نگرانی سازمان ملل از افزایش اعدام ها

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند

براساس شمارش سازمان ملل، ایران با ۸۵۲ مورد اعدام طی ۱۵ ماه اخیر رکورد ناراحت کننده بیشترین تعداد اعدام ها را [نسبت به جمعیت این کشور] به خود اختصاص داده است. این تعداد فزاینده به شدت احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل، را نگران ساخته. او معتقد است که وضعیت حقوق بشر در این کشور از زمان به قدرت رسیدن رییس جمهور اصلاح طلب حسن روحانی بدتر شده است.

احمد شهید روز دوشنبه ۲۷ اکتبر دراین خصوص گفت: “تعداد جرایمی که متحمل حکم اعدام می شوند، شوک دهنده است. شخصی به دلیل اهدای مبلغی پول به عنوان کمک به یک سازمان خارجی اعدام شده.”

درحالی که وی باید بزودی گزارش خود را به مجمع عمومی سازمان ملل تحویل دهد، اظهار داشته که از اعدام زن جوانی که مرد متجاوز خود را با چاقو به قتل رسانده، شوکه شده. اعتراضات بسیاری نیز در بیانیه های بین المللی دراین خصوص منتشر شد که تماماً اعدام این زن جوان را محکوم کرده اند.

 

روحانی “قادر به انجام وعده های خود نیست”

گزارشگر سازمان ملل با اشاره به اینکه رییس جمهور ایران در پیشبرد برنامه سیاسی خود از حمایت مجلس این کشور برخوردار نیست گفت که آقای روحانی “قادر نیست این مشکل را حل کند و وعده های خود را به اجرا درآورد.”

احمد شهید در گزارش خود نوشته است که آزادی مطبوعات نیز در جمهوری اسلامی زیر سؤال رفته و درحال حاضر ۳۵ روزنامه نگار پشت میله های زندان بسر می برند. نزدیک به ۳۰۰ نفر نیز به دلیل دین و مذهب شان در زندان ها هستند.

مجمع عمومی سازمان ملل باید در ماه نوامبر لایحه قطعنامه ای را که ازسوی کانادا پیشنهاد شده، برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران به تصویب برساند.

منبع: لوموند، ۲۸ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran