مقایسه حکومت شاه و جمهوری اسلامی

نویسنده
فیروزه متین

» در مصاحبه حجاریان مطرح شد

سعید حجاریان، فردی که پس از انقلاب سال ۵۷، ساواک را تحویل گرفت و همزمان مسئول تشکیل سازمان امنیت حکومت اسلامی شد، روز دوشنبه در گفت و گویی با روزنامه شرق،ضمن “اصلاح پذیر” دانستن حکومت سلطنتی محمدرضا پهلوی تاکید کرد که فساد و سرکوب در دوران شاه کمتر بوده است.

حجاریان که ۴ سال قبل تحت فشار بازجوهای حفاظت اطلاعات سپاه و در حالی که از تبعات ترور اش در سال ۷۸ رنج می برد، در یک دادگاه نمایشی ناچار به اعتراف علیه خود شد،از آن زمان تاکنون از ایده “مشروطه خواهی” دفاع می کند.

وی به روزنامه شرق گفته: “فساد در دوران شاه گسترده نبود، بلکه محدود بود به یکسری طبقات خاص، بخصوص ارتش. اما یک مشکل اصلی دیگر محمدرضا پهلوی این بود که پایگاه اجتماعی نداشت. البته با همه این اوصاف، من معتقدم حتی شاه هم قابل اصلاح بود اما خودش نخواست. او مانند بیماری بود که از دست طبیب فرار می‌کند، دکتر او را دنبال می‌کند و می‌گوید تو مریضی، اما خود مریض، انکار می‌کند و می‌گوید من مریض نیستم. کار به جایی می‌رسد که دکتر را زندانی می‌کند. به اعتقاد من فقط یک سیستم تمامیت‌خواه، غیرقابل اصلاح است. چه تمامیت‌خواه راست و چه تمامیت‌خواه چپ. ولی حکومت‌های اقتدارگرا، دیکتاتور و مستبد، قابل اصلاح هستند”.

او در مقایسه حجم سرکوب ها در زمان شاه با وضع موجود نیز گفته: “در ماجرای انقلاب ما تعداد کل شهدا به هزارنفر نمی‌رسد آن هم برای انقلاب بزرگی چون ایران. در دوران شاه، سرکوب‌ها در مقایسه با جا‌های دیگر و مقاطع دیگر زمانی در ایران‌، آنقدر زیاد نبوده است. آنقدر فشار مردم زیاد بود که امام نه نیاز داشت با شاه «ستیز» کند و نه لازم داشت با شاه «سازش» کند. امام نه با شاه و نه با بختیار سازش نکرد. درمورد ستیز هم حتی زمانی که گروه‌های چریکی گفتند مردم را مسلح کنید امام اجازه این کار را نداد. اجازه نداد مردم یکدیگر را بکشند. آنقدر جمعیت مردم انقلابی زیاد بود که موج آن، شاه را با خود برد. درواقع می‌توان گفت که شاه پوشالی بود و امام هم که این موضوع را درک کرده بود نه ستیز می‌کرد و نه سازش. اما شما الان به وقایع اوکراین نگاه کنید، در آنجا، هم ستیز است هم سازش. هم با خانم اشتون و بقیه سیاستمداران اروپا، مذاکره می‌کنند هم در خیابان یکدیگر را می‌کشند، همه‌جا همین‌طور بوده اما در انقلاب ایران، هرگز اینگونه نبود. “ 

وی افزوده است: “بدترین فساد دوران شاه عدم شایسته‌سالاری بوده است. یعنی افرادی که بر سر کار می‌آمدند لزوما بهترین فرد نبودند و صرفا به دلیل نزدیکی به شاه پست می‌گرفتند. رژیم شاه کاملا یک رژیم سلطانی بود و مشکل اصلی‌اش همین بود، ضمن اینکه پول نفت، فساد می‌آورد”.

 این اولین بار نیست که یکی از چهره های سرشناس دهه اول انقلاب، سخنانی از این دست مطرح می کند،پیش از وی اکبر گنجی و عبد الکریم سروش نیز نسبت به رخدادن انقلاب ابراز نارضایتی کرده اند.

عبد الکریم سروش در گفت و گوی خود در سال ۸۸ با صادق زیبا کلام گفته بود: “انقلاب یکبار اش کافی است”.

سعید حجاریان که از “اصلاح پذیری” نظام شاهنشاهی سخن گفته، سال گذشته در گفت و گو با نشریه “اندیشه پویا” در خصوص سوابق اطلاعاتی اش گفته بود: “بازرگان من را رسما اطلاعاتی کرد، برایم حکم ضداطلاعات نیروی دریایی ارتش زد. (باخنده). البته من آخر ۵۷ وارد ضداطلاعات ارتش شده بودم قبل از اینکه بازرگان این حکم را بزند. با بچه‌های مجاهدین انقلاب نشستیم و مخاطرات پیش روی انقلاب را تحلیل کردیم. گفتیم:اگر انقلاب ضربه بخورد از کجا می‌خورد؟ کودتا. جای کودتا کجاست؟ ستاد ارتش. کجای ستاد مهم‌تر است؟ رکن ۲. بنابراین رفتیم به رکن ۲ ارتش. باید پرونده‌ها را می‌خواندیم که ببینیم چه کسی احتمال دارد کودتاچی شود و کودتاچی‌ها را پیدا کنیم. اول انقلاب هر کسی یک جا رفته بود. یکسری دنبال پول و پله بودند رفتند سراغ کاخ‌ها. عده‌ای عشق اسلحه بودند رفتند سراغ پادگان‌ها و ژ-۳ بلند کردند. یک عده دنبال پرونده بودند، ریختند ساواک که ردپای خودشان را پاک کنند، مثل توده‌ای‌ها و حجتیه ای‌ها. بچه‌های مجاهدین انقلاب هم با همان تحلیلی که گفتم جمع شدند و به اداره دوم ارتش رفتند. بچه‌هایی مثل محمد رضوی و شهیدمحمد بروجردی. من هم رفتم و دو نفر را از نازی‌آباد با خودم بردم. با داود کریمی و تقی محمدی در آنجا مستقر شدیم برای جلوگیری از کودتا”.

سخنان تازه حجاریان هنوز با واکنش گسترده سایت های راستگرا مواجه نشده، اما یک نماینده مجلس به نام داوود محمدی در باره او به سایت “شهدای انقلاب” گفته است: “اگر عملکرد حاکمیت گذشته خوب بود و فسادی در آن نبود، مردم علیه آن قیام نمی کردند و با اینکه کل استکبار پشت پهلوی ایستاده بودند مردم با خفت و خواری دودمان پهلوی را به باد نمی دادند. با مقایسه ۳۵ سال انقلاب اسلامی با ۵۷ سال حکومت طاغوت همه چیز به عینه روشن می شود که کجا بودیم و اینک کجا ایستاده ایم. امید به زندگی در زمان پهلوی ۵۷ سال بود که امروز به ۷۲ سال رسیده و در شاخص هایی چون ساخت بزرگراه ها، رشد چشمگیر بهداشت و درمان و عمران مناطق روستایی، عملکردها قابل قیاس با زمان شاه نیست. امروزه ملت ایران از لحاظ سیاسی و انسجام داخلی در حد اعلای خود قرار دارد و تنها کشوری هستیم که مردم توانسته اند تمام معادلات نظام دو قطبی را به هم بزنند و از ناممکن ها ممکن بسازند. چگونه ممکن است که فردی چشمش را به این همه پیشرفت ببندد و از دایره انصاف خارج شود؟ و سردمداران نظام فاسد قبلی را اصلاح پذیر بخواند”.

سایت “صراط نیوز” هم اظهارات او را “شرم آور” دانسته و نوشته است: “سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات، در مصاحبه با روزنامه شرق، در اظهار نظری تاسف بار و شرم آور اقدام به تطهیر دوران ستمشاهی کرده و شاه سابق را اصلاح پذیر خوانده که تمامیت خواه هم نبوده و در دوران حکومتش، فساد به این حد گسترده نبوده است!”