فعالیت‌های نهضت آزادی متوقف شد

نویسنده
شیرین کریمی

» به دنبال فشار وزارت اطلاعات و گروگان گیری

در شرایطی که بازداشت و فشار بر روی اعضای نهضت آزادی به منظور توقف فعالیت‌های این حزب شدت گرفته بود، اعضای شورای مرکزی این حزب پر سابقه سیاسی تصمیم به توقف موقتی فعالیت‌های خود گرفتند.امیر خرم، از اعضای دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی ایران هم که اکنون در بازداشت به سر می‌برد، پیش‌تر گفته بود: “مقامات امنیتی ایران از نهضت آزادی خواسته‌اند کلیه‌ی فعالیت‌های خود را متوقف کند”.

پیش از این با ابلاغیه‌ی ممنوعیت ادامه فعالیت‌ سایت‌های مرتبط با این حزب از سوی وزارت اطلاعات، نهضت آزادی با صدور بیانیه‌ای ضمن  اشاره به بازداشت‌ و احضار اعضای نهضت آزادی آورده بود: “ضمن اظهار تاسف از برخوردهای خلاف قانون حاکمیت در جهت هر چه محدود کردن جریان آزاد اطلاعات و اعلام توقف فعالیت سایت رسمی نهضت آزادی ایران و سایت خبری ـ تحلیلی میزان تا اطلاع ثانوی، این حق را برای شکایت و پیگیری قانونی از طریق قوه قضائیه برای خود محفوظ می‌داریم”.

 

بازداشت و گروگان‌گیری

با شروع بازداشت‌های گسترده‌ی بعد از انتخابات، اعضای نهضت آزادی نیز در چندین مرحله بازداشت شدند که از جمله می‌توان به کوروش زعیم اشاره کرد که در جریان اعتراضات بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و نزدیک به سه ماه در زندان اوین بسر برد.

پیش از حوادث روز عاشورا و شروع موج جدید بازداشت‌ها، ابراهیم یزدی، محمد توسلی، هاشم صباغیان، علی اکرمی و عبدالعلی بازرگان به دفتر پیگیری وزارات اطلاعات احضار شدند، اما دکتریزدی، دبیرکل نهضت آزادی از حضور در محل امتناع کرد و عاقبت ماموران در ساعت 3 بامداد دوشنبه 7 دی ماه او را در منزل شخصی اش بازداشت کردند.دکتر یزدی که سالمندترین زندانی سیاسی ایران است، با وجود وخامت حال جسمی همچنان در زندان به سر می برد.

 یزدی قبل از دستگیری در تماس تلفنی به مأموران امنیتی گفته بود به علت بیماری امکان شرکت در این جلسه را ندارد، اما در صورتی که با او کاری دارند، می‌توانند به منزلش بیایند و یا از طریق احضاریه رسمی وی را احضار کنند.ماموران هم در یک بازجویی چند ساعته از دیگر احضارشدگان از آنان خواستند که یا فعالیت های خود را متوقف کنند و یا منتظر برخوردهای شدیدی باشند.

اما فشار وزارت اطلاعات و بازداشت اعضای نهضت آزادی منجر به قبول این خواسته‌ نشد و حتی مهندس محمد توسلی در پاسخ از آماده بودن ساک خود برای رفتن به زندان سخن گفت. ماموران هم که با چنین برخوردی روبه رو شدند به حاضران در جلسه، مهلتی برای فکر کردن دادند، اما در همان فرصت، برای اعمال فشار بیش‌تر بر اعضای این حزب، طرح دستگیری رهبر و دیگر اعضای آن از یک سو و گروگان گیری اقوام آنها از سوی دیگر را عملی کردند. در این راستا لیلا توسلی دختر مهندس توسلی و خواهرزاده ابراهیم یزدی نیمه‌های شب توسط 5 مامور امنیتی بازداشت شد.

بازداشت لیلا توسلی در حالی صورت گرفته که وی هیچ فعالیت سیاسی ندارد و عضو نهضت آزادی نیز نیست. 5 مامور امنیتی که نیمه شب با رفتاری خشن وارد خانه شده بودند در مقابل اصرار مهندس توسلی که خواستار همراهی با فرزندش شده بود، لیلا توسلی را سوار ماشینی جداگانه کردند و او را همراه خود بردند.

روز گذشته نیز مهدی معتمدی از دیگر اعضای این حزب در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

امیر خرم عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی، محسن محققی داماد مهندس بازرگان و رییس اسبق هیات سیاسی این حزب و سارا توسلی، دختر دیگرمهندس محمد توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی هم روز 13 دی ماه در پی احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

مهندس خرم که از سه ماه پیش ممنوع الخروج نیز شده بود در روزهای گذشته به همراه دیگر اعضای نهضت آزادی به وزارت اطلاعات احضار و چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته بود.

 

فشارهای همیشگی

نضهت آزادی در طول 30 سال گذشته، بارها بابرخوردهای مختلفی  رو به رو و فعالیت آن غیرقانونی اعلام شده است.این محدودیت ها با روی کارآمدن دولت محمود احمدی نژاد، افزایش یافت که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از برگزاری مراسم نمازهای عید فطر و عید قربان سال ۱۳۸۶، جلوگیری از برگزاری مراسم چهل ششمین سالگرد تاسیس، جلوگیری از برگزاری دوازدهمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان، جلوگیری از برگزاری ششمین سالگرد درگذشت دکتر یدالله سحابی، دستور لغو اردوی آموزشی برای اعضای جوان حزب، جلوگیری از برگزاری کنگره سالانه این حزب اشاره کرد.

در دهم شهریور ماه، بعد از برگزاری دادگاه های نمایشی دستگیرشدگان حوادث بعد از کودتای انتخاباتی، نهضت آزادی ایران بیانیه‌ای صادر کرد که در آن “اعترافات زندانیان در دادگاه‌های فرمایشی فاقد وجاهت قانونی و هر گونه ارزش حقوقی، اخلاقی و انسانی” اعلام شده بود. نهضت آزادی با انتقاد شدید از دولت احمدی‌نژاد و وضعیت کشور نوشته بود “دادگاه‌های نمایشی با اهداف سیاسی، به قصد حذف نیروهای منتقد و اصلاح طلب” تشکیل شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده بود: “نیازی نیست که حاکمان در میان نیروهای صادق اصلاح طلب، روشنفکران، دانشجویان و روزنامه‌نگاران منتقد به دنبال عناصر برانداز و عوامل انقلاب مخملی بگردند؛ در واقع، پیامدهای اقدامات سرکوبگرانه است که موجب سقوط و فروپاشی می‌شود و این بدان معنا است که چنین حاکمانی خود عامل براندازی خویش‌اند. نظام‌های سرکوبگر همواره «خود ـ برانداز» و «خود ـ ویرانگر» بوده‌اند.”

هنوز ساعتی از انتشار این بیانیه در سایت میزان نیوز نگذشته بود که نهادهای اطلاعاتی  و امنیتی، اعضای  ارشد نهضت آزادی  از جمله دکتر ابراهیم یزدی و مهندس توسلی را به شدت تحت فشار قرار دادند تا بیانیه را از روی سایت میزان نیوز بردارند. این بیانیه ساعاتی بعد از روی سایت برداشته شد.

حال در شرایطی که دیگر اعضای این حزب از جمله مازیار شکوهی و مهدی قلی زاده نیز دستگیر شده اند، و از آزادی گروگانهای این حزب هم خبری نیست، توقف فعالیت این حزب اعلام می شود.