سرکوب در هفته حقوق بشر

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که روز جهانی حقوق بشر از آن گذشت، فعالان حقوق بشر درباره احتمال اعدام قریب الوقوع مصلح زمانی هشدار می دهند. جوانی که در 17 سالگی به جرم داشتن “رابطه نامشروع” با دوست دخترش بازداشت و بعد هم به اعدام محکوم می شود.

پاره شدن عکس آیت الله خمینی، بهانه ای می شود تا به گفته سایت نوروز، شماری از دانشجویان بازداشت شده در بند 240 اوین تحت فشار قرار بگیرند تا به پاره کردن عکس آقای خمینی اعتراف کنند.

موج احضارها پس از برگزاری مراسم روز دانشجو نیز همچنان ادامه داشت. در تهران، 50 تن از دانشجویان دانشگاه بهشتی، به کمیته انضباطی احضار شدند و 15 نفر از آنها حکم محرومیت از خوابگاه دریافت کردند.در تبریز هم کمیته انضباطی 20 دانشجو را  احضار کرد و برای سه تن از آنان  حکم تعلیق از تحصیل به مدت دو سال صادر کرد. همچنین مرتضی سیمیاری برای بار دوم در طی هفته های گذشته در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.

د ر همین حال سعید خسرو آبادی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بازداشت شد؛ در مهاباد، ماموستا شفیع برهانی، استاد دانشگاه مهاباد توسط اطلاعات مهاباد بازداشت گردید. همچنین یک فعال محیط زیست  بنام نظیر الیاسی هم در مهاباد دستگیر شد.

محکومیتها هم کم نبود. دیوان عالی کشور حکم 10 سال حبس و تبعید یک زندانی سیاسی به نام حسن طرطانی را تایید کرد.همچنین، سه شهروند یاسوجی به نامهای علی بخش بذر افکن، سعید فریدی و ظفر محمدی  به اتهام تبلیغ آیین بهایی به حبس محکوم شدند. شعبه تجدید نظر دادگاه انقلاب شیرازهم، حکم چهار ماه حبس مسعود خیراتی، سخنگوی سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی را تایید کرد.در تهران هم، عذرالسادات قاضی میرسعید، از بازداشت شدگان 30 خرداد به تحمل سه سال زندان محکوم گردید و در آخر هم، علی کلایی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر به یک سال حبس تعلیقی محکوم گشت.

در چنین شرایطی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی بیانیه ای، دوران کنونی را “سخت ترین و سیاه ترین” روزها برای آزادی مطبوعات در ایران توصیف کرد.

و در آخر، تونیا کبودوند، دختر محمد صدیق کبودوند طی نامه ای به رییس قوه قضاییه، در خصوص اختصاص بودجه 20 میلیون دلاری ایران برای “افشای نقض حقوق بشر در غرب” پرسید: “اگر آمریکا به دنبال ابزاری کردن حقوق بشر است، تفاوت شما با آنها در چیست؟”