جلیلی انتخاب تازه مصباح، جای لاریجانی

نویسنده
جلال یعقوبی

» از تبلیغات ناگهانی صدا و سیما از جریان کمیسیون برجام پرده برداری شد

به دنبال جنجال انتقادی از صدا و سیما برسر استفاده از فرصت پخش گزینشی کمیسیون برجام مجلس که در آن سهم بزرگ تر به هیات مذاکره کننده دولت احمدی نژاد اختصاص یافت، ناظران آگاه نشان داده اند که مقصود اصلی از این تدارکات تبلیغ برای سعید جلیلی گزینه تازه مصباح یزدی برای ریاست جمهوری آینده است. اصلاح طلبان و هواداران دولت که موفق شدند در این دور از مبارزه، یک نمره منفی در کارنامه سرافراز رییس جدید صدا و سیما ثبت کنند و حتی مقامات میانه رو را هم با خود همراه سازند، به این ترتیب خواهند توانست رقیب آینده حسن روحانی را بشناسند و به گفته یک نماینده مجلس نیروی خود را صرف دفع باقر قالیباف یا محمود احمدی نژاد نکنند.

منابع نزدیک به تشکیلات مصباح یزدی در قم به رسانه ها گفته اند برنامه گروه جدا شده از پایداری ها که در تشکل عمار متمرکز است قصد دارد از ریاست مجلس آینده برای رساندن جلیلی به ریاست قوه مجریه استفاده کنند. بنابراین از هم اکنون کوشش دارند که با عنوان وحدت اصولگرایان جلیلی را وارد لیست های متحد کنند حتی با وجود علی لاریجانی و آن گاه او را به ریاست مجلس برسانند.

احمد پورنجاتی، قائم‌مقام پیشین صداوسیما در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، علت حضور مکرر جلیلی در مجلس و پخش این جلسات از تلوزیون را دوپینگ انتخاباتی جلیلی دانسته و گفته است: “اندیشه و روش سیاسی نادرست و داغ باطله خورده‌ای که صاحبانش دچار نوعی ورشکستگی سیاسی شده‌اند را نمی‌توان با نوعی دوپینگ رسانه‌ای احیا کرد و در حساب ناداشته آن افراد ورشکسته چیزی وارد کرد. هنگامی‌که جریانی سیاسی یا شخص وابسته به آن جریان خاص، در بهترین شرایط به‌لحاظ فضای حمایتی ازسوی صداوسیما، حتی قادر به پیشی‌گرفتن از رقبای هم‌مسلک سیاسی خود نیز نبوده، نمی‌توان با این قبیل اقدامات شرایط را برای انتخابات آینده مهیا ساخت و گمان می‌کنم انگیزه‌های انتخاباتی در این راستا برای آقای جلیلی و هیچ‌کس دیگر ره به جایی نمی‌برد و به‌نظر می‌رسد این اقدامات صداوسیما بیشتر نوعی لجاجت سیاسی است در شرایطی که یک بازنده هنگام ترک میدان دست به تخریب استادیوم می‌زند، مشت به‌هوا پرتاب می‌کند.” پورنجاتی تاکید داشت: “اشتباه محرز صداوسیما به این دلیل است که حتی عامه مردم نیز متوجه این سوءنیات می‌شوند و تا به این میزان فراموش‌کار نیستند که متوجه چنین موضوعی نشوند.”

همزمان عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از نحوه پوشش اخبار سعید جلیلی در کمیسیون موسوم به “برجام” انتقاد کرده و گفته است: “صداوسیما نمی بایست به این صورت وارد مباحث برجام می شد، از یک طرف خیلی پررنگ و لعاب موضوعات مربوط به جلیلی را پوشش داد و به ناگهان و به یکباره و وقتی دیگر جلسات با جلیلی تمام شد تغییر روند داد و جلسات را پوشش نداد. البته به نظر می‌رسد سیاست صداوسیما این بوده است که از جلیلی برای انتخابات مجلس دهم رونمایی کند و درواقع این نقش را به خوبی اجرا کرد.” عوض حیدرپور، عضو فراکسیون رهروان ولایت و از نزدیکان علی لاریجانی محسوب می‌شود. او چندی پیش هم ضمن دفاع از عملکرد لاریجانی و نحوه مدیریت او در مجلس گفته بود: “در بین کسانی که می توانند ریاست مجلس بعدی را عهده دار شوند بدون شک لاریجانی گزینه بسیار شایسته ای است و می تواند این نقش اعتدالی را ایفا کند.”

انتقاد بخشی از راستگرایان نسبت به نحوه انتشار برنامه‌های تبلیغاتی برای سعید جلیلی در واقع بخش دیگری از کشمکش پشت صحنه آنها برای تقسیم صندلی‌های مجلس و انتخابات آینده نیز هست.

در اردیبهشت ماه گذشته، سایت نامه‌نیوز، نزدیک به مصطفی پورمحمدی، در گزارشی از تحرکات انتخاباتی جبهه پایداری نوشته بود: “اعضای جبهه پایداری به مدیریت مصباح یزدی به دنبال فرستادن جلیلی به مجلس هستند. روزی او را از قم و دیگر روز جلیلی را از مشهد راهی پارلمان می‌کنند. آنها جلیلی را فردی می دانند که می‌تواند در مجلس آینده نقش مهم بازی کند. دیدار مصباح یزدی با وی در هفته گذشته نیز در همین راستا بود. به نظر می‌رسد آنها بر جلیلی قبای ریاست مجلس را دوخته‌اند و می‌خواهند با به زیر کشیدن علی لاریجانی او را به کرسی ریاست مجلس بنشانند.”

همزمان هفته‌نامه صدا، نزدیک به کارگزاران سازندگی هم گزراشی منتشر کرده و آورده است: “نظام جمهوری اسلامی بسیار پیچیده تر از سعید جلیلی است که امروزه به ابزار ابرازنظر جبهه پایداری در صدا و سیما بدل شده است. جلیلی را احمدی نژاد دوم می خوانند اما وقتی که احمدی نژاد اول وجود دارد او جز یک پی رنگ از قصه محمود نیست. طرح سیاه مشق و رنگ آمیزی نشده ای که خیلی زود با یک انتحار سیاسی خود را سوزاند و انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ را به رفراندوم هسته ای بدل کرد.” نویسنده این گزارش اضافه کرده است: “فرآیند انتخابات مجلس دهم از همین هفته گذشته شروع شد و اولین میتینگ آن هم در مجلس و تلویزیون کلید خورد. جلیلی باز هم یک پاس گل طلایی به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان داد. توپ لو رفت و دروازه باز شد. چه اصولگرایان بخواهند و چه نخواهند سعید جلیلی گل سرسبد آنان است و معیار تشخیص موافقان و مخالفان دولت در انتخابات مجلس دهم. جلیلی یک نشانه است؛ نشانه مخالفت با دولت روحانی، نشانه مخالفت با توافق هسته‌ای، نشانه محمود احمدی‌نژاد، نشانه این که همیشه احتمال بازگشت آن مرد وجود دارد به صورتها و شکل‌های مختلف و این بدنه اجتماعی اصلاحات و اعتدال را سرپا و سرزنده نگه می دارد. جلیلی بهترین انگیزه برای رای دادن بدنه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم است؛ رأی دادن به هر لیستی که جلیلی در آن نیست.”