رهبران جنبش سبز در سلول انفرادی اند

نویسنده
شیرین کریمی

» انتقاد سخنگوی اعتماد ملی از نظام متناقض

با گذشت بیش از 210 روز از حبس خانگی رهبران جنبش سبز، سخنگوی حزب اعتماد ملی شرایط میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به حضور در “سلول انفرادی” تشبیه کرد. یک روز پیش از وی نیز فاطمه کروبی با انتشار نامه ای خطاب به رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، ضمن بازگویی وقایعی که در هفت ماه اخیر برای همسرش رخ داده، تاکید کرد فشارهای ماموران امنیتی باعث ارعاب مهدی کروبی نخواهد شد.

اسماعیل گرامی مقدم روز جمعه در گفتگو با سایت سحام نیوز، حضور رهبران سیاسی جنبش سبز در آپارتمانی کوچک با حضور ماموران امنیتی، را باعث “نا امنی” آن ها در خانه خودشان دانست و چنین حصری را مشابه با حبس “در سلول انفرادی” دانست.

سخنگوی حزب اعتماد ملی، در این مصاحبه، نظام جمهوری اسلامی را حکومتی توصیف کرد که مسئولانش در ارتباط با مسائل سیاسی “برخورد متناقض” دارند. او برای نمونه به توصیه دولت به رژیم بشار اسد برای گفتگو با مخالفان سوری اشاره کرد، در حالی که به گفته این نماینده سابق پارلمان، جمهوری اسلامی با معترضان در داخل کشور و بنیان گذاران این نظام رفتار “غیر قانونی” می کند. او تصریح کرد حاکمیت، “کوچک ترین” توجهی به خواست مردم ندارد.

سخنگوی اعتماد ملی، همچنین با اشاره به نامه اخیر فاطمه کروبی، آن را نشان دهنده “زندانی بودن” کروبی و موسوی در “210” روز گذشته دانسته و تصریح کرده است: “بدلیل عدم برخورداری از حقوق اولیه یک زندانی تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفته و در حقیقت آنها در سلول انفرادی بسر می برند.”

 

زندان تحمیلی در منزل؟

یک روز پیش از این مصاحبه، نامه ای از همسر مهدی کروبی منتشر شد که در آن با مخاطب قرار دادن آیت الله صادق لاریجانی ـ رئیس دستگاه قضائی ـ می پرسید: “جنابعالی فکر می کنید عاقلی در این کره خاکی پیدا شود که آن زندان تحمیلی را منزل کروبی تلقی کند؟”

فاطمه کروبی در این نامه سرگشاده شرح بیش از هفت ماه حصر رهبران جنبش سبز را که از روز 21 بهمن 89 آغاز شده بازگو کرده است: “از تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ ماموران امنیتی منزل مسکونی مان را به محاصره درآوردند و بعد از ۲۵ بهمن ماه در حالیکه اجازه توقف چند دقیقه ای به فرزندان و دیگر اعضای خانواده در کوی یاسمن داده نمی شد، لباس شخصی های معلوم الحال را در شش شب متوالی به منطقه گسیل داشتند تا از ۱ نیمه شب تا ۳ بامداد به فحاشی و هتاکی نسب به همسرم، مهندس موسوی ودیگر یاران نزدیک امام (ره) و بیت آن بزرگوار مبادرت کنند.”

زمستان گذشته در گرماگرم “بهار عرب” – پیروزی دموکراسی خواهان در مصر و تونس - میرحسین موسوی و مهدی کروبی با انتشاربیانیه ای از شهروندان معترض به دولت خواستند برای همبستگی با اعتراضات مردم خاورمیانه ساعت 3 بعد از ظهر روز دو شنبه 25 بهمن از میدان امام حسین تا میدان آزادی دست به تظاهرات مسالمت آمیز بزنند. این بیانیه 16 بهمن منتشر شد.

با حضور صدها هزار نفر از شهروندان جنبش سبز در خیابان های پایتخت، تظاهرات 25 بهمن به گسترده ترین اعتراض مخالفین از زمان سرکوب خونین تظاهرات عاشورا در سال 88 بدل شد و خشم شدید سران سیاسی و نظامی حاکمیت را به همراه داشت، از این رو تصمیم به حصر و قطع ارتباط نخست وزیر و همچنین رئیس سابق مجلس سابق جمهوری اسلامی با دنیای خارج گرفتند.

 

وضعیت جسمی خطرناک کروبی

فاطمه کروبی در نامه روز پنج شنبه خود به عدم برخورداری مهدی کروبی از “حقوق اولیه یک زندانی” نظیر “حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری” اشاره کرده و پیرامون  سلامتی کاندیدای مخالف محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 88 هشدار داده است:” وضعیت جسمی ایشان بشدت در خطر قرار دارد و معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده امری ضروری است.”

گفتنی است همزمان با بروز نگرانی های گسترده پیرامون سلامتی رهبران جنبش مخالفان، دو هفته پیش، “گروه تحقیق” سازمان ملل بیانیه ای صادر کرد که از رهبران نظام می خواهد پیرامون “محل نگهداری و رعایت حقوق” موسوی و کروبی و همسران پاسخگو باشند.

 

کروبی مرعوب نمی شود

همسر دبیر کل اعتماد ملی تصریح کرده است که بر اساس نقل قول مهدی کروبی زندانیان در دوران بازداشت درزندان قزل قلعه ( در زمان حکومت محمدرضا شاه) سرانجام بعد از یک یا دو هفته زندان انفرادی، امکان هوا خوری هفتگی پیدا می کردند اما او این بار پس از شش ماه حبس، اجازه استفاده از حیاط محصور درمیان میله ها و هواخوری را هم نیافته است.

با این حال فاطمه کروبی خاطرنشان کرده که همسر وی خود را برای پرداخت “هر هزینه ای” آماده کرده است  و  اعمال “مجازات جمعی” علیه خانواده اش، مهدی کروبی را “مرعوب ” نخواهد ساخت. وی در این نامه “خدا را گواه ” گرفته است تا بگوید: “همسرم با همان نشاطی که درسال ۱۳۴۱ و دراوج جوانی پا به عرصه سیاست و مبارزه گذاشت، دراین سال ها و در راستای عهد خود با مردم و شهدا و تحقق آرمان های اصیل انقلاب و وعده های داده شده دراین مسیر، هرگز خللی در اراده اش ایجاد نشده است.”

 

کروبی علیه رهبر، خبرگان و سپاه

مهدی کروبی از زمان خیزش میلیونی شهروندان علیه جابجایی گسترده آرای انتخابات ریاست جمهوری، تقریبا تمامی نهاد ها و رهبران نظام را مورد نقد قرار داده است. آخرین روزهای زمستان 88، در حالی که آیت الله علی خامنه ای نظام را به “کشتی” تشبیه کرده بود، مهدی کروبی در پیام نوروزی خود، آن را به کنایه با یک “قایق” مقایسه و مخالفت خود را با این نظام اعلام کرد: “اگر شما نظام رو سلیقه میگید، نظام رو فرد میگید، نظام یه دسته خاصی رو میگید که یه جمع کوچکی را در درون خودش جا بده؛ مثلا روحانیونش آقای جنتی باشه، آقای یزدی باشه، آقای مصباح باشه، آقای شجونی باشه، آقای طائب باشه… یا نفراتش قاضی مرتضوی باشه، محمود احمدی نژاد باشه، الهام باشه، نقدی باشه و از این قبیل افراد؛ اگه نظام این رو بگید، بله! ما مخالف این جور نظامی هستیم.”

پنج ماه پیش از آن هم وی ضمن مصاحبه ای با انتقاد از مجلس خبرگان رهبری از نمایندگان این مجلس خواسته بود به وظائف قانونی‌خود عمل کنند.در قانون اساسی یکی از اصلی ترین وظایف این مجلس، نظارت بر رفتار رهبری و عزل وی در صورت تخطی وی از وظایفش عنوان شده است.

شهریور همان سال وی با انتشار نامهای خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد مدارک و شاهدانی دارد که از وقوع تجاوز جنسی به شهروندانی که  در جریان تظاهرات خیابانی بازداشت شده اند پرده بر می دارد. وی خطاب به رئیس وقت مجلس خبرگان نوشته بود: “عده‌ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده‌است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند.”

وی همچنین پس از کشتار ده ها تن از شهروندان در جریان تظاهران روز ششم دی 88 – عاشورا – با انتشار بیانیه ای  تاکید کرد “حکومت” دست بر “خون مردم” برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است. مهدی کروبی خشونت‌ها علیه مردم معترض در روز عاشورا را گناهی نابخشودنی دانست و خطاب به عاملان این حوادث نوشت که “اگر دین ندارید، لااقل آزاد مرد باشید.”

سپاه و بسیج از دیگر نهاد های قدرتی هستند که در طی این دو سال مورد انتقاد مهدی کروبی قرار گرفته اند.

تابستان سال گذشته مهدی کروبی در گفتگویی مکتوب با خوانندگان سایت بی بی سی انگلیسی، با اشاره به “مهندسی” نتیجه دو انتخابات اخیر توسط “ سپاه و بسیج “تصریح کرده بود دولت احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است که دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.

 

موضع کروبی پیرامون انتخابات مجلس

مهدی کروبی در هفت ماه اخیر و در دوران حبس خانگی نیز از فرصت های بسیار محدودی که برای دیدار با فرزندان خود داشته بهره گرفته است تا مواضعی اتخاذ کند که سیاست ها و برنامه های حاکمیت را به چالش می کشد. اواخر ماه شهریور، حسین کروبی ـ– فرزند ارشد وی ـ– خاطرنشان کرد که پدرش انتخابات  پیش روی مجلس را “فقط” رقابتی میان “اصول گرایان” دانسته است. کروبی در این ارتباط گفته است: “من هم از سخنرانی مقامات نظام که از صداو سیما پخش شد استنباطم این است که جایی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست و فقط رقابت بین اصول گرایان است”.

 

روحیه قوی

اعضای خانواده کروبی نهم شهریور توانستند با وی ملاقات کنند؛ ملاقاتی که به گفته حسین کروبی پس از نزدیک به 7 ماه انجام می شد: “یعنی از همان روز نخست حصر خانگی.”

وی به روحیه “قوی” مهدی کروبی در این دیدار اشاره کرد و اینکه وی گفته است: “من بر مواضع و عقاید فکری خود استوار ایستاده ام و ذره ای از مواضع خود کوتاه نخواهم آمد.”

در آن زمان سایت ها و نشریات اصولگرا شایعاتی مبنی بر “توبه” رئیس مجلس ششم و سوم منتشر کرده بودند. حال آنکه این رهبر سیاسی جنبش سبز در دیدار شهریور ماه به درک “حکومت و نیروهای اطلاعاتی” از روحیات خود اشاره و تصریح کرده بود: “به خود اجازه نمی دهند که مرا راهنمایی و ارشاد کنند، چه برسد به اینکه بخواهند وارد چنین فازهایی در خصوص نوشتن توبه نامه و ندامت نامه با من بشوند.”

 

شجاعت محاکمه مان را داشته باشید

اندک زمانی پس از حصر کامل رهبران جنبش سبز، مهدی کروبی در پیامی که از طریق مشاور رسانه ای اش ـ مجتبی واحدی ـ منتشر شد از حکومت خواست تا “شجاعت” داشته باشد و وی و میرحسین موسوی را “محاکمه علنی ” کند. وی افزوده بود: “در آنجا ما ثابت خواهیم کرد که برانداز ما هستیم یا افراد داخل همین حکومت؟ البته براندازی انجام شده است. به این معنا که این حکومت نه اسلامی‌ است و نه جمهوری. این آقایان جمهوری اسلامی را قبلاً براندازی کرده‌اند.”

ماه گذشته سعدالله نصیری قیداری در مصاحبه با خبرگزاری فارس از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته بود تا اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “واقعا سران فتنه” می داند، آنها را در یک فضای “قانونی” محاکمه کند. این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم، این را در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه “اقلیتی‌های مجلس موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه قبول ندارند؟”

مطرح کرده بود.

نماینده شهر زنجان با تاکید بر اینکه معرفی رهبران سیاسی جنبش سبز به عنوان سران فتنه “تهمت زدن” است، آن را نادرست دانسته و گفته بود: “بدون محاکمه فضای تهمت و مارک چسباندن به افراد مشکلی را حل نخواهد کرد.”

نصیری البته برای چنین دادگاهی شرایطی هم تعیین و تاکید کرده بود که باید “صالحه” و  در “چارچوب” قوانین باشد. وی به طور تلویحی تایید کرده بود که کاندیداهای مخالف محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، با “تهمت” از صحنه خارج شده اند.

گفتنی است اواخر تیرماه علی مطهری، نماینده مجلس  در گفتگو با خبرآنلاین با مخالفت باادامه حصر موسوی و کروبی بدون محاکمه متذکر شده بود: “تکلیف آقایان موسوی و کروبی هم باید در دادگاه صالح تعیین شود.”

 

حصر به نفع خودشان است

با این حال  13 شهریور  سخنگوی قوه قضائیه در یک کنفرانس خبری گفت: “حصر خانگی، بازداشت نیست. برخی از افراد به نفع خودشان است که محدود شوند ولی در آئین دادرسی چنین تعبیری وجود ندارد.”

محسنی اژه ای همچنین محدودیت ها علیه برخی از دستگاه ها و اشخاص را هم “به صلاح حفظ نظام” دانست.