تشکیل مجمع مشورتی اصلاح طلبان

نویسنده

hashemikarrobikhatami.jpg

سعید محمودیان

اصلاح طلبان ایران برای وحدت عمل و پرهیز از چند بار دیگر دور یکدیگر جمع شده و برای تصمیم گیری مجمع مشورتی تشکیل می دهند.

به گزارش روز این مجمع مشورتی با محوریت سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و مهدی کروبی رئیس مجلس ششم تشکیل می شود و از پشتیبانی ضمنی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برخودار است.

این مجمع جهت ائتلاف و هماهنگی برای حضور موفق در انتخابات آینده ی دوره ی هشتم مجلس شکل گرفته است. در این مجمع مشورتی حدود 180 نفر عضویت دارند و احتمال اینکه افراد بیشتری نیز حضور یابند وجود دارد. ترکیب اعضای آن نیز از حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب تا مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه ی علمیه ی قم را فرا می گیرد.

تشکیل این مجمع هنوز رسما اعلام نشده است. اما اغلب اصلاح طلبان، از جمله بیشتر اعضای جبهه مشارکت، تمایل دارند فعالیت های این مجمع را صرفا معطوف به انتخابات بدانند و به همین علت پیش از این از تشکیل سازمان رای احزاب اصلاح طلب خبر داده بودند.

ائتلاف با محوریت خاتمی

در اولین جلسه ی این مجمع که خاتمی و کروبی نیز حضور داشتند اعضای شورای مرکزی و یا به عبارتی، هیات رئیسه ی آن انتخاب شدند. در این جلسه که اوئل خرداد ماه تشکیل شده بود،15 نفر به عنوان شورای مرکزی آن انتخاب شدند که در میان این 15 نفر اسامی افرادی همچون حبیب الله بیطرف، موسوی بجنوردی، سید حسین مرعشی، مرتضی حاجی، احمد بورقانی، جواد اطاعت، کمالی، مجید انصاری، زمانی قمی، محسن صفایی فراهانی، محمد سلامتی، صفدر حسینی، شهربانو امانی، اشرف بروجردی به چشم می خورند. در این ترکیب چهره هایی از احزاب مهم اصلاح طلب همچون جبهه مشارکت، کارگزاران، مجمع روحانیون مبارز، اعتماد ملی، مجاهدین انقلاب و.. حضور دارند.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق که تلاش زیادی برای گرد هم آوردن اصلاح طلبان می کند نقش بسیار زیادی در تشکیل این مجمع دارد. پیش از این نیز با تلاش خاتمی بود که در انتخابات شوراها در 24 آذر اصلاح طلبان توانستند لیست واحدی ارائه دهند.

در آن زمان هم شورایی 15 نفره تشکیل شد تا در راه ائتلاف اصلاح طلبان برنامه ریزی کند. اما در آن زمان بحث تشکیل مجمع مشورتی بزرگی با حدود 180 عضو عملی نشد.

به نظر می رسد در این مجمع نیز همانند شورای اصلاح طلبان در انتخابات 24 آذر، حبیب الله بیطرف، وزیر نیرو در دولت خاتمی مسوولیت اصلی و هماهنگ کننده را داشته باشد. بسیاری از اصلاح طلبان معتقد: “بیطرف خیلی سیاسی نیست و می تواند بیطرفانه تر عمل کند”.

موضع اکبرهاشمی رفسنجانی نسبت به این مجمع به نظر مثبت می آید. در زمان انتخابات شورای شهر نیز هاشمی حاضر نشد تمام قد در پشت لیست ائتلاف اصلاح طلبان بماند. اما تلویحا لیست مورد نظر را تائید کرد. گفته می شود که هاشمی به کروبی و خاتمی اطلاع داده است که اگر آنها تصمیمی بگیرند وی هم قبول می کند.

آینده ائتلاف

بسیاری معتقدند اصلاح طلبان در انتخابات آینده ی مجلس وضعیت مناسبی نخواهند داشت. منتقدین معتقدند اصلاح طلبان با تعدد کاندیدا مواجه خواهند شد و این سر آغاز چند دستگی است بعلاوه اینکه کسی حاضر نیست به راحتی از خیر کاندیداتوری مجلس بگذرد، اما این مساله برای عضویت در شورای شهر راحت تر اتفاق می افتاد.

در زمان انتخابات شورای شهر چند نفر از اصلاح طلبان برای پرهیز از تک روی از کاندیداتوری استعفا دادند.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دوران خاتمی در این زمینه می گوید: “در شرایط کنونی ائتلاف راه منطقس و برگزیده است که اگر محقق شود منجر به موفقیت خواهد شد”.

وی در جمع دانشجویان مشهد می افزاید: “زمینه برای ائتلاف گسترده ی گروههای اصلاح طلب فراهم است و اگر دستگاههای نظارتنی و اجرایی با هم یکی نشده و عرصه بر انتخاب مردم تنگ نشود شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود”.

اما با این حال بسیاری از اصلاح طلبان از شانس اندک برای پیروزی یاد می کنند. از نظر آنان حتی اگر اصلاح طلبان پیروزی شگرفی را شاهد باشند باز هم نمی توان کاری از پیش برد.

آنان بیش از همه نگران دوره ی آینده ی ریاست جمهوری هستند. موسوی لاری با قبول تلویحی وجود چنین نگرانیی در میان اصلاح طلبان می گوید: “با توجه به شرایط موجود کاندیدای انتخابات مجلس نخواهم شد اما امید است کسانی که به مجلس می روند بتوانند به مسائل مملکتی رسیدگی کنند”.

پیش از این خاتمی ضمن رد کامل حضورش به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری آینده رسما و با قاطعیت اعلام کرده بود: “عدم حضور من در انتخابات به این معنی است که به عنوان کاندیدا حضور ندارم اما برای ائتلاف اصلاح طلبان و تشکیل و هدایت جریان اصلاح طلبان از تمام توان خود استفاده خواهم کرد”.

هر چند ائتلاف بسیار خوب اصلاح طلبان در انتخابات گذشته موجب تعجب جناح راست و مهمتر از همه امیدواری اصلاح طلبان برای آینده شده است اما این مساله که ائتلاف در انتخابات مجلس سخت تر خواهد بود بر کسی پوشیده نیست.

اکنون همه چیز بستگی به سه طیف فراگیر تر اصلاح طلبان دارد.اعتماد ملی، مشارکت و کارگزاران باید خود را با تصمیمات این مجمع وقف دهند، در غیر اینصورت این ائتلاف هرگز در عمل تشکیل نخواهد شد.