رونی کلمن با پوشش اسلامی می‌آید و با زنان عکس نمی‌گیرد!

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» نگرانی از تبعات حضور قهرمان پرورش اندام جهان در ایران

رونی کلمن، قهرمان سابق پرورش اندام جهان عصر چهارشنبه وارد تهران شد تا طی دو روز، دوره‌های فشرده آموزشی برگزار کند. خبر حضور قهرمان ۸ دوره “مستر المپیا” و یکی از اسطوره‌های پرورش اندام جهان از اسفند ماه سال گذشته رسانه‌ای شد.از همان زمان پیش‌بینی می‌شد که تب داغ بدنسازی و پرورش اندام در ایران، موجب استقبال فراوانی از این دوره‌ها بشود؛ حتی با وجود هزینه گران حضور در کلاس‌ها. اما در روزهای اخیر برگزاری یک دوره برای بانوان از سوی این قهرمان پرورش اندام مورد توجه صدا و سیما و رسانه‌های اصولگرا قرار گرفت و جنجالی شد. این حساسیت‌ها باعث شد تا مسوولان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام و برگزارکنندگان این دوره‌ها، سعی کنند تا اطمینان خاطر بدهند که رونی کلمن برای خانم‌ها فیگور نخواهد گرفت و با “پوشش اسلامی” در دوره آموزش به زنان حاضر خواهد شد.

 

نگران نباشید، برای زنان فیگور نمی‌گیرد

روناک یونسی، بازیگر تلویزیونی چندی است که بر روی ورزش متمرکز شده و آن طور که خود اعلام کرده، با داشتن ۶ سال سابقه ورزش حرفه‌ای و مدرک رسمی مربیگری، تناسب اندام را به عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کرده است. او مسوول برگزاری دوره آموزشی رونی کلمن برای زنان است و محسن میری، همسرش که در پرورش اندام فعال است، مسوولیت بخش مردان را برعهده دارد. یونسی در پاسخ به انتقادات مطرح شده توضیح داده است: “کلاسها به طور کاملا مجزا برگزار می شود.ضمن اینکه حضور این آقا با پوشش اسلامی است و قرار نیست رونی کلمن به اینجا بیاید تا برای بانوان فیگور بگیرد.”

خبرگزاری تسنیم هم که مثل صدا و سیما و برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا، علاقه‌ زیادی به حضور زنان در این دوره‌ها نشان داده، به سراغ یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رفته است.

 فرشته روح‌افزا، مدیر طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده از تماس خود با مسوولان وزارت ورزش و جوانان خبر داد: “مسئولان وزارت ورزش و جوانان قول دادند که کلاس‌ها کاملاً تئوری باشد و هیچ‌گونه فیگور، عکس و حرکت غیرشرعی صورت نگیرد.”

به گفته او هماهنگ شده که “حتی هیچ حرکت اکشنی” از سوی کلمن انجام نشود!

تسنیم پیش از این در گفت‌وگو با یزدان راد، یکی از قهرمانان سابق این رشته که او را عضو سپاه پاسداران هم خوانده بود،‌ انتقادات بسیاری از رونی کلمن و متولیان حضور او در ایران کرده بود. یزدان راد، رونی کلمن را “ماشین عضله‌سازی با دارو” نامیده که برای شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ مکمل دارو فعالیت می‌کند: “ما ورزشکاران بدن‌سازی چنین افرادی را نمی‌توانیم در جُرگه پرورش اندام کارهای سالم عنوان کنیم، زیرا این افراد در مسابقات مسترالمپیا شرکت می‌کنند که دوپینگ کردن در آن آزاد است، بنابراین ما فقط پرورش اندام کاران جهانی را قبول داریم که دوپینگ نمی‌کنند. از طرفی دیگر در مسابقات مسترالمپیا فقط 15 نفر شرکت می‌کنند، در حالی که در مسابقات جهانی در حدود 400 نفر رقابت می‌کنند.”

او همچنین اعتراض کرده که “اصلاً صحیح نیست. چطور می‌شود یک بازیگر زن مسئول هماهنگی برای حضور این پرورش اندام آمریکایی در ایران باشد و از طرفی دیگر این آمریکایی می‌خواهد برای بانوان کشورمان هم کلاس پرورش اندام بگذارد و این سؤال پیش می‌آید که این ماشین عضله می‌خواهد برای زنان ما فیگور بگیرد؟”

عکس رونی کلمن با پرچم مخالفان دولت بشار اسد هم مورد توجه تسنیم قرار گرفته و او را طرفدار تروریسم معرفی کرده است.

کار آن قدر بالا گرفته که حتی حسین طلا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از تماس با فدراسیون و برگزاری جلسه‌ای اضطراری خبر داده است. در نهایت دست‌اندرکاران برنامه به او اطمینان خاطر داده‌اند که “عکاسی بانوان با این فرد آمریکایی صورت نمی‌پذیرد.”

 

انتقاد از قیمت بالای کلاس‌ها

یکی دیگر از انتقدات وارد شده به این برنامه، مبالغ درنظر گرفته شده برای حضور در کلاس‌های رونی کلمن است. چهار بسته(پکیج) برای حضور در این دوره‌ها درنظر گرفته شده که قیمت بسته ویژه آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و تنها ۴۰ نفر گنجایش دارد. از امکانات ویژه درنظر گرفته شده برای خریداران این بسته، امکان گرفتن عکس اختصاصی با کلمن است. برای سایر بسته‌ها هم قیمت‌های ۸۵۰ هزار تومانی، ۶۵۰ هزار تومانی و ۵۵۰ هزار تومانی درنظر گرفته شده است.

از سوی دیگر گفته شده که رونی کلمن برای آمدن به ایران، ۱۵۰ هزار دلار دریافت کرده است.

منتقدان همچنین می‌گویند زمان این کلاس‌ها بسیار کوتاه است و عملا هیچ سود خاصی جز استفاده تبلیغاتی نخواهد داشت.

فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام در واکنش به این انتقادات در وبسایت خود نوشته است: “شرکت در کلاس‌های کولمن نه اجباری است و نه پیش نیازی برای شرکت در دوره یا کلاس خاص دیگر. نفراتی که برای شرکت در کلاس یادشده ثبت‌نام کرده‌اند با تمایل خود و به دور از هر گونه فشار از سوی هر فرد یا نهادی متقاضی شرکت شده‌اند. چنین کلاس‌هایی هر ساله در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار می‌شود و بسیاری از ورزشکاران ایران نیز در آن شرکت می‌کنند، ولی با هزینه‌های به مراتب بیشتر از آنچه برای کلاس تهران دریافت شده است. بی‌تردید برگزاری چنین کلاسی در ایران نه تنها هزینه‌های شرکت‌کنندگان را به میزان زیادی کاهش می‌دهد بلکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کند.”

البته به نظر می‌رسد انتقادات رسانه‌ای مسوولان این فدراسیون را نگران هم کرده است، چرا که روز چهارشنبه تیتر یک سایت خود را به مطلبی با عنوان “نقش پررنگ خدا در زندگی قهرمان ۸ دوره مستر المپیا” اختصاص داده و سعی کرده “ابعاد مذهبی” زندگی او را شرح دهد؛ مواردی مثل انجیل خواندن قبل از حضور روی سکو. در پایان این مطلب هم آمده است: “رونی کلمن به نمادی از مسیحیانی تبدیل شده که باورهایشان را در زندگی سکولار غربی جای داده و بدان پایبند هستند. در حقیقت، او توانسته به ورزشی مانند بدنسازی که ظاهری کاملا فیزیکی و جسمانی دارد، بعدی معنوی دهد و نمونه‌ای موفق از چنین مدلی باشد؛ موضوعی که سال هاست در ورزش ما مغفول مانده.”

بدنسازی و پرورش اندام یکی از پرطرفدارترین موضوعات مورد علاقه جوانان ایرانی است و تعداد قابل توجهی از آنان در باشگاه‌های بدنسازی سعی دارند تا هرچه بیشتر هیکلی شبیه قهرمانان این رشته داشته باشند. از جمله این قهرمانان همین رونی کلمن است که اگرچه تاکنون به ایران نیامده بود اما عکس او در اکثر باشگاه بدنسازی ایران پیدا می‌شود و بارها نشریات ورزشی با چاپ عکس او، به فروشی مناسب دست پیدا کرده‌اند.