کلاهبرداری به نام مقامات

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در سازمان بورس صورت گرفت:

سه ماه پس از انتشار گزارش هایی درباره یک کلاهبرداری عظیم 2 میلیارد تومانی با استفاده از فتوای رهبر جمهوری اسلامی، گزارش های تازه ای درباره کلاهبرداری کلانی در سازمان بورس با جعل نام آیت الله خامنه ای منتشر شده است.

روز گذشته مدیرکل حراست سازمان بورس و اوراق بهادار بدون اشاره مستقیم به آیت الله خامنه ای از کلاهبرداری افرادی که آنها را “سودجو و فرصت طلب” می خواند، با “سوءاستفاده از نام مقامات ارشد کشور” خبر داد.

به گفته محمد تکبیری، تعدادی از افراد فرصت طلب با سوء استفاده از نام مقامات ارشد کشور با افراد مختلف تماس گرفته و به بهانه “واریز وجه برای اعطای سهام”، از آنها کلاهبرداری می کنند.

گزارش ها از سازمان بورس و اوراق بهادار حاکی از این است که کلاهبرداران با تماس با تعداد زیادی از مردم خود را از “اعضای بانفوذ” دفتر رهبر جمهوری اسلامی و پرسنل سپاه پاسداران معرفی می کنند که می توانند با دریافت مبالغی ناچیز، مقدار زیادی از سهام شرکت های پرتعداد وابسته به سپاه را که در بورس فعال هستند، به آنها واگذار کنند.

مدیرکل حراست سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح روش های به کار برده شده توسط این افراد برای فریب مردم گفت: “به تازگی افرادی فرصت طلب با ارسال پیامک و یا تماس تلفنی با افراد مختلف از جمله سهامداران شرکت ها، از آن ها می خواهند وجهی را بابت دریافت سهام این شرکت ها به حساب سازمان بورس و اوراق بهادار واریز کنند.”

تکبیری افزود: “دراین کلاهبرداری افراد فرصت طلب، شماره حساب های شخصی خود را به مردم می دهند تا بتوانند مبالغی را از آنان اخذ کنند.”

مدیرکل حراست سازمان بورس با هشدار به افراد مختلف جامعه به ویژه سهامداران شرکت ها درخصوص این شیوه کلاهبرداری، از آنان خواست درصورت تماس این گونه افراد، ضمن اعلام موضوع به واحد امور سهام شرکت ذیربط، مراتب را به مراجع قانونی گزارش دهند.

در این گزارش اشاره ای به میزان دقیق مبلغی که تحت این عنوان از مردم دریافت شده نشده است.

 

بورس بازی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای مالی و اقتصادی وابسته به آن هم اکنون بزرگترین مجموعه تجاری و پولی بورس اوراق بهادار تهران را تشکیل می دهند که با در اختیار داشتن صدها شرکت عظیم کشور، سرمایه ای به ارزش ده ها میلیارد دلار را به کنترل خود در آورده است.

روزنامه تهران امروز، نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که خود یکی از فرماندهان ارشد سپاه است، در اوایل مهرماه سال 88 با انتشار گزارشی، فهرستی بلندبالا از تنها بخش کوچکی از شرکت های خریداری شده توسط موسسات و بنیادهای سپاه پاسداران در بورس را منتشر کرد.

پیش از این در نخستین روزهای آبان سال 89 نیز سایت خبری آینده از کلاهبرداری بیش از دو میلیارد تومانی در تهران با استفاده از فتوای رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود.

این سایت با انتشار تصویر استفتایی از آیت الله علی خامنه ای، نوشته بود کلاهبرداران با “استفاده ابزاری از استفتائات مراجع” موفق شده اند بیش از 2 میلیارد و دویست و پانزده میلیون تومان را از 110 نفر کلاهبرداری کنند.

در تصویری که سایت آینده از این استفتا منتشر کرده بود، عده ای که خود را “تعدادی از برادران ایثارگر و جانباز” معرفی کرده اند از آیت الله خامنه ای پرسیده بودند “با عنایت به اینکه تعدادی از نزدیکان و دوستان قصد دارند با در اختیار گذاشتن سرمایه در یک دوره مشخص و کار و فعالیت مشخص به صورت ماهیانه و یا در پایان دوره قراردادشان سودعادلانه دریافت نمایند. لذا تقاضامندیم در خصوص نحوه انجام معامله و رعایت مسئله شرعی آن خصوصا مسئله ربا رهنمود لازم ارائه فرمایید.”

این استفتا در تاریخ نهم تیرماه 1386 با شماره 7865 به دفتر وجوهات و مسائل شرعیه و امور ائمه جمعه، دفتر رهبر جمهوری اسلامی وارد شده بود.

آینده در ادامه گزارش خود نوشته بود: “استفتاء رهبر انقلاب در هنگام سرمایه گذاری به رویت اغلب مالباختگان رسیده است.”

بنا بر این گزارش “کلاهبرداران در مواجهه سرمایه گذاران برای آرام کردن آنها و تاکید بر صحت روند کاری و حفظ مسایل شرعی  در این نوع سرمایه گذاری با توجه به رقم سود عادلانه آن با دستاویز قرار دادن این استفتاء و حفظ ظاهر اقدام به جمع آوری وجوه کرده اند.”

آینده در پایان گزارش خود نوشته بود که با توجه به “برملا شدن خریدها و هزینه های انجام شده توسط کلاهبرداران”، مالباختگان رفته رفته امید خود را برای بازپس گیری مال خود به دلیل “امکان اعمال نفوذ کلاهبرداران” در این پرونده از دست داده اند؛ مسئله ای که ظاهرا اشاره به نفوذ این کلاهبرداران در دفتر آیت الله خامنه ای باشد.

 

کلاهبرداری “فرد سابقه دار”

سازمان بورس و اوراق بهادار همواره به علت سوءاستفاده ها و کلاهبرداری های عظیم رخ داده در آن مورد انتقاد ناظران قرار داشته است.

این سازمان روز گذشته هم جزئیاتی از  سوء استفاده فردی که او را “سابقه‌دار” معرفی کرده در بورس اعلام کرد.

روزنامه “همشهری” در این خصوص نوشته است: “یک فرد سابقه‌دار پس از آزادی از زندان با شناسایی افراد متمول و پولدار تحت‌عنوان پرداخت سهام دولتی مبالغ زیادی را از مردم دریافت کرده است. وی مدعی بوده که دولت به دلایل مختلفی ازجمله پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قرار است بخشی از سهام دولتی را به مردم واگذار کند و از این روش و با اعلام یک شماره حساب، مبالغی را از مردم دریافت کرده است.”

بنا بر این گزارش، او پیش از این به همین جرم شناسایی و زندانی شده بود اما پس از آزادی از زندان بار دیگر با استفاده از نام سازمان بورس و نام مقامات ارشد کشور کار خود را از سر گرفته است.