این بار احمدی نژاد پشت مرتضوی ایستاده

نویسنده
نازنین کامدار

» متهم کهریزک در پناه دولت

پس از آنکه محمود احمدی نژاد در آخرین روزهای سال 90 ، بی اعتناء به اعتراضات مجلس، سعید مرتضوی متهم ردیف اول بازداشت گاه غیرقانونی کهریزک را به ریاست ثروتمند ترین بنگاه اقتصادی دولت یعنی سازمان تامین اجتماعی محسوب کرد، برخی از نمایندگان خبر داده اند که در اولین جلسه کاری سالجاری، طرح استیضاح وزیرکار را که پیش از این نیز آن را به هیات رئیسه مجلس داده بودند، پیگیری خواهند کرد.

ای در حالیست که رسانه های نزدیک به اصولگرایان اعلام کرده اند محمود احمدی نژاد به مجلس “پیام” فرستاده و تهدید کرده است که در صورت استیضاح حسین شیخ الاسلام، او سعید مرتضوی را به عنوان سرپرست وزارت کار برخواهد گزید.

 پیش از این هم محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد که خود متهم اصلی پرونده فساد مالی موسوم به “خانه فاطمی” است از انتصاب مرتضوی دفاع کرده و در یک همایش دولتی گفته بود از این پس دولت به سازمان تامین اجتماعی بیشتر توجه و کمک خواهد کرد.

به نوشته افکار نیوز، رحیمی روز هشت فروردین در همایش پرستاری گفته بود:” با روی کار آمدن مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی از این پس حمایت های دولت بیش از گذشته خواهد بود”.

او افزوده:” دولت مرتضوی را برای این کار پسندیده و از انتخاب چنین فردی از شیخ الاسلامی تشکر می کنیم به طوری که از این پس بیش از گذشته حمایت های دولت در کنار مرتضوی خواهد بود”.

 روزنامه دولتی ایران هم در آخرین شماره خود در سال 90 در واکنش به احتمال استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب مرتضوی نوشت: “این تهدیدها در حالی اتفاق می‌افتد که اولاً منصوب کردن رئیس سازمان تأمین اجتماعی جزو اختیارات مسلم وزیر رفاه است و ثانیاً به نظر می‌رسد حساسیت غیرمعمول تعدادی از نمایندگان در خصوص انتصاب مدیر قاطعی همچون مرتضوی بر این بنگاه مهم اقتصادی- خدماتی خود گویای درستی این انتخاب است”.

دفاع رحیمی و روزنامه دولتی ایران از انتصاب مرتضوی پس از آن صورت گرفت که علاوه بر تقدیم طرح استیضاح شیخ الاسلام به هیات رئیسه در آخرین جلسه مجلس در سال ۹۰ که الیاس نادران تعداد امضاء کنندگان طرح را 15 نفر اعلام کرده بود، در تعطیلات عید نیز برخی از نمایندگان حملات تندی به دولت به دلیل این انتصاب داشته اند.
به نوشته خبرآنلاین، سلیمان جعفر زاده، رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی که چند ماه پیش پرونده اختلاس “1000 میلیارد تومانی” در این بنگاه دولتی را فاش کرده بود، گفته است: “مرتضوی در قوه قضاییه یک پرونده دارد و این کار سبب می شود تا سازمان تامین اجتماعی پس از این تبدیل به یک مکان سیاسی شود چون از آنجا که تکلیف نهایی پرونده مرتضوی مشخص نیست، بنابراین این انتصاب نیاز به تامل بیشتری داشت تا نتیجه آن به طور قطعی مشخص شود. مهمتر اینکه ایشان سابقه مدیریتی در این زمینه ندارند و سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان مهم اقتصادی است را به حاشیه می کشاند. بهتر است وزیر کار قبل از اینکه مجلس پیگیری‌های جدی خود را شروع کند با چاره اندیشی لازم این قضیه را مرتفع کنند”.
همچنین پرویز سروری در گفتگو با مهر، درباره انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفته است: “انتصاب مرتضوی به این سمت هم مناسب نیست. با توجه به اینکه موارد و موضوعات دیگری درباره آقای مرتضوی مطرح شده است، این موضوع می تواند در نگرانی اعضای صندوق تاثیر گذار باشد و صندوق وسازمان را به یک سازمان و صندوق سیاسی تبدیل کند و حاشیه سازی ها را افزایش دهد”.

 پرویز سروری رئیس هیات تحقیق و تفحص از بازداشتگاه کهریزک بود و اطلاعات وی درباره نقش مرتضوی در این جنایات اهمیت ویژه ای به این موضع گیری می دهد.
اما با وجود این اعتراضات مرتضوی قبل از تعطیلات “برنامه” های خود برای “بهبود وضعیت تامین اجتماعی” را اعلام هم کرد.

از همین روست که روز گذشته سایت جهان نیوز به نقل از احمد توکلی درباره ماجرای انتصاب اخیر مرتضوی نوشت: “منتظر پایان یافتن تعطیلات نوروزی و بازگشایی مجلس هستم تا در اولین جلسه سال جدید، درباره استیضاح شیخ الاسلامی با تعدادی از نمایندگان که در این موضوع مطرح هستند مشورت کنیم. نهایی شدن استیضاح باید با مشورت نمایندگان باشد که این موضوع در اولین روزهای بعد از تعطیلات مشخص خواهد شد”.
جهان نیوز در عین حال از تهدید احمدی نژاد درباره اعتراض مجلس و احتمال استیضاح وزیر کار هم خبر داده و نوشته است: “برخی اخبار حاکی از آن است رئیس جمهور به برخی نمایندگان تاثیر گذار مجلس اعلام کرده است چنانچه استیضاح وزیر کار رای بیاورد و شیخ الاسلامی برکنار شود، نه تنها سعید مرتضوی را از مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی برکنار نخواهد کرد، بلکه او را به عنوان سرپرست وزارت کار منصوب خواهد کرد”.

خبری که البته احمد توکلی تنها با یک جمله به آن واکنش نشان داد: “من چیزی نشنیده ام”.