روزه سیاسی فعالان مدنی در کردستان

نویسنده

سامان رسول پور

s. com

تشدید فضای امنیتی در کردستان در چند ماه گذشته به آنجا رسیده که به گفته ی رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، شرایط برای فعالان، “به شدت غیر قابل تحمل شده است”.

در اعتراض به نقض مستمر و دامنه دار حقوق شهروندی در مناطق کردنشین، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در هفته ی گذشته با انتشار فراخوانی، به شکلی نمادین 3 روز روزه ی اعتراضی را در محکومیت فشارهای کم سابقه بر فعالان همه ی عرصه ها اعلام کرد و نهادهای مدنی و جریانات گوناگون سیاسی، با اعلام پشتیبانی خود در این حرکت اعتراضی مشارکت نمودند.

به هر ترتیب، طی روزهای روز گذشته، نه تنها از شدت فشارها وبرخوردهای دستگاه قضایی و امنیتی کشور با فعالان کم نشده، بلکه فصل تازه ای از دادگاهی، بازداشت و اعدام شهروندان آغاز گردیده است.

در همین راستا، در مریوان، اخیرا عدنان حسین پور عضو شورای نویسندگان هفته نامه ی توقیف شده ی ئاسو، از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد. این روزنامه نگار کرد، روز پنج شنبه ی هفته ی گذشته در منزل خود در شهر مریوان نوسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه منتقل گردید. اتهام وارده و دلایل بازداشت وی تاکنون اعلام نشده است.

از سوی دیگر، جلسه ی رسیدگی به اتهامات شیرکو جهانی فعال حقوق بشر و روزنامه نگار مهابادی که از اوایل آذر ماه در بازداشت بسر می برد، برگزار گردید. شیرکو جهانی در دوم بهمن ماه جهت رسیدگی به اتهام “نشر اکاذیب” در شعبه ی اول دادگاه عمومی مهاباد حاضر و دو روز بعد، در شعبه ی دوم دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” بدون حضور وکیل مدافع محاکمه شد.

همچنین گزارشات رسیده حاکی است که نیروهای امنیتی طی روزها ی سه شنبه و چهارشنبه هفته ی گذشته جهت بازداشت محمد صدیق کبودوند، رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به منزل وی در تهران مراجعه کرده اند. این در حالی است که کبودوند در حال حاضر در مسافرت به سر می برد. وی که پیش تر سردبیر هفته نامه ی توقیف شده ی “پیام مردم” بوده، به یک سال حبس تعزیری محکوم گردیده و حکم صادره از سه ماه قبل قطعی شده است.

علاوه بر موارد مذکور، یک زندانی سیاسی کرد هم در اعتراض به شرایط خود، در زندان بوکان دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. سمکو قادر پور جوان 27 ساله ای که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سه سال پیش در زندان به سر میبرد، در واکنش به حکم 11 سال حبس و عدم اعطای مرخصی، از دوم بهمن ماه دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی در حال حاضر به قرنطینه ی زندان بوکان منتقل گردیده است و برادر وی اعلام کرده که وضعیت جسمانی وی بسیار نامناسب بوده و در شرایط خطرناکی به سر می برد.

سرانجام آنکه در مهاباد، یک جوان کرد در روزهای گذشته به قتل رسیده است. بیژن بادوزاده جوان مهابادی گه گفته می شود با یک گروه اپوزیسیون کرد همکاری داشته، در جریان تعقیب و گریز نیروهای امنیتی، در مرکز شهر مهاباد، در اثر انفجار نارنجک به قتل رسیده است. وی فرزند زندانی سیاسی کرد”جهانگیر بادوزاده” میباشد که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم گردیده است و هم اکنون در زندان مهاباد در انتظار اجرای حکم می باشد. لازم به ذکر است که چهار سال پیش، دختر دیگر این زندانی، در اعتراض به حکم اعدام پدرش، خود را به آتش کشید و به طرز فجیعی جان باخت.

اما اخبار حاکی از جان باختن شهروندان کرد فقط محدود به موارد ذکر شده نبوده است. از زندان سنندج هم خبر می رسد که یک شهروند بیجاری به نام “شکرالله عیوضی” که به مرگ محکوم شده بود، در روزهای گذشته در زندان مرکزی سنندج به دار آویخته شده. وی به ارتکاب قتل متهم شده بود.

در همین ارتباط، 5 سازمان حقوق بشری، طی فراخوانی خواهان لغو احکام اعدام در ایران شده اند. تشکل حقوق زن کرد، فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، سازمان دفاع از حقوق بشر اهواز و همچنین سازمان دفاع از حقوق بشر شمال غرب کشور، خواهان حذف حکم اعدام در ایران شده و با ابراز نگرانی نسبت به تداوم و افزایش احکام اعدام در کشور، از مدافعان حقوق بشر خواسته اند که جمهوری اسلامی را برای توقف اجرای این حکم، تحت فشار قرار دهند.

تمام اینها در حالی است که موارد گوناگون نقض حقوق شهروندی در مطبوعات سراسری بازتاب چندانی ندارد و در این بین، تنها برخی سایت های اینترنتی به انعکاس اتفاقات جاری در کردستان می پردازند.