طرح انقلابی ازاد سازی خزر پوچ درآمد

نویسنده

azadsazikhazar493.jpg

حمید احدی

دو روز بعد از اعلام آزاد سازی سواحل خزر به دستور رییس جمهور، که روزنامه دولت آن را عملی انقلابی نامید که هرگز کسی به خواب نمی دید، همان روزنامه در گزارش دوم خود خبر داد که کل طرح عبارت است از واگذاری مراکز تفریحی موسسات دولتی به سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی، به ترتیبی که همان کارکنان قبلی در اولویت باشند اما مواقع خالی ماندن به مردم هم اجاره داده شود.

روزنامه ایران روز یکشنبه زیر تصویر یک خانه ویلائی ساحلی نوشته بود:

“دیگر آسمان سواحل خزر برای پائین آمدن ونزول نورچشمی ها سوراخ نخواهد شد. عدالت در ساحل موج می زند. خزر به ساحل و ساحل به مردم پیوند می خورد و دریا در ساحل آرام می گیرد، به دنبال این متن اضافه شده بود که آزادسازی سواحل خزر که پس از سفر هیأت دولت در تاریخ شانزدهم آذرماه گذشته به مازندران مطرح شد، با جدیت تمام دنبال می شود و تا چهار روز دیگر به اتمام میرسد.

بنا به گزارش تبلیغاتی روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی دستور مشخص رئیس جمهوراین بود که باید در این زمینه یک اقدام انقلابی صورت گیرد ، زیرا عمومی شدن مجتمع های رفاهی و گردشگری که از سال های دور دراختیار افراد خاص و دولت بوده است، با روند متعارف انجام شدنی نیست. معاون استانداری گفته بود مصوبه دولت در سفر استانی به مازندران، چهره استان را دگرگون کرد و مازندران در مقابل حق کشی هایی که برخی شان در سال های دور وجود داشت، بیمه شد.آزادسازی سواحل خزر اتفاق بزرگی است که شاید هیچ وقت در کشور رخ نمی داد، مگر با عزم عدالت خواهان

جالب تر از تیتر بزرگ روزنامه ایران، مقاله آن روزنامه بود با عنوان چه کسی باور می کرد، که در آن نوشته شده بود: چه کسی باور می کرد سواحل دریای خزر که در سال های گذشته با زیاده طلبی برخی پولدارها و افزون خواهی بسیاری از دستگاه های دولتی، از چشم مردم پنهان شده بود، دوباره آزاد شود و رنگ آبی امید به چشم برسد؟ به عنوان یک شهروند ایرانی و یک روزنامه نگار، هیچ گاه نمی توانستم در این باره خوشبین باشم. نمی دانم شما که این نوشته را می خوانید - در هر گوشه ای از ایران که هستید - آیا گذارتان به ساحل خزر افتاده بود. اگر بود حتماً دیدید که سهم شما چیزی نبود جز گرمای جاده و رفتن و رفتن واز حریم دریا خارج شدن. اما در واقع اگر مثل نگارنده نمی توانستید باور کنید که این کوه انبوه سنگ و سیمان که جلوی دریا را گرفته است، روزی برداشته شود و قانون و حریم دریا دوباره به میان ما باز گردد، علتی نداشت جز آن که به احتمال یک انقلاب در کارهای دولتی باور نداشتید. اکنون نوبت مردم است که دل به دریا بزنند و نوبت ویژه خواران و زیاده طلبان است که ویلاهای خصوصی خود را به کامیون های زباله بار بزنند و از دریا دور شوند. این کار دولت نهم، شادی آورترین و خنک ترین هدیه برای تابستان های مردم ایران است.

پوچ بودن تبلیغات دولتی زمانی اشکار می شود که گفته اند ساحل استان مازندران ۳۳۸ کیلومتر است که پیش از این، ۳۰درصد آن مربوط به انحصارات و تصرفات دولتی بوده . معاون استانداری گفته بسیاری از ویلاهای مجتمع های تفریحی وزارتخانه ها به حریم ۶۰ متری دریا تجاوزکرده بود که این مناطق با نظارت همان وزارتخانه ها با بولدوزر تخریب و آزاد می شود و مذاکرات مربوط به آن آغاز شده است . ابوطالب شفقت استاندار مازندران گفته است مذاکره با همه دستگاه های دولتی برای وادار کردن آنها به این که مجتمع های تفریحی خود را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار کنند، هم اکنون آغازشده است و این پلاژها پس از ساماندهی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد. آقای استاندار گفته «البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کارکنان این وزارتخانه ها ونهادها را برای استفاده از پلاژها در اولویت قرار می دهد. ولی تمام هزینه های مربوط از آنها دریافت خواهد شد.»

طرح انقلابی بزرگی که قرار بود تا چهار روز دیگر سواحل خزر را دگرگون کند سرانجام با توضیح مسوول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران چنین خلاصه شده است: «تا پایان خردادماه، تابلوهای نصب شده در ورودی پلاژهای نهادها و وزارتخانه های دولتی که بر روی آن عنوان این مراکز درج شده است، جمع آوری و در اختیار این سازمان قرار می گیرد تا با اولویت استفاده کارکنان همان نهادها در اختیار عموم قرار گیرد. و دیروز [ یکشنبه] حکم بازر سی توسط استاندار صادر شده تا بزودی گزارش جامعی از آزادسازی ساحل و استفاده عمومی از اماکن دولتی تهیه ومنعکس کنند.»

ادامه گزارش نشان می دهد که چهارده در صد سواحل هم در اختیار مراکز نظامی است اما استاندار گفته است: «آزادسازی برخی تصرفات تأسیسات آبی، نفتی و صنعتی که لزوماً باید در داخل آب فعالیت داشته باشد، در دستور کار ما نیست. به سراغ آنها نرفته ایم و شاید تا ابد در دریا مستقر باشند. این مسأله قانون خاص خود را دارد. در این باره باید با فرماندهی کل قوا هماهنگ شود و هم اکنون این هماهنگی در حال انجام است که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات این مراکز، موضوع با حساسیت خاصی دنبال خواهدشد.البته احتمال دارد که برخی از این مراکز نظامی در موقعیت خود باقی بمانند.»

ویلاهای شخصی نیز که رییس جمهور چنان از آن ها سخن گفته بود که به نظر می رسید لانه مافیاست به گفته معاون استانداری مازنداران ترتیب خاصی دارد چراکه وی گفته است “باوجود شایعاتی مبنی بر تخریب ویلاهای بخش خصوصی، این ویلاها همچنان پابرجاست و در بیشتر موارد به حریم دریا تجاوز کرده و برخی شان در داخل آب قرار دارد. البته به نظر می رسد، مسئولان استان هنوز به توافق یکپارچه و هماهنگ در این باره نرسیده اند. ابوطالب شفقت در این باره می گوید: «سعی کرده ایم که حرمت بخش خصوصی را رعایت کنیم. البته این یک مسأله حقوقی است که باید قانون داشته باشد و ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرده ایم که کارهای کارشناسی را دراین باره در دستور کار قراردهند.» وی می افزاید: «از آنجا که بخش خصوصی، سند مالکیت دارد، اکنون با آنها برخورد نمی شود؛ حتی اگر تأسیسات مربوط به آنها خلاف مقررات و قوانین ساخته شده باشد.»

 

 

گزارش دومین روز روزنامه ایران گرچه از تبلیغات و بزرگ نمائی های روز اول خالی شده اما با وجود این با این جمله آغاز می شود


“گر تا به حال فکر می کردید تا آخر عمرتان نمی توانید به راحتی سواحل خزر را طی کنید، امسال به آنجا بروید و امتحان کنید. پیمودن سواحل خزر بدون هیچ مانعی و آرام گرفتن در ساحل خزر زندگی دوباره است”.

آ

 


این گزارش نشان داده که شش ماه بعد از سفر رییس دولت به مازندران اعتباری به مبلغ یک میلییارد تومان در اختیار یک شرکت پیمانکاری قرار گرفته که پاکسازی چهارده کیلومتر تا ساری را اغاز کند که این گروه به گفته مهندس روح الله قهرمانی چابک معاون امور عمرانی استانداری مازندران و رئیس کار گروه معماری و شهرداری استان مازندران کارشان سبب شد که بخش وسیعی از ساحل که دکه های حلبی و مغازه های نامرتب فرا گرفته بود به طوری که موج دریا به داخل آنها می زد و وضعیت بسیار نامناسب بهداشتی بویژه در مغازه ها و دکه های مواد غذایی به چشم می خورد، درست شود .


محمدرضا شیدفر گفته سازمان میراث فرهنگی مجتمع های جدیدی خواهد داشت اما ساخت این مجتمع ها مستلزم در اختیار داشتن حداقل ۲۵ تا ۳۰هکتار اراضی ساحلی است که باید تأمین شود و به گفته مسوول این سازمان در مازندران این هزینه ها شاید به چند میلیارد تومان برسد. در حقیقت برای ایجاد زیرساخت مناسب (اعم از آب، برق، راه) در یک هکتار حداقل ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.

شیدفر درباره چگونگی تأمین این اعتبارات می افزاید: ترجیح می دهیم که انجام این طرح ها به بخش خصوصی واگذار شود که آنها با سرمایه گذاری ابتدایی برای ارائه خدماتی همچون پارکینگ، بازارچه و درآمدزایی از این طریق، به پیشبرد طرح ها اقدام کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح می کند: از فرمانداران شهرهای ساحلی خواهیم خواست که محل اجرای طرح های ساماندهی ساحل را مشخص کنند تا به بخش خصوصی واگذار شود.

 



بخشی از گزارش دومین روز با عکس هائی که ضمیمه است به انتهای بلوار خزر در شهر ساری اختصاص دارد که به نوشته روزنامه ایران در حال حاضر به علت تخریب های صورت گرفته برای آزادسازی ساحل، وضعیت مناسبی ندارد. زباله ها به طور وسیع سطح ساحل را پوشانده است و خرابه های خانه های تخریب شده و دیوارهای فرو ریخته، موجب نارضایتی مسافران شده است.وقتی مسأله اماکن تخریب شده را از اهالی منطقه جویا می شویم، آنها می گویند: قسمتی از این خرابی ها که چهره بدی به ساحل داده است، مربوط به اماکن خصوصی است که در اختیار ارباب این منطقه بوده است

.

روزنامه دولت اما از خراب شدن یک ویلا هم خبر داده و نوشته که ویلای خصوصی مربوط به م. ب است و یکی از وابستگان به این فرد (به اصطلاح ارباب) در این باره می گوید: آقای م.ب اعتراض شدید خود را نسبت به تخریب ملک شخصی اش اعلام کرده است و الان هم برای شکایت از مسئولان استان، از جمع آوری لاشه ها و خرابه ها جلوگیری می کند.

استاندار مازندران راجع به این موضوع می گوید: نامبرده با تعرض به حریم دریا و دیوارکشی در قسمتی از دریا، اقدام به ایجاد خانه فساد کرده بود که طبق قانون تخریب شد.

شفقت می افزاید: حتی این فرد، هیچ گونه سند مالکیت هم ندارد. اگر واقعاً چنین سندی دارد، ارائه کند.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این باره می گوید: این مسأله یک بحث امنیتی و اجتماعی بود؛ ضمن آن که مغازه های حلبی متعلق به این فرد از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار نبود و چهره بدتری نسبت به آنچه الان مشاهده می کنید به ساحل داده بود.

قهرمانی چابک می افزاید: این مناطق هرچه زودتر از وجود زباله ها و خرابه ها پاکسازی خواهد شد و در آینده ای بسیار نزدیک، شاهد ساحلی زیبا و قابل استفاده برای همه مردم خواهیم بود.به این ترتیب طرح انقلابی که طرح تخریب یک ویلا تقلیل یافت که قرار شده که اگر بودجه برسد مجمتع هائی هم در ساری ساخته شود. همین.

Fیک فرد محلی آگاه به روز گفته است ناگفته نماند که پاکسازی سواحل مازندران از جمله فعالیت های مثمر و پسندیده است که آهالی هم از آن استقبال کرده اند اما تبلیغاتی که آن را انقلابی می خواند که هرگز کسی در خواب نمی دید و تنها باید منتظر دولت احمدی نژاد می ماندند بیش تر باعث خنده و تمسخر ها شده است.