع بازار نفت می گویند بازیگران صحنه نفت با خریداری از منابع متنوع به تعادل بیشتر بازار کمک کرده اند. 
دومینیک چیریچلا، از شرکای موسسه مدیریت انرژی در نیویورک گفت: “فکر می کنم اکنون، پس از نوسانات شدید هفته گذشته به یک تعادل دست یافته ایم.” وی افزود: “واقعیت آن است که اکنون یک ذخیره مازاد نفتی، نه تنها در آمریکا، بلکه در سراسر جهان وجود دارد و این ذخیره همچنان درحال رشد است.”

به دنبال بالاگرفتن احتمال توافق زود هنگام هسته ای با تهران، قیمت نفت برنت به زیر بشکه‌ای ۶۰ دلار رسید و به   ۵۷.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت هفته گذشته ۴ درصد افزایش داشت که این خود افزایش ماه فوریه را به ۱۸ درصد می‌رساند.

کاهش کلی قیمت نفت زمانی اتفاق افتاد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت احتمال دارد توافقی زود‌تر از موعد مقرر حاصل شود به شرط آنکه آمریکا و سایر قدرت‌های غربی اراده کافی سیاسی برای این کار را داشته باشند و حاضر باشند تحریم‌ها را به سرعت حذف کنند.

صادرات نفت ایران اکنون چندین سال است که به دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا محدود شده است.

تحلیلگران می‌گویند ایران می‌تواند فروش نفت خود را، در صورت برداشته شدن محدودیت‌ها به سرعت، به میزان یک میلیون بشکه در روز، افزایش دهد. گزارش رویترز هفته گذشته نشان داد که ایران در ماه فوریه حدود ۸. ۲ میلیون بشکه در روز نفت استخراج کرده است.

قیمت‌های آینده نفت برنت هم با انتشار اطلاعات تولید نفت لیبی که به بالای ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، تا حدی تحت فشار قرار گرفت. دلار نیز به بالا‌ترین ارزش خود در ۱۱ سال گذشته رسیده است.

نفت خام آمریکا نیز با کاهشی معادل ۱۷ سنت در هر بشکه به بشکه‌ای ۵۹.۴۹ دلار رسید.
منبع: وال استریت ژورنال - 2 مارس 2015