نگرانی خزانه‌داری آمریکا: ایران و حمایت مالی از تروریسم

نویسنده

» گزارش گالف نیوز از روابط ایران و آمریکا

تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا از کشورهای مختلف خواست تا به دقت مراقب نقل و انتقالات مالی با ایران و نشانه‌هایی دال بر پول‌شویی و حمایت از تروریسم باشند.

گیتنر در بیانیه‌ای که برای جلسه کمیته بین‌المللی پولی و مالیه روز یکشنبه در استانبول آماده شده بود گفت: «ما نگرانی‌های خود رادر مورد معاملات قاچاقی که از ایران سرچشمه می‌گیرد واشکالات جدی سیستم مالی آن  کشور گوشزد خواهیم کرد.»

او از «تمام کشورها» خواست تا «مراقبت شدیدی را بر داد وستد های موسسات مالی خود با موسسات مالی ایران» در دستور کار قرار دهند.

روز شنبه گیتنر گفت اجلاس مقامات گروه هفت در استانبول در مورد افزایش فشار بر ایران، در صورت عدم همکاری آن کشور با تلاش‌های بین‌المللی برای محدود ساختن تسلیحات هسته‌ای،  به بحث و گفتگو پرداخت.

ایران در دوم اکتبر راه را برای مذاکرات گسترده‌تر بر سر فعالیت مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود باز کرد و در مذاکرات ژنو موافقت کرد که به بازرسان اجازه دهد تا دوهفته دیگر از تاسیسات زیرزمینی سوخت هسته‌ای تازه کشف شده خود دیدن کنند.

گیتنر روز یکشنبه گفت، کشورها باید مراقب شعبه‌ها و توابع موسسات ایرانی در خارج از کشور باشند، «بخصوص با در نظر گرفتن بانک‌ صادرات و بانک ملی.»

 

منبع: گالف نیوز، 4 اکتبر 2009