جنبش سبز به خانواده دست اندرکاران رسیده

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش میرحسین موسوی به حمله حکومتی ها

درحالی که وابستگان جناح حاکم هجم گسترده ای از تهمت و افترا را به سران جنبش سبز در رسانه های دولتی آغاز کرده و آن را پس از اعلام “کف مطالبات اصلاح طلبان” برای حضور در انتخابات آتی توسط محمد خاتمی به اوج رسانده اند، میرحسین موسوی در تازه ترین اظهاراتش به این حملات، واکنش نشان داد وگفت: “اینها روی گوبلز را در جعل و دروغگوئی سفید کرده اند و تهمت و دروغ را جزئی از دیانت متحجرانه و توام با خرافات خود قرار داده اند.”

میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز روز گذشته در گفت و گویی با وبسایت کلمه  دلیل تاخیر در پاسخگویی به اتهامات افراد منتسب به حکومت مستقر را کافی دانستن پاسخ  مهدی کروبی عنوان کردو در ادامه گفت: “دلیل دوم سکوتم آن بود که تبلیغاتی از این قبیل متعلق به دوران قدیم است و از شگردهایی استفاده می کنند که در رژیم های توتالیتر شبیه شوروی دوران استالین و یا رومانی زمان چائوشسکو استفاده می شد. کسانی که این تبلیغات را سازمان دادند نه جامعه خودمان را می شناسند و نه درکی از فضای متحول بین المللی دارند. آنها در فضای قبل از گسترش تکنولوژی ارتباطات زندگی می کنند.”

پیش از این مهدی کروبی از دیگر رهبران جنبش سبز در نامه سرگشاده ای خطاب به مردم ایران درمقابل هجوم گسترده چهره های جناح حاکم و وابستگان دولت واکنش نشان داده و در پاسخ به افرادی که از نزدیک بودن “دادگاه سران فتنه” خبر می دهند تاکید کرده بود که: “من از همین جا اعلام می کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملا از این دادگاه استقبال می کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی دارم.”

مهدی کروبی همچنین در ادامه نامه خود تصریح کرده بود: “21 سال است با این قضیه ها مدام به صورت های مختلف درگیربودم و آرامشی هم نداشتم و من آماده ام دادگاه به هرصورت که باشد و برگزار شود منتهی درخواستی دارم اگر آقایان در ادعاهایشان صادقند دادگاه علنی باشد تا همه ملت که صاحبان اصلی کشورند حرفهای دو طرف را بشنوند و قضاوت کنند تا معلوم شود آیا ما برای بدست آوردن قدرت، جاه طلبی کردیم و برای تداوم چند روز بیشتر قدرت آشوب کرده ایم یا حاکمیت برای انحصار طلبی، رای و ارزش ها را کنار گذاشته است.”

میرحسین موسوی هم در ادامه گفت و گوی خود درباره اینکه آیا اتهام زنی ها و تبلیغات روانی چهره ها و  رسانه های حکومتی موثر بوده است افزود: “این تبلیغات نه تنها کم اثر بود بلکه بدلیل محتویات غیرمنصفانه خود اثر عکس داشت. این ده روز فرصت خوبی برای شناخت ملت ما از ماهیت این آقایان بود. این همه دروغ و تهمت نشان داد که اسلام حضرات چگونه اسلامی است.”

نخست وزیر سابق ایران همچنین به اتهامات احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران که تاکنون چند بار خود او و نزدیکانش از تریبون های مختلف آن را تکرار کرده اند و هیچ گونه عکس العملی از سوی مراجع قضایی در پی نداشته پاسخ گفت و یادآور شد: “ما همه پیشنمازی را می شناسیم که گفت امریکا از طریق عربستان یک میلیارد دلار به ما کمک کرده و قول پنجاه میلیارد دیگر را بعد از پیروزی داده است و هنوز این آقا علیرغم این بهتان و دروغ، موقعیت رسمی خود را حفظ کرده است. به همین دلیل، اثرات این تبلیغات خارج از عرف توام با فحاشی های سخیف و تهدید، بیشتر از آنکه به جنبش رو به گسترش سبز لطمه بزند، حقانیت و سرزندگی جنبش سبز را نشان داد.”

وی در ادامه خطاب به چهره های جناح حاکم تاکید کرد: “بنده در اطلاعیه 17 گفتم شما امثال بنده را ندیده بگیرید و خودتان بی اعتنا به ما زندانیها را آزاد و اعلام کنید که پایبند به همه اصول قانون اساسی هستید و رسانه ها را آزاد کنید، انتخابات آزاد غیر گزینشی داشته باشید. خواهید دید افق روشن خواهد شد. اگرنه سرکوب، سطح مطالبات را بالا خواهد برد. این نوع تبلیغات دروغ و ناشیانه که همزمان با ادامه سرکوب و دستگیریها انجام می گیرد جز آنکه مردم را روز به روز بیشتر از اصلاح در چهارچوب قانون اساسی مایوس سازد فایده ای نخواهد داشت.”

میرحسین موسوی در بیانیه هفدهم خود که 11 دی ماه سال گذشته منتشر شده بود ضمن ارایه راهکارهای خروج از بحران برای حاکمیت، در پاسخ به اتهامات و تهدیدهای وابستگان جناح حاکم  اعلام کرده بود که: “بنده به صراحت و روشنی می گویم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد.”

او در این بیانیه خود تاکید کرده بود که: “گیرم که چند روز با دستگیریها، خشونت ها، تهدیدها و بستن دهان روزنامه ها و رسانه ها سکوت برقرار گردید، تغییر قضاوت مردم را نسبت به نظام چگونه حل می کنید؟ تخریب مشروعیت را چگونه جبران می نمائید؟ نگاه ملامت آمیز و متعجب همه جهانیان از این همه خشونت یک دولت به ملت خود را چگونه تغییر می دهید؟ با مشکلات بر زمین مانده اقتصادی و معیشتی کشور که به دلیل ضعف مفرط دولت روزبروز وخیم تر می شود چه می کنید؟ با چه پشتوانه ای از کارآمدی و انسجام ملی و سیاست خارجی موثر، سایه قطعنامه ها و امتیازخواهی های بیشتر را در سطح بین الملل از سر کشور و ملتمان دور می کنید؟”

 

تحلیل شرایط جنبش سبز

میرحسین موسوی اما در بخش دیگری از اظهارات اخیر خود به تحلیل شرایط امروز جامعه و جنبش سبز پرداخته و اظهار داشته است: “حجم تحریف و دروغ و تهدید بالارفته است. اعدام های فله ای و محکومیتهای عجیب و غریب ظالمانه هم برای کمک به مرعوب کردن بکار گرفته می شود. مهمتر، گسترش فرهنگ اعتراف گیری و تواب سازی است که از درون زندانها به فضای سیاسی بیرون منتقل شده است.”

وی در ادامه افزوده: “بر اساس این فرهنگ، شما اگر می خواهید پست خود را حفظ کنید و یا انتخاب شوید و یا در معاملات بزرگ و کوچک سهیم شوید و یا با آرامش از دست و زبان بد اخلاقان زندگی کنید، باید فهم و بصیرت لازم را برای محکومیت منتقدان و معترضان جنبش سبزداشته باشید.”

میرحسین موسوی هرچند در این بخش از اظهاراتش از شخص خاصی نام نبرده است اما اشارات او کنایه به برخی از نمایندگان منتقد دولت  در مجلس دارد که اخیرا در پی اظهارات دبیر شورای نگهبان و چهره های جناح حاکم  با توجه به نزدیکی به انتخابات مجلس در اظهارات خود در مقابل آقایان موسوی و کروبی و جنبش سبز مجبور به موضع گیری شده اند.

نخست وزیر سابق کشور همچنین از بی نتیجه بودن این فشارها و رسیدن دامنه جنبش سبز به میان خانواده های مسئولان حکومت خبرداده و گفته است: “آنها حتی از حوزه ها و مراجع عظام نگذشته اند و ما شاهد فشارها و جسارتها و اهانتهای گوناگون علیه روحانیت و مرجعیت هستیم. غافل از آنکه داخل همین خانواده های دست اندرکاران، توجه به خواستهای مطرح شده درجنبش سبز در حال گسترش است. چرا که این مطالبات مطابق با حقوق مردم و میثاق ملی ماست.”

وی همچنین بار دیگر با تاکید بر آگاهی بخشی و شعار معروف خود مبنی بر “هر شهروند یک رسانه” لشگر پرشمار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از دل وسایل ساده ای که عصر اطلاعات در اختیار آنها گذاشته است موثرترین شیوه ها را با خلاقیت خود برای رساندن پیام حقیقت پیدا کرده و می کند… اما در کنار تلاش برای گسترش آگاهی ها و مبارزه با انتشار دروغ و قلب حقایق، نباید خاطره بحثها و گفتگوهای صمیمانه روزهای انتخابات را از یاد برد. نباید از یاد ببریم که چه طور پیش از آن که مداخله های به اصطلاح امنیتی فضای گفتگوی مدنی را به آشوب بکشد و صدای بحث و گفتگو را خاموش کند، شنیدن صدای همدیگر را در گفتگوهای انتخاباتی تجربه و تمرین می کردیم.

میرحسین موسوی در پایان تاکید کرده است: “سبز بودن ما به این معنا نیست که می خواهیم همه را به رنگ خود در آوریم و یک رنگ کنیم، آن طور که انحصارطلبان و اقتدارگرایان برای همه رنگ و رای خویش را تجویز می کنند. سبز بودن زیستن در کنار یکدیگر با درک تفاوت ها و اختلاف آراء و نظرات و سلایق یکدیگر است. اگر اقتدارگرایان و رسانه های شان می کوشند ترک های ایجاد شده در خانواده ها و جامعه را پررنگ کنند، ما باید بکوشیم با پذیرفتن این اختلاف ها نسخه ای برای زیستن مسالمت آمیز در کنار یکدیگر ارائه کنیم.“