اعتراض در سالگرد انقلاب

نویسنده

» گزارش از واشنگتن

روز شنبه بیست و سوم بهمن ماه  به دعوت «کمیته همبستگی با خواستهای دموکراتیک مردم ایران» و در اعتراض به  حکم ا عدام هموطنان و وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی در ایران،صدها تن ازفعالان سیاسی و مدافعان  حقوق بشر ساکن  واشنگتن  در مقابل دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در  تجمعی اعتراضی حضور به هم رساندند.

محور های این برنامه انتخابات آزاد برای تعیین سرنوشت ، آزادی زندانیان سیاسی – عقیدتی ، عدالت اجتماعی و رفع تبعیض ، حقوق بشر و دموکراسی  ،الغاء حکم اعدام و همبستگی با مردم مصر بود.

در این تجمع که  با  استقبال بی سابقه   گروههای  سیاسی برگزار شد شرکت کنندگان  درحالی‌که نمادهای سبز و عکسهایی از شهدای جنبش سبز ، زندانیان سیاسی و متهمان محکوم به اعدام در دست داشتند  با سر دادن شعارهایی ، مخالفت  خود را با  هرگونه  خشونت و حکم اعدام در ایران اعلام و از زندانیان سیاسی  و جنبش اعتراضی  مردم ایران حمایت نمودند.

 

 مراسم با شعارهایی چون زندانی سیاسی  آزاد باید گردد، دیروز بن علی، فردا سید علی ،دیکتاتور برو گمشو، بسیج جنایت میکند رهبر حمایت میکند، دمکراسی و آزادی برای ایران  و شعارهایی در مخالفت با شکنجه و حکم اعدام آغاز شد.

در ابتدا پیام خانم جودی ویلیامز ، برنده جایزه صلح نوبل سال 1997 قرائت شد . وی درفرازی از این پیام  گفت: “ امروز من در حمایت از کسانی که برای آزادی ایران و صلح واقعی مبارزه می کنند ایستاده ام.  صلح واقعی نه فقط نبود جنگ است بلکه صلحی پایداری است که مردم آن کشور فارغ از ترس زندگی می کنند دوست و خواهر من ، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، بارها به ایران هشدار داده است که حقوق بشر مردم را رعایت کرده و نگرانی خود را در  این رابطه با جامعه جهانی در مورد نقص حقوق بشر در ایران اعلام کرده است.  ما هردو نگران آنهایی هستم که بخاطر دفاع از حقوق بشر زندانی شده اند. اعدام، سنگسار و دیگر خشونتهای  وحشیانه نقض آشکار بنیادی ترین حقوق بشر است. شیرین عبادی وکمیته همبستگی با خواستهای دموکراتیک  مردم ایران  خواستار صلح واقعی برای ایران و درخواست از دولت  برای توقف اعدام و شناخت حقوق انسانی مردم ایران هستند”.

خانم فریبا داوودی از فعالان جنبش زنان اولین سخنران مراسم بود.ایشان ایستادگی مدنی همه جانبه و فراگیر و تنگ کردن حلقه های محاصره را تنها راه کنترل خشونت ورزان دانست و  بر این نکته تاکید کردند  هر کجا هستیم  باید یک حلقه از زنجیر  مقاومت مدنی باشیم. وی با بیان اینکه دشمن امروز ما جهل و تبعیض و خشونت  و در یک کلام استبداد مذهبی حاکم بر ایران است خاطر نشان کردند برگزیدن مبارزه غیر خشونت آمیز به معنای پذیرش خشونت نیست ، پذیرش خشونت ما را مستاصل و خانه نشین و خشونت را گسترده می کندو چاره مقابله با چنین رژیمی همبستگی و اتحاد است ، راز موفقیت  ما پیوستن به  شبکه های اجتماعی است و تنها  شبکه های اجتماعی میتواند جایگزین رهبری از بالا باشد. ایشان با ذکر این نکته که آنچه ماشین خشونت ؤزیم را متوقف میکند حضور مردم در صحنه است و روز دوشنبه 25 بهمن هم حضور یکپارچه مردم میتواند میتواند خشونت ورزان را به عقب براند پس یکدیگر را تنها نگذاریم چرا که نیروی آنها محدود و اراده مردم نامحدود است.

 

در ادامه مراسم سینا دبستانی  از اعضای حزب مشروطه ایران در واشینگتن پیام  آقای رضا پهلوی  در خصوص حمایت از راهپیمائی 25 بهمن ماه را قرائت کردند . وی در بخشی از پیام ضمن ابراز احساسات به پیروزی مردم مصر و تونس  اعلام داشت که  این پیروزیها  نشانی تازه و انکار ناپذیر دیگر از نیروی لایزال مردم بی سلاح اما آهنین اراده ای است که می توانـد حاکمان خشونت گر را به عقب راند و به تسلیم وادارد.  همین نیروی لایزال است که امروز مردم آزادیخواه جهان را به تحسین و  زمامدارانشان را به پشتیانی از تلاش پیگیر اما مسالمت آمیز ملت ها در راه آزادی و رهائی کشانده. امروز پیروزی هر جنبش آزادی خواهانه ای در تقویت روحیه و  استحکام ارادۀ کوشندگان راه آزادی در هرگوشۀ جهان تأثیری به سزا دارد. یقین دارم که پیروزی درخشان و تاریخی مردم مصر نیز ارادۀ شما برای شرکت در تجمعات و راه پیمائی های روز ۲۵ بهمن و تداوم مبارزات را استوارتر و امیدتان به پیروزی نهائی علیه حاکمان غاصب و ستمگر را بیش از پیش کرده است. در پایان ضمن همراهی با حرکت اعتراض  مردم  ایران اعلام نمود و  اطمینان داد که تلاش پیگیر و قهرمانانۀ  مردم پیروزی نهایی را بهمراه خواهد داشت.

 

 

رحیم رشیدی از اعضای فدراسیون بین المللی خبرنگاران  سومین سخنران مراسم بود که   ضمن انتقاد به خشونتهای حکومتی در کشور، خاطر نشان کردند  بخاطر تبعیض و نا عدالتی در جای جای کشور، متاسفانه  در شهرهای آذربایجان ، بلوچستان و نقاط دیگر رفتارهای فارس ستیزانه  روند رو به رشدی بخود گرفته است.ایشان  حل  مشکلات را وجود حکومتی مردمی که حقوق افراد و گروههای مختلف را به رسمیت می شناسد و از آن دفاع می کند دانستند و و در پایان آزادی و آبادی ایران را آرزو کردند.

در  بخش دیگری از برنامه ، بیانیه حزب دموکرات کردستان ایران قرائت شد.

لازم به ذکر است در فواصل هر سخنرانی تظاهر کنندگان با شعارهای خود ،اعتراضات خود را به  شرایط موجود در ایران  ،دفاع از آزادی و حقوق بشر و مطالبه آزادی فوری زندانیان سیاسی و الغای مجازات  اعدام را  بیان می کردند.

علی افشاری از فعالان سیاسی  و از برگزار کنندگان برنامه ، سخنران نهایی مراسم بود که در ابتدا هدف برنامه ریزان از دعوت گروه ها برای اعلام موضع را توضیح داد و تاکید کرد که هدف  تبلیغ گروه ها نبوده است . همچنین وی ابراز داشت مسئولین مراسم از  قرائت پیام آقای پهلوی از قبل اطلاع نداشته اند و مقابل عمل انجام شده قرار گرفتند. سپس ایشان  خاطر نشان کردند که انقلاب ایران در امتداد خواسته های انقلاب مشروطه که همان آزادیخواهی ، استقلال و پایان بخشی به استبداد و حکومت فردی بود به  وقوع پیوست اما متاسفانه با رفتار خودکامه آیت الله خمینی به انحراف رفت. وی گفت ملت ایران بر علیه استبدادی بپا خاست که آرمان های انقلاب مشروطه را در زیر چکمه های خود قربانی ساخته بود اما شوربختانه گرفتار استبداد مخوف تری گردید. وی با بیان اینکه بار دیگر مردم ایران حرکتی دوباره آغاز کردند تا حکومتی دموکراتیک بر اساس پلورالیسم را پایه گذاری کنند  ، که بر  هیچ ایدئولوژی مذهبی  و عرفی بنا نباشد و  در چارچوب موازین دموکراسی مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر  عمل نماید . حکومتی که مهمترین  شاخصه اش پذیرش تنوع سلیقه های فکری باشد همین چیزی که در مراسم امروز شاهدش هستیم ،گرهمائی سلیقه های فکری مختلف در یک حرکت اعتراضی که همراه با اشتراک ها ،نقاط افتراق خودشان را هم دارند.

 ایشان در پایان با حمایت از حضور مردم در راهپیمائی 25 بهمن ماه ، تحولات در خاور میانه و پیروزی مردم مصر و تونس را نشانه  قدرت توانایی مردم دانست و ابراز امید واری کرد  مردم ایران نیز می توانند با تکیه بر قدرت خود به شرط برنامه ریزی مناسب به این مهم دست  پیدا نمایند.

این مراسم در ساعت 4 با پخش سرود ای ایران پایان یافت.

از نکات  جالب این مراسم، حضور افراد و گروههای مختلف با سلائق فکری و سیاسی گوناگون  بود که با هدفی مشترک در این مراسم شرکت داشتند.