نظارت بر تمام مراحل انتخابات

نویسنده
جلال یعقوبی

» ثبت نام زیاد برای انتخابات، خوب یا بد؟

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم طی گفتگویی با سیمای جمهوری اسلامی از استقبال گسترده برای ثبت نام نامزدی در انتخابات اسفند ماه آینده استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رحمانی‌فضلی گفت: “در دوره جدید نسبت به دوره‌های قبلی رشد ۳/۲ درصدی را شاهد هستیم و این نشان از امید مردم و جناح‌های سیاسی به آینده و وجود نشاط سیاسی در کشور است.” او اضافه کرد: “از روز پنجم دی‌ماه تا چهاردهم این ماه بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس نهایی خواهد شد و از روز ۱۵ دی‌ماه اعلام می‌شود و کسانی که نسبت به عدم احراز صلاحیت خود شکایتی دارند از روز بیست و ششم می‌توانند شکایت خود را به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان ارائه دهند و وزارت کشور نیز در روز ۲۷ دی‌ماه اسامی نهایی را اعلام خواهد کرد و از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند نیز زمان تبلیغات برای نامزدهای مجلس شورای اسلامی برقرار خواهد بود.” وزیر کشور همچنین تاکید کرد: “ما با شورای نگهبان توافقات و تعاملات سازنده‌ای داشته‌ایم و هر دو نهاد مصمم هستند که مرجع خود را قانون قرار دهند و هرکدام نیز در حوزه وظایف خود کارشان را انجام می‌دهند. البته شورای نگهبان بر تمام مراحل انتخابات نظارت خواهد داشت و در حوزه نظارت خود با توجه به قوانین وظایفش را انجام می‌دهد.”

از سوی دیگر، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز در سخنانی دیگر اعلام کرد: “اقبالی که مردم در نام نویسی برای انتخابات این مجالس نشان دادند بیانگر این است که نشاط و انگیزه لازم را دارند و نسبت به یکدیگر احساس هم‌سرنوشتی می کنند که از این جهت حضور چشمگیر مردم قابل تقدیر است و ما امیدواریم مسیر برای برگزاری یک انتخابات پرشور هموار شود.” او همچنین گفت: “چرا باید در زمان انتخابات نگرانی در کشور وجود داشته باشد که مشکل امنیتی به وجود نیاید؟ در حالی که اگر شفافیت باشد و همه احساس کنند از پشتیبانی قانونی برخوردارند اضطرابی وجود نخواهد داشت؛ به ویژه اگر احساس کنند رقابت‌ها مطابق قانون است؛ لذا افراد چه در زمان بررسی شرایط و چه در زمان تبلیغات نباید از قانون عدول کنند و فضای کشور را تخریب کنند؛ چرا که در این صورت سایش‌های سیاسی به وجود می‌آید.”

استقبال وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی از افزایش ثبت نام نامزدهای انتخابات در حالی است که طی روزهای گذشته گروهی از راستگرایان نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده اند.

از جمله آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در مراسم نمازجمعه شهر تهران با ابراز تاسف از افزایش آمار ثبت‌نام کاندیداها در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفته بود: “بنده نمی‌دانم و برایم خیلی ابهام است که واقعا کسانی که ثبت‌نام می‌کنند آیا حدود ۸۰۰ نفری که ثبت‌نام کرده‌اند خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خدا می‌گوید ما مجتهدیم. به برخی از آنها یک کتاب عربی بدهند نمی‌توانند به درستی بخوانند چه برسد به اینکه بخواهند قرآن بخوانند. به برخی از آنها اگر یک کتاب فقهی و یا قرآن بدهی نمی‌توانند تشخیص بدهند.” او اضافه کرده بود: “کسانی برای مجلس هم ثبت نام می‌کنند چه انتظاری دارند؟ برخی می‌گویند که صلاحیت‌ها را باید مردم تعیین کنند و مردم به هر کسی که رای دادند، صلاحیتش را قبول کردند و به هر کس که رای ندادند صلاحیتش را تایید نکردند و این یعنی “قانون هیچی” و کنار گذاشته شده است.”

همچنین آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان نیز در سخنانی مشابه گفته بود: “قانون انتخابات نام‌نویسی را برای همگان آزاد گذاشته است و متاسفانه می‌بینیم خانمی با یک وضعیت نامناسب و با بدحجابی برای مجلس خبرگان ثبت‌نام می‌کند و بعد هم مطرح می‌شود که ثبت‌نام که مشکلی ندارد و برای همگان آزاد است. تاکنون نزدیک به ۸۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۸۸ نفر به این مجلس راه می‌یابند که این تعداد زیاد کاندیداها به نظر می‌رسد اهداف دیگری را دنبال می‌کند.”

گفته می‌شود که نگرانی از تعداد زیاد ثبت نام کنندگان برای نامزدی در انتخابات در واقع نگرانی از نحوه مواجهه جامعه جهانی با این انتخابات نیز هست.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، دیروز در سرمقاله خود با عنوان “چرایی رشد ثبت‌نام‌ها” این نگرانی را به خوبی ترسیم کرده است. در بخشی از سرمقاله این روزنامه آمده است: “برخی از گروه‌ها که در خط الرأس جغرافیایی بین نظام و خارج از نظام بازی می‌کنند، بر این باورند که حجم زیاد ثبت‌نام‌ها به صورت طبیعی حجم رد صلاحیت‌ها را رشد خواهد داد و در نتیجه مسائل حقوق بشری برای نظام تولید خواهد کرد و دمکراتیک بودن انتخابات با چالش مواجه خواهد شد. روشن شدن قدر و سهم جناح‌ها و تفکیک آن پس از ثبت‌نام، قضاوت در این‌باره را تسهیل خواهد نمود، اما ثبت‌نام امثال طبرزدی و شعله‌‌سعدی و… این گزینه را تقویت می‌کند. ” نویسنده این روزنامه همچنین اضافه کرده: “در نگاه برخی از نخبگان جریان اصلاحات، راهبردی وجود دارد که باید چند لایه به میدان بیاییم تا هر قدر از مهره‌ها رد صلاحیت‌ شوند، ظرفیت کافی برای رقابت و ورود به مجلس وجود داشته باشد. این راهبرد می‌تواند در مرحله ثبت‌نام به اجرا درآمده باشد. البته تراکم و ترافیک اصولگرایان نیز درحوزه‌های انتخاباتی کم از اصلاح‌طلبان نیست اما انگیزه آنان وحدت لایه‌ای نیست و مشکلات دیگری را باید عامل آن دانست که خود داستان غم‌انگیزی است.”