سفر دلواپسی به تابستان سواحل برزیل

نویسنده
نازنین کامدار

» رسایی با گذرنامه سیاسی در جام جهانی

حمید رسایی، یکی از چهره های اصلی کمپین ضد دولتی “ما دلواپسیم”، در ادامه دلواپسی های اش از وضعیت حجاب و مذاکرات هسته ای، خود را نامزد سفر به برزیل برای “نظارت بر وضعیت فوتبال ایران” در مسابقات جام جهانی کرده است تا در شهرهای ساحلی این کشورکه در تابستان معمولا مرکز رقص و شادمانی های خیابانی است حضور داشته باشد. 

بر اساس این گزارش، درخواست او برای سفر به برزیل در زمان برگزاری جام جهانی با اشارات طنزآمیز به حضور میلیون‌ها توریست تابستانی که به قصد تفریح عازم این کشور می شوند، با بازتاب وسیعی در سطح رسانه های داخلی مواجه شده است.

خبر سفر حمید رسایی، نماینده دلواپس وابسته به حلقه مصباح یزدی و جبهه پایداری را محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تایید کرده و به “فارس” گفته است: “آقای رسایی به عنوان رئیس کمیته مبارزه با مفاسد و همچنین مسئول پرونده فساد در فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ و مجلس به برزیل سفر می‌کند. قرار است آقای رسایی با سفر به برزیل از نزدیک بر مباحث مرتبط با فوتبال ایران در جام جهانی نظارت کند و موضوعات موردنظر را مورد بررسی قرار دهد”.

او ادعا کرده است: “آقای رسایی تمایلی برای این سفر نداشت و به اصرار من و کمیسیون حاضر به انجام سفر مذکور شد”.

به نوشته فرارو، پورمختار پس از آن ناچار به مصاحبه با فارس و طرح ادعای درخواست اش از رسایی برای سفر به برزیل شده که سایت انتخاب، تصویر نامه مدیر کل تشریفات مجلس خطاب به مدیرکل امور کنسولی وزارت امور خارجه را بر روی خروجی خود قرار داد و واکنش رسانه ها را به ناهمخوانی دلواپسی و “خوشگذرانی” برانگیخت.

در نامه یثربی، مدیر کل تشریفات مجلس به وزارت خارجه آمده است:“مقرر است آقای حمید رسایی به منظور حضور در مسابقات جام جهانی فوتبال به برزیل عزیمت نمایند. گفتنی است پیش از این نیز در طرح یاردوازهم، گروهی از بازیگران تلویزیون و سینما جهت همراهی با تیم ملی فوتبال، به برزیل دعوت شده بودند، که اکثر آنها از رفتن به برزیل و تماشای مسابقات انصراف دادند”.

fararu.com/fa/news/192364/تصویر-دستور-اعزام-رسایی-به-جام-جهانی

بنا بر این گزارش، بلافاصله پس از انتشار خبر سفر رسایی به برزیل، رسانه های منتقد جبهه پایداری با زبان طنز نسبت به سفر این روحانی افراطی به برزیل واکنش نشان دادند.

سایت “پیام نو” در همین باره، با بازنشر تصویر درخواست رسایی برای سفر به بزیل نوشت: “این درخواست، در شرایطی انجام شده که حجت الاسلام حمید رسایی همواره خود را به عنوان منتقد ششدانگ دولت در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی مطرح ساخته است و این درحالیست که برخی بازیگران مطرح سینما، به احترام “وضعیت اقتصادی برخی مردم”، حاضر به سفر رایگان به برزیل نشده اند. این نماینده مجلس در شرایطی دلواپس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی شده که تا همین چند روز پیش، او و دوستانش در جبهه پایداری، نگران و دلواپس مذاکرات هسته ای بودند و مشخص نیست در صورت سفر وی به برزیل (که احتمالاً از ۲۲ خرداد تا ۱۰ مرداد ماه خواهد بود)، چگونه او ۵۰ روز بی خبر از مذاکرات حساس آتی هسته ای در وین، به تشویق تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی خواهد پرداخت؟

انتخاب نوشته بود “کاش جناب رسایی پاسخ دهد که اساساً حضور ایشان به چه عنوان در برزیل خواهند بود؟ آیا ایشان صرفاً به عنوان یک تماشاگر تشویق کننده و یار دوازدهم تیم ملی بر سکوهای بازی های تیم ملی به برزیل خواهند رفت؟ آیا ایشان برای بررسی “سلامت اداری” برخی ادارات برزیل راهی این کشور می شود؟ آیا به دعوت فدارسیون به برزیل می روند؟ آیا جناب رسایی به عنوان مبلغ دینی، به مسابقات جام جهانی می روند؟ اساساً ربط ایشان، کمسیون اصل نود و سوابق ایشان با مسئله فوتبال و جام جهانی چیست؟”.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون ورزش هم در واکنشی طنزآمیز به سفر رسایی به بهارنیوز گفته است: “شاید آقای رسایی به عنوان خبرنگار می خواهد به برزیل رود.هر نماینده ای می تواند درخواست اعزام به کشورها را دهد. البته آقای رسایی خبرنگار است و روزنامه دارد و حتما به ورزش خیلی علاقمند است”.

او افزوده است: “هر نماینده ای از طرف مجلس به ماموریت اعزام شود یا همراه وزیر یا مسئولی به جایی برود، هزینه اش از اعتبارات اختصاص گرفته دولتی خواهد بود. این درحالیست که براساس قانون، درصورتی که وی با این عنوان به برزیل برود، می تواند از “حق ماموریت” هم بهره ببرد! البته هر نماینده ای می تواند خودش درخواست اعزام به برزیل را دهد و گذرنامه دیپلماتیک دریافت کند و خیلی از مواقع این اتفاق می افتد. در فراکسیون در مورد اعزام چندین نفر از اعضا بحث شد و قرار بر این شد تا با توافق وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به برزیل بروند، اما صحبتی از اقای رسایی نبود. به هرحال افرادی که در حوزه ورزش فعال هستند قرار است از سوی کمیسیون ورزش اعزام شوند با این حال هنوز به نتیجه گیری نهایی نرسیده ایم”.

گفتنیست، حمید رسایی پیش از این به دلیل تن دادن به انگشت نگاری در سفارت آلمان، که به بهانه تبلیغ دین قصد گذراندن تعطیلات نوروز در اروپا را داشت، شدیدا مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته بود. او زمانی با حجم فراینده انتقاد ها به پذیرش انگشت نگاری مواجه شد که بارها مسئولان وزارت خارجه دولت یازدهم را به خاری و خفت در برابر غرب متهم کرد.

بر اساس این گزارش، ماجرای انگشت نگاری از این عضو فعال همایش دلواپسیم هنوز تمام نشده که او عازم برزیل است و این امر حتی داد رسانه های همسو با وی را در آورده است.

در همین باره، سایت صراط نیوز در مطلبی با عنوان “از انگشت‌نگاری عزتمندانه در سفارت آلمان تا عدم تمایل به حضور در برزیل!“، نوشت: “فارغ از این موضوع که چرا بررسی فساد در فوتبال کشور که عمدتا به مسابقات لیگ داخلی بازمی گردد نیازمند حضور در جام جهانی برزیل است، رسایی پیش از این نیز حاضر شده بود تا برای سفر به آلمان در سفارت این کشور در تهران، انگشت‌نگاری شود”.